Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko pakastevihanneksia tehdä itse?

Vierailija
06.11.2019 |

Tykkään valmiista pakastevihannessekoituksista, joita voi vain heittää ruuan sekaan tai käyttää lisukkeena. Pidän erityisesti Lidlin siitä seoksesta, jonka nimeä en muista, mutta vähän ratatouillen tyyppistä. Olen tehnyt sellaista joskus itsekin, mutta tulee tehtyä aina liikaa. Nyt mietin, voisinko tehdä tällaisia vihannessekoituksia valmiiksi annoksiksi pakkaseen tuoreista vihanneksista. Samoin mietin smoothie-hedelmiä. Marjathan kestävät pakastamisen ihan hyvin, miksei siis myös hedelmät ja vihannekset?

Onko kukaan koskaan kokeillut? Muuttuuko se rakenne sitten ihan mössöksi uunissa kun sulavat?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi itse tehdä.

Vierailija
2/18 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile :)

Keitä vihannekset ja pakasta sitten. Toimii todennäköisesti ihan hyvin, hommaa siinä toki on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä uunissa kypsennä vaan keitä vedessä, jos pakastaa meinaat.

Vierailija
4/18 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan kannattaa erikseen googlata jokaisen vihanneksen/hedelmän kohdalla, voiko pakastaa ja pitääkö esikäsitellä kiehauttamalla. Tai sitten vaan kokeilet mutulla.

Vierailija
5/18 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voit itse tehdä, mutta nopea ryöppäys vaan etukäteen, älä keitä, muuten tulee mössöä.

Vierailija
6/18 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä, hommaat vaan vihanneksien tekoaineet vaan jostain. Meidän Jaminia 5v tekee kauniita pakastevihanneksia värikkäistä muovailuvahoista.

Vierailija
7/18 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mita ma just luin :D

Totta kai voi. Blanseeraa ne ensin, so. kiehauta lyhyen aikaa, mutta ei taysin kypsaksi. Itse esimerkiksi usein ostan vihreita papuja isomman satsin kerralla (vaikka kilon), kun niissa on aina oma hommansa valmistaa. Sitten blanseeraan ne ja pakastan n. 200g:n annospusseissa. 

Huomioi, etta suolaa saa lisata keitinveteen aika reippaasti. 

Ja...keitinvetta ei tarvitse pakastaa. 

Vierailija
8/18 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohdin: blanseerauksen jalkeen siivilaan ja huuhtelu kylmalla vedella, kypsyvat muuten lisaa kattilassa jaahtyessaan.

Vierailija
9/18 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai voit itse tehdä, mutta nopea ryöppäys vaan etukäteen, älä keitä, muuten tulee mössöä.

Tämä ja hyvää tulee kunhan et liikaa keittele

Vierailija
10/18 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
11/18 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marttojen sivulla on hyvät ohjeet eri vihannesten esikypsennykselle pakastamiseen😊

Vierailija
12/18 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasviksia voi toki pakastaa. Ne kannattaa ensin ryöpätä eli keittää pari minuuttia entsyymitoiminnan lopettamiseksi. Uunissa en kypsennä (paahtamalla) kaupastakaan ostettuja pakastevihanneksia, koska ovat silloin vetisiä. Mieluummin siis höyryttämällä tai esim. laatikkoruokaan tai kastikkeeseen lisäten. Pakkaseen kannattaa kasviksia laittaa silloin, jos ovat tarjouksessa tai sesongissa tai jos niitä ei saa muuten ajoissa käytettyä. Esim. porkkanaa tai sipulia en pakasta, koska niitä on saatavilla jotakuinkin ympärivuotisesti ja hintakaan ei juuri vaihtele. 

Vierailija
13/18 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista eka blondeerata.

Vierailija
14/18 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, ja hyvin helposti voikin, eli näin: Kerää vihannesmaasi herkut vasta tammikuussa, niin luontoäiti on jeesinyt homman jo puolitiehen. Naminami!

Vierailija
15/18 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tehdä ja teenkin itse. 

Tuo keittoaika on todella tarkka. Herneet (palot) pavut (palot) mangoldit, parsakaali, porkkana, ja muut juurekset.

Keitä vesi kiehuvaksi. Laita kasvikset kattilaan, painele veden alle. Kansi kiinni. Levy täysillä. Keitä näitä kasviksia 2-3 minuuttia (kokonaisaika, ei mitään kiehumisen odottelua) ja ota kattila levyltä ja vihannekset kattilasta ja laita kylmään veteen.

Jo 5 minuutin keittäminen pilaa nämä kasvikset. Esim. mangoldin lehdet vain minuutti on riittävästi. Kaalin lehdet voi pakastaa sellaisenaan. Minuutin ryöppäyksellä saa ehkä pienempään tilaan.

Vierailija
16/18 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasviksia voi toki pakastaa. Ne kannattaa ensin ryöpätä eli keittää pari minuuttia entsyymitoiminnan lopettamiseksi. Uunissa en kypsennä (paahtamalla) kaupastakaan ostettuja pakastevihanneksia, koska ovat silloin vetisiä. Mieluummin siis höyryttämällä tai esim. laatikkoruokaan tai kastikkeeseen lisäten. Pakkaseen kannattaa kasviksia laittaa silloin, jos ovat tarjouksessa tai sesongissa tai jos niitä ei saa muuten ajoissa käytettyä. Esim. porkkanaa tai sipulia en pakasta, koska niitä on saatavilla jotakuinkin ympärivuotisesti ja hintakaan ei juuri vaihtele. 

Juuri näin.

(15)

Vierailija
17/18 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Mita ma just luin :D

Totta kai voi. Blanseeraa ne ensin, so. kiehauta lyhyen aikaa, mutta ei taysin kypsaksi. Itse esimerkiksi usein ostan vihreita papuja isomman satsin kerralla (vaikka kilon), kun niissa on aina oma hommansa valmistaa. Sitten blanseeraan ne ja pakastan n. 200g:n annospusseissa. 

Huomioi, etta suolaa saa lisata keitinveteen aika reippaasti. 

Ja...keitinvetta ei tarvitse pakastaa. 

Mietinkin, että milloin tulee ensimmäinen kettuilija. 

Ei mullekaan ole tullut mieleen, että voisin pakastaa vihanneksia itse. Enkä usko, että kovin monelle muullekaan, jos ei nyt satu työnsä puolesta ruuan kanssa älskäämään. Hyvä kysymys mielestäni.

Vierailija
18/18 |
06.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin niitä voi tehdä itse. Otat vain läjän kokoomuslaisia ja persuja ja laitat pakkaseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi