Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin lopettaa koira?

Vierailija
06.11.2019 |

Meillä on kohta 10v koira jolla ei sinänsä ole mitään yhtä debilitoivaa sairautta. Sillä on selkärangassa ongelmaa (lievä spondyloosi), mutta niistä on selvitty vielä kotihieronnalla ja lämpötyynyllä, ei ole vielä kipulääkkeitä akuutissakaan vaiheessa tarvinnut. Ryppyreikä on löysällä - kovia kakkapalleroita saattaa joskus tipahdella kotiin pierun mukana. Iho on kuiva ja kutittaa paljon - ollaan pesty, öljytty ja rapsutellaan harjalla joka päivä kutisevat kohdat läpi. Allergioita on tullut vanhemmiten ja ruokavaliota on jouduttu rajaamaan tiukasti (raakaruoalla onneksi helppoa). Koira voi mielestäni ihan ok, mutta rodultaan on jo sellainen ettei näyttäisi kipuaan helposti. Kipulääkkeiden tarpeen olen toistaiseksi arvioinut sillä että huomatessani koiran olevan vaisumpi ja jäykempi, olen antanut kipulääkettä katsonut onko sillä vaikutusta. Kyllähän tuo vanhus joka tapauksessa nukkuu paljon ja viettää suurimman osan ajasta jossain pehmeällä. Aina ollut rauhallinen (jo rotunsakin puolesta). Mietin vain, että mistä tiedän sitten kun se aika tulee? Kuinka paljon noita vaivoja katsellaan (yritän ajatella koiran elämän kannalta, itse pärjään hyvin noiden ”vaivojen” kanssa). Koira on jättirotuinen ja rotuisekseen jo aika vanha, mutta itse omistajana arvioiden se on aika hyväkuntoinen.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukset olisi tervetulleita

Vierailija
2/21 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on aina niin hirveän vaikea ja surullinen päätös.

Kun koiralla ei enää ole ruokahalua ja muutenkin selvästi huono olo, on aika. Jos se ei enää jaksa oikein nousta jaloilleen, tai jos hengitys on vaikeaa.

Usein nämä olotilat kyllä vaihtelevat sillai että yhtenä päivänä koira on enemmän kunnossa kuin toisena ja siksi on niin vaikea päättää että milloin.

Kun vaikuttaa siltä että koiran elämä on tuskallista, silloin on aika.

Olen pahoillani, mulla on ollut monta koiraa ja joka kerta tämä päätös on niin vaikea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aina niin hirveän vaikea ja surullinen päätös.

Kun koiralla ei enää ole ruokahalua ja muutenkin selvästi huono olo, on aika. Jos se ei enää jaksa oikein nousta jaloilleen, tai jos hengitys on vaikeaa.

Usein nämä olotilat kyllä vaihtelevat sillai että yhtenä päivänä koira on enemmän kunnossa kuin toisena ja siksi on niin vaikea päättää että milloin.

Kun vaikuttaa siltä että koiran elämä on tuskallista, silloin on aika.

Olen pahoillani, mulla on ollut monta koiraa ja joka kerta tämä päätös on niin vaikea.

Minulla on myös ollut aiemmin koiria, mutta ne ovat menehtyneet huomattavasti nuorempina selkeään sairauteen (jonka johdosta siis lopetettu).

Koira ei näytä olevan tuskalias, vaikkakin kutina varmasti välillä ärsyttääkin :/

Vierailija
4/21 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt.

Vierailija
5/21 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kissaa ei ihmisen pidä ottaa ollenkaan.

Vierailija
6/21 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä hetkenä kun näyttää että se ei enää voi elää elämänlaadun näkökulmasta elämisen arvoista koiran elämää.

Vierailija
7/21 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielipide on se, että eläin tulisi nukuttaa ennen sitä, kun se on jo kovin tuskainen ja sairas. Moni odottaa siihen viimeiseen hetkeen, kun eläin on jo todella kipeä ja se on mun mielestä väärin.

Vaikka luopuminen on tuskallista niin eläimen omistajan kuuluu kantaa siitä vastuu. Sairasta eläintä ei kuulu pitää hengissä luopumisen tuskan takia.

Olen noudattanut tuota ohjetta myös itse ja olen siitä ylpeä. Kokemusta on monen rakkaan eläimen luopumisesta.

Ja siihen luopumisen tuskaan ei voi valmistautua vaikka niin yrittäisi ajatella. Se tuska on vain kärsittävä ja jatkettava eteenpäin.

Eläimen parasta ajatellen. Tuska ja kaipuu jää onneksi vain ihmiselle, eikä sille rakkaalle lemmikille.

Vierailija
8/21 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kanssa iso koira (60kg) ja se tayttaa nyt toukokuussa myos 10. 

Elainlaakarilla kaytiin vuosittaiset rokotukset ottamassa viime kesana, ja elainlaakari sanoi etta on perin vitaali ikaisekseen ja siis viela perusterve. 

Pieree kylla aikaisempaa enemman vanhuuttaan (tasta karsimme enemman me kuin koira) ja olen huomannut, etta saa helposti ruuansulatusvaivoja isoista nappuloista (tama ollaan ratkaistu liottamalla nappulat kuumaan veteen, etta pehmenevat), vaikka hammaskivea ei ole ja hampaat ovat terveen nakoiset. Se ei siis pureskele ruokaansa vaan nielee sen kokonaisena hotkien ja nain on aina tehnyt. 

Meidan koira myos nukkuu paljon ja tietysti vanhuus jo sen verran kangistaa, etta ylos noustessa vahan aikaa "topottelee" ennen kuin taas notkistuu - mutta niinhan me kaikki. Ja toisaalta taas kun mennaan metsaan niin kirmailee siella kuin pentu. <3

Itse olen ajatellut niin, etta niin kauan kuin silmat on kirkkaat, ikenet terveen variset, ruoka maistuu eika "huohota" hengittaessaan (so. normaalia nopeampi, pinnallisen oloinen hengitys, laahatys sitten erikseen), niin ei ole viela aika lopettaa. 

Tama koiruus viela jaksaa leikkia puruluullaan: heittaa sita ilmaan ja sitten "hyokkaa" sen kimppuun, jonka jalkeen "ta_ppaa" sen heiluttelemalla paata voimakkaasti edes takaisin. Ajattelen etta ei voi olla kovin sairas kun jaksaa leikkia. :) 

Vierailija
9/21 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökö ja juoko koira normaalisti? Jaksaako kävellä? Noiden kuvailemiesi oireiden perusteella en lopettaisi vielä koiraa, ei kuulosta niin akuutilta ettäkö pitäisi vielä lopettaa. Olisi kiva tietää koiran rotukin?

Hankalia asioitahan nämä on, kannattaa myös konsultoida eläinlääkäriä, mitä mieltä on, mutta omasta mielestäni ei tarttisi vielä lopettaa.

Minullakin on ollut jättirotuisia koiria, kaksi koiraa lopetin kun takajalat eivät enään kantaneet. 

Vierailija
10/21 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt.

Perustelisitko tämän?

Vierailija
11/21 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syökö ja juoko koira normaalisti? Jaksaako kävellä? Noiden kuvailemiesi oireiden perusteella en lopettaisi vielä koiraa, ei kuulosta niin akuutilta ettäkö pitäisi vielä lopettaa. Olisi kiva tietää koiran rotukin?

Hankalia asioitahan nämä on, kannattaa myös konsultoida eläinlääkäriä, mitä mieltä on, mutta omasta mielestäni ei tarttisi vielä lopettaa.

Minullakin on ollut jättirotuisia koiria, kaksi koiraa lopetin kun takajalat eivät enään kantaneet. 

Koira on bullmastiffi. Syö hyvällä ruokahalulla ja kävelemisessä ei ole koskaan ollut ongelma. Ei me pitkiä lenkkejä tehdä muutenkaan, käveleskellään rauhassa kolmesti päivässä. Jaksaa leikkiä hetken aikaa puistossa kavereiden kanssa, muttei enää pitkiä aikoja kerrallaan. Eläinlääkärissä käydään n 6kk välein tarkastuksella ja lääkärin kanta on ollut että on toistaiseksi vielä hyväkuntoinen.

Vierailija
12/21 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi varmaan kysyä eläinlääkärin mielipidettä koiran hyvinvoinnista, jos tuntee luotettavaksi toteamansa eläinlääkärin.

Tuttava viivytteli sairaan koiran lopettamisen kanssa. Koiran kivut olivat pahentuneet päivän aikana, ja tuttavan saapuessa vasta illalla töistä kotiin koira oli jo huutanut suoraa kurkkua kivun takia. Sikäli voi olla parempi viedä vanha koira lopetettavaksi vähän "liian aikaisin" kuin liian myöhään, niin se ei ainakaan joudu kärsimään, jos vointi huononee yllättäen.

Vierailija
13/21 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En veisi koiraa lopetukseen.

Vierailija
14/21 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi varmaan kysyä eläinlääkärin mielipidettä koiran hyvinvoinnista, jos tuntee luotettavaksi toteamansa eläinlääkärin.

Tuttava viivytteli sairaan koiran lopettamisen kanssa. Koiran kivut olivat pahentuneet päivän aikana, ja tuttavan saapuessa vasta illalla töistä kotiin koira oli jo huutanut suoraa kurkkua kivun takia. Sikäli voi olla parempi viedä vanha koira lopetettavaksi vähän "liian aikaisin" kuin liian myöhään, niin se ei ainakaan joudu kärsimään, jos vointi huononee yllättäen.

Lääkärin mielestä koira voi hyvin. Se on omakin mielipide, mutta toki sitä miettii että kuinka paljon sitä on tottunut koiraan. Selkeästi se on jo vanhus, käynti on hidastunut ja miettii pitkään ennen kuin tulee alas lämpimästä sängystä, mutta ei vanhuus itsessään ole mikään sairaus tai syy lopettaa. Enkä haluaisi rakasta koiraa ”varmuudeksi” liian aikaisinkaan lopettaa, kun en tosiaan usko sen kärsivän.

Vierailija
15/21 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä hetkenä kun näyttää että se ei enää voi elää elämänlaadun näkökulmasta elämisen arvoista koiran elämää.

MUISTAKAA, kun viette rakkaan koiranne sille viimeiselle piikille - älkää jättäkö sitä yksin, vaan olkaa sen kanssa loppuun asti, sillä sitä pelottaa ja se haluaa, että olette sen kanssa ja pidätte siitä kiinni.

Tämä on erään kokeneen eläinlääkärin syvä toivomus - häntä ihmetyttää ihmiset, jotka eivät halua jäädä loppuun asti koiransa kanssa, vaan raukkamaisesti pakenevat ja antavat lääkärin "tehdä hommansa".

Vierailija
16/21 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes jokainen vanhan koiran lopetuspäätöksen tehnyt ajattelee jälkikäteen että pitkitti päätöstä liian pitkään ja olisi ollut oikein lopettaa aikaisemmin kun koira oli vielä parempikuntoinen.

Vierailija
17/21 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MUISTAKAA, kun viette rakkaan koiranne sille viimeiselle piikille - älkää jättäkö sitä yksin, vaan olkaa sen kanssa loppuun asti, sillä sitä pelottaa ja se haluaa, että olette sen kanssa ja pidätte siitä kiinni.

Tämä on erään kokeneen eläinlääkärin syvä toivomus - häntä ihmetyttää ihmiset, jotka eivät halua jäädä loppuun asti koiransa kanssa, vaan raukkamaisesti pakenevat ja antavat lääkärin "tehdä hommansa".

Tästä olen samaa mieltä sen verran, että tietenkin sinne on jäätävä siihen saakka kun koira on nukahtanut. Itse kuitenkin sain hirveät traumat kissan lopetuksesta, jonka eläinlääkäri ryssi käsittämättömästi. Kissa oksensi ja ulosti ennen nukahtamistaan jotain liejua (haju ei lähtenyt pesussa vaatteista, piti heittää pois) ja eläinlääkäri työnsi piikin toistuvasti ohi sydämestä (kissa oli jo taju kankaalla, onneksi!). Olisi pitänyt lähteä kun kissa oli nukahtanut, eikä jäädä paikalle odottamaan sitä että homma on kokonaan hoidettu. En kuitenkaan jättäisi mitään lemmikkiä nukahtamaan mihinkään toimenpiteeseen yksinään, ei se eläimelle ole eroa herääkö sen jälkeen vai ei.

Vierailija
18/21 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...ja koiran hiilijälki on 100 kertainen kissaan verrattuna. Nykyisessä ilmastopoliittisessa tilanteessa koirista pitäisi tehdä ruokaa ihmisille ihan heti. Kiinaan voisi myydä kaikki koirat pakastettuina, koska niillä on ihan oma juhla jossa syödään paljon koiria.

19/21 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus olen kuullut tällaisen neuvon että sitten kun hyviä päiviä on vähemmän kun huonoja, on aika. Voimia❤

Vierailija
20/21 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...ja koiran hiilijälki on 100 kertainen kissaan verrattuna. Nykyisessä ilmastopoliittisessa tilanteessa koirista pitäisi tehdä ruokaa ihmisille ihan heti. Kiinaan voisi myydä kaikki koirat pakastettuina, koska niillä on ihan oma juhla jossa syödään paljon koiria.

Ma soisin ennemmin sun lapsen kuin mun oman koiran. Isompi vaikutus hiilijalanjalkeenkin luultavasti, eli kunnon ekoteko. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan