APUA YSILUOKAN MATIKAN TEHTÄVÄSSÄ
Tietääkö joku mammoista miten tämä lasketaan? Pitää tehdä yhtälöpari ja laskea se
Kommentit (16)
500 g pähkinöitä ja 150 g rusinoita.
Kiitos vastauksesta, mutta osaako joku kertoa miten se lasketaan?
Tuota yksinkertaisempaa yhtälöparia ei voi edes tehdä.
X pähkinät kiloina
Y rusinat kiloina
X * 20 + Y * 8 = 11.20
X + Y = 0.650
Tietääkö joku??? Kyllä, kaikkien peruskoulun käyneiden PITÄÄ tietää.
Vierailija kirjoitti:
Pähkinöitä 483 g ja rusinoita 167 g.
x = pähkinöiden paino
y = rusinoiden paino
Annettujen tietojen perusteella saat näistä rakennettua yhtälöparin. Toisesta yhtälöstä ratkaiset ensin y:n (x:n funktiona). Sitten sijoitat sen toiseen yhtälöön, jolloin ainoaksi muuttujaksi jää x. Ratkaiset x:n ja sitten x:n avulla y:n siitä ekasta yhtälöstä.
En nyt kirjoita laskua auki, jotta joudut laskemaan itse ja opit siinä samalla.
Kiitos paljon vastauksista! Sain laskun laskettua :)
(Ja sille, joka sanoi että kaikkien peruskoulun käyneiden tulisi tietää, olen ysiluokkalainen)
Vierailija kirjoitti:
Kiitos paljon vastauksista! Sain laskun laskettua :)
(Ja sille, joka sanoi että kaikkien peruskoulun käyneiden tulisi tietää, olen ysiluokkalainen)
Heti pois av:lta !
t: äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
x = pähkinöiden paino
y = rusinoiden painoAnnettujen tietojen perusteella saat näistä rakennettua yhtälöparin. Toisesta yhtälöstä ratkaiset ensin y:n (x:n funktiona). Sitten sijoitat sen toiseen yhtälöön, jolloin ainoaksi muuttujaksi jää x. Ratkaiset x:n ja sitten x:n avulla y:n siitä ekasta yhtälöstä.
Muuten hyvä, mutta vastaus taitaa kylläkin olla 500g ja 150g, yhtälöparia käyttämällä ei tosta millään saa vastaukseksi 483g ja 167g?
Peruskoulussa pitäisi avata matematiikkaa teoreettisemmin yhtä lailla kuin yliopistossa. Moni oivaltaisi mateematiikan helpommin jos he osaisivat paremmin perustellla väittämänsä. Ymmärtävät mitä ajattelevat.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku??? Kyllä, kaikkien peruskoulun käyneiden PITÄÄ tietää.
en tiedä,en ole käynyt peruskoulua,kävin oppikoulua.
Villi veikkaukseni on: Kanada
Pääpalkinto lähteekin sulle, oikea vastaus on nimittäin... KANADA!
Minä olen käynyt esikoulun, peruskoulun, lukion ja yliopiston, mutten silti osaa tuota laskea. Olenkin aina ollut parempi kielissä. Kertotaulu ja prosenttilaskut sujuvat päässälaskuna ja koordinaatistokin on ihan selkeä. Jos annetaan kaava, lasken sen mukaan, mutta jos pitää itse miettiä, millä tavalla jokin asia ratkaistaan, olen aivan ulalla. Ala-asteen puolella matikassa oli kymppi, mutta yläasteen puolella tipahdin totaalisesti. Kauheaa vauhtia mentiin eteenpäin eikä mitään selitetty kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
x = pähkinöiden paino
y = rusinoiden painoAnnettujen tietojen perusteella saat näistä rakennettua yhtälöparin. Toisesta yhtälöstä ratkaiset ensin y:n (x:n funktiona). Sitten sijoitat sen toiseen yhtälöön, jolloin ainoaksi muuttujaksi jää x. Ratkaiset x:n ja sitten x:n avulla y:n siitä ekasta yhtälöstä.
Muuten hyvä, mutta vastaus taitaa kylläkin olla 500g ja 150g, yhtälöparia käyttämällä ei tosta millään saa vastaukseksi 483g ja 167g?
Oho, tuli pieni laskuvirhe kun laskin tämän kokonaan päässä ilman laskinta. Kiitos.
Vastaus: Katso Liisi siitä kuitista, jonka sait kaupasta. Vai varastitko ne pähkinät ja rusinat, ja nyt yrität selitellä äidille mihin se kauppareissuun annettu raha oikein meni, kun oikeesti ostit vähän piriä Jannelta. Ethän vaan ollut niin typerä, että laitoit ne pähkinät ja rusinat samaan pussiin, vaikka niillä on eri kilohinta?
Sait kotiarestia, etkä pääse viikonloppuna piristelemään kavereiden kanssa.
Ja joo en osaa, kun en tarvitse tuollaista yhtään mihinkään.
Olkoon
p = pähkinöiden paino kiloina
r = rusinoiden paino kiloina
20p + 8r = 11,20
(p + r) * 1000 = 650
p + r = 0,65
p = 0,65 - r
20 * (0,65 - r) + 8r = 11,20
13 - 20r + 8r = 11,20
13 - 12r = 11,20
12r = 1,80
r = 0,15 (kg)
p = 0,65 - 0,15 = 0,5 (kg)
Vastaus: rusinoita 150 g, pähkinöitä 500 g
Laita vastaukseski vain joku sattuman varainen numero ja sano opettajalle ettet osannut. Ei saa sinua pitkälle matikassa, mutta en sitä tarvinnutkaan koska sain pian sugar daddyn💋💋💋💋 stay hydrated
Terveisin: chanel46