VLCD (Nutrilett ym.) kokemuksia
Olen aloittanut VLCD-dieetin Nutrilett-tuotteilla ja kaipaisin kokemuksia muilta. Aion laihduttaa 15-20kg täysin nutraamalla, sen jälkeen vielä 10-15kg ehkä osittain nutraamalla tai todella kevyellä ruokavaliolla.
Kommentit (49)
Olen nutrannut 15 vuoden aikana useita kertoja, kerran puoli vuotta putkeenkin ja kilot palasivat aina kuurin jälkeen. Nyt on vasta löytynyt toimiva keino, kun söin ihan normaalia ruokaa mutta alle 1000 kcal päivässä: keittoja, salaatteja, hedelmiäkin. 8 kuukaudessa -25 kg, ei ole palannut vaan paino laskenut edelleen vaikka siirryin puoli vuotta sitten syömään normaalimmin. Miksi? Tuo laihdutustapa opetti uuden tavan syödä arjessa kevyesti. Nutrilett-kuuri ei toimi kuin sen kitukuurin ajan, kilot palaa korkojen kera jos ei opi uutta kevyempää syömistapaa. Vain kestävillä muutoksilla laihtuu pysyvästi, sellaisilla joita voi pitää yllä koko loppuelämänsä. Kuka elää pirtelöillä lopun ikänsä? Aivan.
Kun laihduttaa syömällä tavallista ruokaa mutta vain vähemmän ei tarvitse vältellä myöskään sosiaalisia tilanteita joissa on syömistä. Voi syödä pari piparia ja juoda glögiä, kunhan kirjaa ne syödyt kalorit ylös ja vähentää sitten sen mukaan viikon muuta syömistä.
https://www.nutrilett.fi/tuote/premium-dark-chocolate-tummasuklaa/
Tämä on ainakin mielestäni laadukkaan makuinen patukka, vähän dacapomainen aromi. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin vlcd toimii mutta kiloilla on kyllä tapana hiipiä takaisin. Oma ratkaisu on viikko vlcd:tä joka 2-3kk. Tällä tavalla ei tarvitse kokoajan miettiä syömistä.
Nutrilettiä en tosin suosittele tuohon vlcd diettiin. Lue itse ne aineosat niin ymmärrät itsekin miksi.
Minulle alkutarkastuksen tehnyt lääkäri ohjeisti, että ensimmäisen jakson ja sen jälkeen pussi kerrallaan tavalliseen ravintoon vaihtamisen jälkeen pitää antaa painon olla nousematta ja laskematta puoli vuotta, jotta keho tottuu uuteen painoon ja sen lisäksi se saa mitä luultavammin järkevästä ruoasta enemmän ravinteita. Sitten sen puolen vuoden jälkeen voi miettiä, että onko tarvetta vetää uusi VLCD-jakso jälkihoitoineen vaiko yrittää laihduttaa perinteisellä menetelmällä. Jos BMI on alle 30 ei saa ryhtyä VLCD-kuurille koska silloin paino lähtee lihaksista eikä rasvasta. Sydänkin on lihas.
Fiksuruoalla ja Matsmartilla on aina näitä pusseja ja patukoita tarjouksessa jos on valmis sitoutumaan niiden syömiseen.
Kiitos tass viesteistä. Alku on mennyt hyvin ja olen hyvin jaksanut työpäivän ilman suurempaa nälkää.
Oletteko suurin osa toteuttanut lääkärin tms valvonnassa? Mietin pitäisikö varata aika jonnekin jos jatkan pitkään. Ohjeissa puhutaan 3 viikosta omin päin, mutta olen lukenut henkilöistä jotka ovat olleet kyllä paljon pidempään 12-16 viikkoa ilman lääkärin valvontaa
Ap
Onko kukaan onnistunut sillä, että on korvannut vain 1-2 ateriaa päivässä nutriletilla?
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan onnistunut sillä, että on korvannut vain 1-2 ateriaa päivässä nutriletilla?
En onnistunut. Kaikki korvaamalla onnistuin tilapäisesti. Lihavuusleikkauksella pysyvästi.
Onko viimeaikaisia kokemuksia kellään?
Onnistuminen riippuu siitä osaako korvata pussit oikealla ruualla. Eli säilyttää säännöllinen ruokarytmi ja suunnitella aterioiden kalorimäärät oikein. Helpointa on aloittaa aamupalasta. Aamupala suunnitellaan terveelliseksi, esim. puuro, marjoja ja raejuustoa. Itselläni meni pari viikkoa löytää sopiva kompo.
Aterioiden suunnittelun on ollut kaikkein vaikeinta.
Vierailija kirjoitti:
Onnistuminen riippuu siitä osaako korvata pussit oikealla ruualla. Eli säilyttää säännöllinen ruokarytmi ja suunnitella aterioiden kalorimäärät oikein. Helpointa on aloittaa aamupalasta. Aamupala suunnitellaan terveelliseksi, esim. puuro, marjoja ja raejuustoa. Itselläni meni pari viikkoa löytää sopiva kompo.
Aterioiden suunnittelun on ollut kaikkein vaikeinta.
Tarkoitatko vlcd-dieetin jälkeen?
Onnistuuhan laihduttaminen noinkin,mutta...
Olen joskus kauan sitten laihduttanut tuolla menetelmällä valvotusti sairaalan laihdutusryhmässä, verikokeita otettiin ja joka viikko oli tapaaminen. 4 kk:n aikana lähti 30 kg . Tosin pidin kerran viikossa herkuttelupäivän, en niin kirjaimellisesti ohjetta noudattanut. Mutta kilot lähtivät
Itselleni sopi totaalipaasto paremmin. Eli olin 10 vuorokautta mehu-tee-paastolla, mitään energistä oloa tosin en saanut. Kiloja (pitkälti nestettä) lähti 5kg.
Mä olen ollut noilla kuureilla varmaan 10 kertaa elämässäni. Joka kerta on painoa lähtenyt erittäin hyvin, mutta valitettavasti mulla ei ole itsekuria pysyä siinä saavutetussa painossa sitten jälkeen, ja ahmin aina ennätysvauhtia kilot takaisin. Näin ei käy kaikille tietenkään. Mutta jos alunperinkin tarvii tällaista tehokeinoa siksi, että ei oikein itsekuri riitä maltillisempiin laihdutusohjelmiin, niin voi olla aika todennäköistä että se ei riitä sitten tuloksen pitämiseenkään. Se kun on ruokariippuvaisena paljon helpompi olla ilman ruokaa kokonaan, kuin syödä kohtuudella.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta tulee vaan kamala nälkä, koska siinä nutrissa on niin vähän kaloreita. Täys-nutrauksella ei tule nälkä alkupäivien jälkeen, koska siinä menee ketoosiin. Mutta jos yrität ilman ketoosia korvailla osaa aterioista nutreilla, nälkä vaan tulee ja ruoanhimo.
Moi! Minä oon nyt viidettä päivää täysnutrauksella. Osanutrasin / laskin kaloreita keväällä (pudotin painoa 1,5kg). Tämä oli minulle liian hidasta ja hankala oli pysyä "kurissa".
Nyt täysnutraamalla pudotus 0,5 kg neljän kokonaisen päivän jälkeen. Paino oli tänä aamuna tasan 75kg. Tavoitepaino 69kg. Kokeilen hetken täysnutrata ja jatkan sitten osanutraamalla/vähähiilarisella. Oli tarkoitus olla toukokuun loppupuolella tuossa 69 kg tavoitteessa, mutta tiukkaa tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta tulee vaan kamala nälkä, koska siinä nutrissa on niin vähän kaloreita. Täys-nutrauksella ei tule nälkä alkupäivien jälkeen, koska siinä menee ketoosiin. Mutta jos yrität ilman ketoosia korvailla osaa aterioista nutreilla, nälkä vaan tulee ja ruoanhimo.
Minä korvaan välipalan ja laitan lisäksi kasviskeittoa 100 grammaa joukkoon mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Moi! Minä oon nyt viidettä päivää täysnutrauksella. Osanutrasin / laskin kaloreita keväällä (pudotin painoa 1,5kg). Tämä oli minulle liian hidasta ja hankala oli pysyä "kurissa".
Nyt täysnutraamalla pudotus 0,5 kg neljän kokonaisen päivän jälkeen. Paino oli tänä aamuna tasan 75kg. Tavoitepaino 69kg. Kokeilen hetken täysnutrata ja jatkan sitten osanutraamalla/vähähiilarisella. Oli tarkoitus olla toukokuun loppupuolella tuossa 69 kg tavoitteessa, mutta tiukkaa tekee.
Mulla on lähtenyt kolme kiloa 1,5 viikossa vaikka korvaan vain yhden aterian Nutriletillä. Lounaalla syön nyt 200g kalaa ja salaattia siihen päälle.
Lisään vielä, että sallin itselleni keittojen ohella esimerkiksi kahvilakäynnit kavereiden kanssa tai iltapalalla kaksi siivua leipää. Ei hidastanut painon putoamista, koska en kuitenkaan lipsunut ylensyöntiin. Juhlissakin otin kakkua ja pitsaa pienet palat.