Vastuullinen ihminen on minimalisti ja konmarittaa
Se on ekologista ja ilmastoystävällistä kun pyfkii kuluttamaan mahdollisimman vähän tai lopettaa kuluttamisen kokonaan. Kun ei omista mitään turhaa. Kaikki ylimääräinen, turha, käyttämätön, vanha, tarpeeton tilaavievä ja iloa tuottamaton pois. Jos jotain tarvii sen voi lainata ystäviltä ja sukulaisilta tai sitten vaikkapa ihan vain vuokrata. Esimerkiksi itse en omista yhtään kahvikuppia, sen sijaan käydään ystävien kesken porukalla mieluummin kahvilla jossain kunnon hyvässä kahvilassa josta saa erikoiskahveja. En myöskään talvitakkeja sillä niitä saa vaatevuokraamosta, kotona sellainen vie kesäisin turhaa varastotilaa ja on kesällä tarpeeton. En myöskään omista autoa, sillä minulla on jalat joilla voin kävellä ja lähimmälle kaupunkipyörälle, bussin kyytiin, ratikkaan tai metroasemalle. Kerro joko sinä olet vähentänyt tavaraa elämästäsi maapallon vuoksi?
Kommentit (27)
Juoppo kirjoitti:
Mun taloon mahtuu yksi nainen. Onko vapaaehtosii?
Nonnii, kuva ja tulot tiskiin ja sitten pitäis miettiä, että millä asteella se juominen menee....
Vierailija kirjoitti:
En ole vähentänyt tavaraa maapallon vuoksi vaan siksi, etten halua kotiini paljoa tavaraa. Meillä on jo vuosia ollut lähipiirissä sopimus (kuusi kotitaloutta), että harvoin tarvittavia tavaroita ei tarvitse olla kuin yhdellä. Mulla on esimerkiksi höyrypesuri ja kasvikuivuri, siskollani 10 litran kattila ja airfryer, isälläni pitkät kokoontaitettavat tikkaat ja porakone, siskonpojallani 3D-tulostin ja moottorisaha jne. Asumme kaikki 10 km säteellä toisistamme, joten tavaroiden lainaaminen on helppoa.
Hieno juttu, jos homma kerran toimii. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vähentänyt tavaraa maapallon vuoksi vaan siksi, etten halua kotiini paljoa tavaraa. Meillä on jo vuosia ollut lähipiirissä sopimus (kuusi kotitaloutta), että harvoin tarvittavia tavaroita ei tarvitse olla kuin yhdellä. Mulla on esimerkiksi höyrypesuri ja kasvikuivuri, siskollani 10 litran kattila ja airfryer, isälläni pitkät kokoontaitettavat tikkaat ja porakone, siskonpojallani 3D-tulostin ja moottorisaha jne. Asumme kaikki 10 km säteellä toisistamme, joten tavaroiden lainaaminen on helppoa.
Meillä tosiaan toimii. Ryhdyttiin systeemiin, kun siskoni ja mun lapseni pikkuhiljaa alkoivat muuttaa omilleen. Asutaan siskon kanssa naapureina ja mietittiin, mitä järkeä enää on, että molemmissa talouksissa on kaikkea mahdollista. Järjestetään useamman kerran vuodessa tälle porukalle päivällisiä, mutta ne päivälliset on aina jonkun kotona ja sama porukka siellä. Ei siis ollut tarpeen, että sekä mulla että siskollani olisi 10 litran kattila, tusina shamppanjalaseja jne, koska ei ollut tilannetta, jossa molemmat olisivat tarvinneet niitä samaan aikaan. Kumpikin alkoi luopua omista tavaroistaan siten, että tällaiset harvoin tarvittavat tavarat oli vain toisella. Ja kun ostettiin uusia, ostettiin vain yhteen talouteen. Tämä sitten laajeni koskemaan myös kummankin lasten kotitalouksia eli ei kannata ostaa omaan kotiin jotain sellaista, minkä voi lainata toiselta. Eikä sellaista, mitä on jo isovanhemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tosiaan toimii. Ryhdyttiin systeemiin, kun siskoni ja mun lapseni pikkuhiljaa alkoivat muuttaa omilleen. Asutaan siskon kanssa naapureina ja mietittiin, mitä järkeä enää on, että molemmissa talouksissa on kaikkea mahdollista. Järjestetään useamman kerran vuodessa tälle porukalle päivällisiä, mutta ne päivälliset on aina jonkun kotona ja sama porukka siellä. Ei siis ollut tarpeen, että sekä mulla että siskollani olisi 10 litran kattila, tusina shamppanjalaseja jne, koska ei ollut tilannetta, jossa molemmat olisivat tarvinneet niitä samaan aikaan. Kumpikin alkoi luopua omista tavaroistaan siten, että tällaiset harvoin tarvittavat tavarat oli vain toisella. Ja kun ostettiin uusia, ostettiin vain yhteen talouteen. Tämä sitten laajeni koskemaan myös kummankin lasten kotitalouksia eli ei kannata ostaa omaan kotiin jotain sellaista, minkä voi lainata toiselta. Eikä sellaista, mitä on jo isovanhemmilla.
Mahtava juttu. Mun kokemuksella vaatii ihan tietyntyyppiset ihmiset, uskoisin. Ja parasta, että (toivottavasti) lapset kenties jatkavat ainakin osittain tätä hyvää perimää. Saa itse myös olla tyytyväinen antamastaan esimerkistä.
Ihminen saa elää ja olla kodissaan niin, että koti tuntuu hyvältä ja viihtyisältä ja turvalliselta.
Toiset pitävät kauniista desing esineistä ympärillään ja koristeista ja tauluista seinistä.
Niin, mitä sitten. Kaikki eivät halua konmaritettua kotia, joka näyttää autiolta ja tilapäiseltä, väliaikaisasunnolta.
Aivan turhaa huutelua nuo jutut, jokainen saa elää tavallaan, eikä muiden tule syyllistää siitä.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen saa elää ja olla kodissaan niin, että koti tuntuu hyvältä ja viihtyisältä ja turvalliselta.
Toiset pitävät kauniista desing esineistä ympärillään ja koristeista ja tauluista seinistä.
Niin, mitä sitten. Kaikki eivät halua konmaritettua kotia, joka näyttää autiolta ja tilapäiseltä, väliaikaisasunnolta.
Aivan turhaa huutelua nuo jutut, jokainen saa elää tavallaan, eikä muiden tule syyllistää siitä.
Minä en tiedä, mikä konmarituksen lopullinen vaikutus on, mutta osittain se on tuhlausta, ainakin alkuun, kun laitetaan kierrätykseen suuri määrä tavaraa ja vaatetta. Osalle vaatteista ja tavarasta voisi kuitenkin olla käyttöä myöhemmin, vaikka ne eivät maritushetkellä niin säteilisikään. Minä olen useinkin ottanut entisiä lempivaatteitani tyytyväisenä käyttöön 2-4 vuoden kaapissa hilloamisen jälkeen. Se ohje, että vaate kannattaa laittaa kierrätykseen, jos ei ole käyttänyt sitä yhteen tai kahteen vuoteen, on minusta huono. Koriste-esineet ovat turhaa tavaraa ja jos sitä sorttia ei osta uutta tilalle, niin niiden poistoon laittaminen on ok. Pidemmällä aikavälillä turhakkeiden ostamisen välttäminen säästää luontoa.
Kukaan valistunut ihminen ei enää tunne tyytyväisyyttä laittaessaan vaatetta tai tavaraa kipputoreille tai hyväntekeväisyyteen, koska kaikki paikat hukkuvat kierrätystavaraan nykyään ja suuri osa lahjoitustavarasta päätyy lopulta kaatopaikalle.
Se on sama, miltä kenenkin koti näyttää, mutta vastuullinen ihminen harkitsee ostoksensa tarkkaan, eikä osta vähän sinne päin olevia juttuja, vaikka halvalla saa.