Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Epäreilu kohtelu aikuiselta kun olit lapsi

04.11.2019 |

Jouduitteko koskaan lapsena aikuisen epäreilun tai epäjohdonmukaisen kohtelun kohteeksi? - Itse olin alle kouluikäisenä iltapäivät hoitotädin luona vanhempien ollessa töissä. En saanut vielä viikkorahaa ja olin kovin kateellinen kavereille jotka kävivät kiskalta ostamassa irtokarkkia. Sainpa sitten päähäni varastaa markan hoitotädin kukkarosta, mistä jäin tietysti heti verekseltään kiinni. Olin siis kurkottelemassa kukkaroa keittiön kaapista kun hoitotäti kävelikin paikalle. Yritin sitten selittää että olin vain halunnut ottaa palasokeria astiasta kun teki mieli jotain hyvää, mutta olin tietysti vielä kehnompi valehtelija kuin olin varas. Hoitotäti suuttui ensin hirveästi mutta sanoi sitten että jos heti tunnustan ja pyydän anteeksi, hän ei kerro vanhemmilleni mitään. Minä tietysti myönsin yrittäneeni varastaa markan ja pyysin anteeksi; hoitotäti leppyi ja sanoi että ei sitten mitään hätää enää.
Paitsi tietenkin kun kello tuli neljä ja sekä isäni että äitini saapuivat raivosta suunniltaan hakemaan minua hoidosta ja suunnilleen korvasta kiskoen veivät minut kotiin missä sain selkäsaunan. Se minkä nyt vielä 50 vuotta myöhemminkin muistan selvästi oli hirveä pettymys hoitotätiin koska hän valehteli minulle, sekä vanhempiini kun he eivät mitenkään reagoineet siihen miten hoitotäti valehteli minulle. En tiedä miten asiasta olisi pitänyt ottaa opiksi se että varastaminen on väärin, mutta valehteleminen ilmeisesti ei. Sain myös mielestäni samasta asiasta rangaistuksen kaksi kertaa, koska hoitotäti ensin huusi minulle ja sitten laittoi minut pyytämään anteeksi, ja sen jälkeen sain selkäsaunan ja jouduin pyytämään anteeksi myös vanhemmiltani. Ja vaikka kerroin heille mitä hoitotäti oli tehnyt, eivät he mitenkään reagoineet siihen, edes siltä kannalta että olisivat selittäneet miksi täti valehteli mutta ei joutunut siitä mitenkään vastuuseen samaan aikaan kun minä kyllä sain rangaistuksen.
Onko muilla vastaavanlaista?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä sain kokea, kuinka olin eriarvoisessa asemassa, kuin pari vuotta nuorempi pikkuveli. Isovanhemmat ja vanhemmat AINA kehuivat vain veljeäni, hän sai kaiken aina periksi, hänellä oli harrastuksia, joihin panostettiin, hänen ei tarvinnut osallistua kotitöihin, koska on poika jne. Minä olin ihan surkimus kaikessa, koskaan ei kehuttu tai kannustettu, jos tein jotain lapsuuden typeryyttä, niin sain rangaistuksia ja minua moitittiin oikein urakalla... Ikuisesti muistan sellaisenkin, kun sain matematiikan kokeesta 7, niin jouduin huoneeseeni opettelemaan matematiikkaa ja käymään sitä koetta läpi niin kauan, että ymmärsin eikä kumpikaan vanhemmista kuitenkaan tullut neuvomaan, vaan jouduin opettelemaan yksin...

Vierailija
2/2 |
04.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaan ystäväni äiti syytti minua kaikesta missä tyttärensä epäonnistui. Olin se pahan alku ja juuri, vaikka asia oli niin, että tytär itse hakeutui hankaloittaviin tilanteisiin, joista yritin hänet pitää erossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi