Miksi minua ei Teititellä kaupoissa?
En pidä sinuttelusta, koska siinä sinuttelija asettuu samalle tasolle sinuteltavan kanssa. Kuitenkin olen itse ihan eri asemassa kuin kaupan työntekijä! En halua heitä aliarvioida ja käytän etäännyttävää ja ei-personifioivaa ilmaisua myyjä: "tietääkö myyjä, missä on Applen viimeisin iPad?" Se on minulta neutraalia ja korrektia.
Kuitenkin myyjä saattaa, kysyä tyyliin "haluaTKO sen stylus-kynän kanssa." Tällöin mieleni pahoittuu. Kuka antoi hänelle luvan sinutella? Miksi hän ei noudata etikettiä vaikka käytin hänestä etäännyttävää ilmaisua "myyjä"? Töykeää.
Eikö voitaisi lähteä siitä, että violetilla Stockmannin kassilla asioivia teititellään? Se olisi selkeä sääntö myyjille. Niin. Arvatkaapas, onko minulla sellainen. Kätkeydyn hymyn varjoon. 😏
Raili, Espoo
Kommentit (18)
Vierailija kirjoitti:
Koska suurin osa ihmisistä ei halua, että heitä teititellään. Asiakaspalvelijana teet aina väärin, teit mitä tahansa.
Saakos Stockmannin violetin kassin kuka tahansa? Niinpä.
Ap
En itse puhuttele myyjiä myyjiksi, mutta tiedustelen heiltä kyllä tyyliin "onko Teillä sitä ja sitä juttua?" Harvemmin saan takaisin teitittelyä :/
Hei Raili, en tiedä halusitko provota (ilmeisesti?) mutta kehottaisin laskeutumaan alas maan tasalle.
En tiedä, mitä kassisi väri ilmentää (kun täällä ei ole Stockmannia), mutta siinä olet kyllä oikeassa että JOKAISTA asiakasta tulisi teititellä. Asiakaspalautteen paikka? Toimisi varmasti paremmin kuin täällä ”itkeminen”.
Raili puuttuu tärkeään asiaan. Asiakaspalvelija. Siis palveluja. Muista roolisi.
Mua on teititelty jo parikymppisenä.
Kateellinen, Raili?
Suomessa nuoret ei osaa edes teititellä. Minua ei todellakaan tarvitse teititellä, olen nainen 50v.
MInä taas en oikein pidä siitä, että minua teititellään. Tulee jotenkin vanha ja ajastaan jälkeenjäänyt olo. Usein sanon suoraan nuoremmille teitittelijöille, että minua saa sinutella.
Joo, yleensä se menee niin että alussa vaan "mitä teille saisi olla" ja sitten sinutellaan. Kun ei suomessa nyt kukaan ei ole tottunut teittelemään, isot firmat vaan ovat pakottaneet aspat tekemään niin.
Jospa et ole tarpeeksi isokokoinen, että sinusta voisi puhua monikossa. ;)
Harvoin sitä 12-vuotiaita teititellään...
Aivan oikein, Raili. Aivan oikein.
Tunge se violetti kassi ahteriisi ja pysy siellä Westendissäs shoppailemassa.
Vierailija kirjoitti:
Raili sanoi totuuden.
Tietysti sanoi, koska tämähän on varmasti se sama Totuus Raili, joka kirjoittaa tälle palstalle aina muita ihmisiä loukkaavia ja raivostuttavia aloituksia.
Ja kaikissa keskusteluissa joku kommentoi juuri sillä tavalla kuin sinä, että Raili sanoi vain totuuden. Joten kirjoitatko sinä itse aina tämänkin lauseen, Raili?
Aina voi pyytää ja huomauttaa oikeasta puhetavasta asiakasta palvellessa. Asiakas on siinä tilanteessa se kuningas joka päättää miten rahansa jakaa ns. hännystelijöille. Joskus saattaa esim hampurilais ravintolassa haluta esim enemmän vastinetta rahoilleen pyytäen tarjoilijaa ja kokkia toimittamaan erityistoiveita ja pyyntöjä jolloin palvelijan roolia myös hieman koetellaan palkkiona asiakkaan eli kuninkaan raha. Ssimply as that ja muistathan paikkasi palvellessasi, ynseä ja ylimielinen palvelija jää varmasti ilman työtä, sitä me haluamme palvelua me jotka rahaa käytämme
Koska suurin osa ihmisistä ei halua, että heitä teititellään. Asiakaspalvelijana teet aina väärin, teit mitä tahansa.