Joulusuunnitelmia vähävaraiselle perheelle?
Mitä siis keksisi kun kyseessä perhe jolla ei ns läheisiä ole ja rahat vähissä? Lapselle jotain mukavaa? Ehdotuksia.
Kommentit (36)
Minkä ikäinen lapsi? Jos on pieni lapsi, voisitte rakentaa vaikka joulumajan ja koristella sen yhdessä (lapset rakastavat majoja). Siellä voi lueskella tarinoita jouluvalojen hämyssä ja napostella herkkuja tai katsoa vaikka leffan joltain laitteelta. Majan voi rakentaa esim.patjoista/petivaatteista.
Jos ulkona on lunta, jäälyhtyjen teko, lumiukon rakentaminen, lintujen ruokkiminen (kaurahiutaleita, talipallo).
Joulukoristeita saa tehtyä itse kävyistä ym.
Kirjastosta saa monenlaista ajanvietettä, lautapelejä, videoita, joulumusiikkia jne.
Leipominen yhdessä, piparkakkujen koristelu. Kun tekee piparkakkuun reiän, siihen voi pujottaa nauhan ja ripustaa niitä sinne tänne. Antakaa lapsen osallistua joulun rakentamiseen. Se on paljon tärkeämpää kuin muotilelu joka ilmestyy jostain.
Tuikkukynttilät ovat halpoja. Voitte tehdä itse tuikkukippoja.
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/tee_itse/kasvata_suolasta_huurt…
Kyllä nuo jutut menee, jos on pieni lapsi mutta mitä keksiä 11v lapselle? Kun muut luokkalaiset käy ulkomailla yms, niin joku reissu pitäisi tehdä.
oma lapsuuden perhe oli köyhä. tosin saatiin varakkailta sukulaisilta lahjoja kun vanhemmil ei varaa ostaa olen edelleen sukulaisil kiitollinen lahjoista näin aikuisena.(oon kuskannu sairaalaan ikääntyneitä sukulaisia kun olivat tukena köyhäl perheelleni silloin kun olin lapsi, muistan kiitoksel näitä ihmisiä) mulle oli lapsena joulut taianomaisia meillä oli kivoja perinteitä kuusi tuotiin jouluaattona sisään ja koristeltiin yhdessä . kattottin jouluisia lastenohjelmia . käytiin saunas illal ennen lahjojen jakoa. mulle joulun tunnelman teki et oltiin toisillemme ystävällisiä ja yhdes nautittiin rauhasta ja tunnelmasta. joulua valmisteltiin tekemäl jouluruokia ja koristeitata itse. tärkeintä oli et vanhemmat raittiita ja keskittyi meihin lapsiin. olen edelleen joulu ihminen näin aikuisenakin. tärkeitä ei ole materia vaan rakkaus ja yhdesolo. aikuisena käyn kyläs jouluna ystävil ja koitan antaa jollekin vähävaraisel jotain kivaa, muistaa miten tärkeetä se oli itelle kun oli pulaa rahasta. hyvää joulua ap:lle ja muille vähävaraisel
Vierailija kirjoitti:
Jos tähän jouluun ei ole rahaa alkaisin suunnitella ensi vuoden joulua; mitä teen toisin ja miten saan jouluun rahaa.
Tänä vuonna tee ilmaisia asioita. Tuo mainittu kirkko, jäälyhdyt vedestä ämpärillä/maitopurkeilla, hae ruokaa ruokajaosta, lahjoja hope ry:sta tai kirkolta, pelastakaa lapset ry ym.
Ensi vuodelle suunnitelmaa mistä saat joulurahat kasaan. Esim. Jos otat jonkun vieraan lapsen tai lemmikin hoitoon kerran viikossa 20e hintaan niin ensi jouluksi sinulla on yli 1000e säästössä. Jokainen lapsi ansaitsee perheen missä osataan suunnitella taloutta.
Tuota juuri aamulla ehdotin että ajoissa säästämään. Esim just pankkien "säästöpossu" tai ihan tavallinen hillopurkkijemma.
Kirpparit, saa ihan priimakuntoistakin tavaraa halvalla. Ei meillä lapsi pahastunut, varsinkaan pienenä siitä jos DVDn päältä puuttui muovi tai joku oli lukenut kirjan jo aiemmin.
Ilmaisia askarteluvinkkejä löytyy tosi paljon vaikka pinterestistä, samoin ruokareseptejä. Olennaisinta on varmasti hyvä tunnelma, se että ei ole kiire tai stressiä ja ollaan yhdessä. Ilmaistapahtumia kannattaa myös hyödyntää. Näin mekin olemme tehneet, ja joulut ovat olleet ihania vaikka rahaa onkin rajallisesti.
Hyvää joulua :)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuo jutut menee, jos on pieni lapsi mutta mitä keksiä 11v lapselle? Kun muut luokkalaiset käy ulkomailla yms, niin joku reissu pitäisi tehdä.
Ei varmasti ihan kaikki muut luokkalaiset lähde ulkomaille jouluksi. Tavallista kotijoulua viettävät suurin osa näistä eikä ole mitään syytä lähteä reissuun vaan siksi kun muutkin menee.
Vierailija kirjoitti:
Se joulun tunnelma ei välttämättä vaadi rahaa. Niinkuin moni on jo maininnutkin, joulukirkko, sauna, lautapelejä ja/tai leffa yhdessä.
Joulun odotukseen askartelua, korttiaskartelua, pipareiden ja torttujen leivontaa, erilaiset tapahtumat, kauneimmat joululaulut. Jos käy jossain myyjäisissä tms, euro tai pari ongintaan tms.
Meillä on joulusauna "erityinen". Sauna on valaistu kelluvin kynttilöin (pystyy tekemään kynttilänjämistä itsekin), meillä on vihdat (no joo, nämä maksaa, jollei ole tehty edellisenä kesänä) ja saunan jälkeen lapsille limsaa (jota ei normaalisti meillä juoda) ja aikuisille olut & lonkero. Ihan rauhassa vilvoitellaan saunan jälkeen, joskus ulkonakin, jos sää sallii.
Ulkotulet tai -lyhdyt, jotka lapsi saa sytyttää.
Ihanalta kuulostaa teidän joulu🙏🏻
Jossain muualla joulurutiiniin voi kuulua myös hyväntekeväisyystyö, esim. tarjoilu köyhien ruokalassa koko perheen voimin. Siinä sitä tunnelmaa.
Ostat TOKMANNILTA 10 suklaarasiaa ja monta pussii karkkii.
Vanhemmille 4 pulloo halpaa punkkuu.
Parit valmislaatikot
NETFLIX..ouh jeaah
Vierailija kirjoitti:
Jossain muualla joulurutiiniin voi kuulua myös hyväntekeväisyystyö, esim. tarjoilu köyhien ruokalassa koko perheen voimin. Siinä sitä tunnelmaa.
Köyhät haisee pahalta..ja muutoinkin joutuu raatamaan töissä
Eikö köyhä saa levätä?
Köyhyys on aina ihmisen oma vika.
Oisit opiskellu koodariksi
Ja teit vielä lapsia???
Nyt kärsii lapsetkin
MUTTA JEESUS KIITTÄÄ!!!lisää uskiksia taivaaseen!!!!
Vierailija kirjoitti:
Ja teit vielä lapsia???
Nyt kärsii lapsetkin
lääkkeiden aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhät haisee pahalta..ja muutoinkin joutuu raatamaan töissä
Eikö köyhä saa levätä?
Kerro lapsille, että ahkera köyhä pääsee taivaaseen!!!!
Siellä kaikki laulaa hoosiannaa ja ylistää jumalaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja teit vielä lapsia???
Nyt kärsii lapsetkin
lääkkeiden aika.
Lisääntykää ja täyttäkää maa!
Rikkaan on vaikeampi päästä taivaaseen kuin kamelin neulan silmästä taivaaseen.
Leppilampi...mieti haluatko syntisen ja helpon elämän.
Räisänen pääsee taivaaseen kun suojelee meitä GAY ihmisiltä!
Ei mullakaan lapsuudessa ollut jouluna muita kuin oma perhe. Isovanhemmat jo kuolleet. Yhdessä olo kiireettämästi on se juttu. Anna lapsille aikaa ja teette jotain kivaa yhdessä. Syötte hyvin, jouluruoka ei ole kallista. Tonttu voi jättää paketteja kun olette saunassa yms. Hautausmaalla käynti pimeällä tuo joulun tunnelmaa, soittaa kaa joululauluja ja katsokaa joku klassikko-ohjelma tv:stä. Mulle se oli Samu sirkan joulutervehdys ja omille lapsille joulupukki ja noitarumpu. Itse en lapsena huomannut, että vanhemmilla oli rahat tiukassa. Tosin silloin ei vielä ollut tällaista kerskakulutusta ja nettiä.
Meillä lapset on tykänneet eniten kun on yhdessä leivottu pipareita ja askarreltu joulukoristeita, ihan vaikka värillisestä paperista nauhoja kuuseen. Fazerin konvehteja voi myös ripustaa kuuseen niin samalla rahalla saa koristeet ja karkit ;) ollaan saatu hakea vitosella kuusennäre tutun metsästä, tuo kuusenhakureissu on tietysti lapsille ikimuistoinen. Jouluoerinteeseen kuuluu myös aatonaattona kävely jolloin katsotaan naapurien jouluvalot, sekä joulusauna. Perinteiset jouluruoat maistuu. Ja tosiaan se yhteinen aika, lautapelit ja jouluohjelmat. Kirkossa käydään ilmaisessa joululaulukonsertissa.