Apulaioikeusasiamies: Lasten vanhemmat voivat edelleen kerätä varoja esimerkiksi leirikouluihin, jos keruu on vapaaehtoista ja varat käytetään kaikkien lasten hyväksi.
Hienoa, että nyt myös vähävaraisten lapset pääsevät kaikille koulun/luokan järjestämille matkoille/retkille.
Kommentit (40)
Jotenkin vain se näyttää olevan niin, ettei näistä "ns" varattomista perheistä löydy myöskään sitä talkoohenkeä. Mitään ei olla valmiita maksamaan eikä mihinkään osallistumaan, mutta suureen ääneen vaaditaan, että muiden pitäisi kaikki heille kustantaa. Välillä on itselläkin tosi tiukkaa rahasta, mutta kaikessa venytään, jotta lasten jutut saadaan järjestettyä. Tässä tilanteessa ei kyllä tee mieli maksaa jonkun toisen lapsen kustannuksia.
Koulun pitää olla maksutonta, mutta vanhemmat voivat halutessaan kerätä rahaa ja järjestää toimintaa vain rahan keruuseen osallistuneille. Tällaista opettavaista retkeä varten voidaan koulusta anoa lapsille vapaata. Ne jotka eivät ole osallistuneet jäävät silloin ihan normaalisti kouluun tekemään normijuttuja.
Miksi mun pitäisi maksaa jos muut pääsee siivellä ilmaiseksi? Ei se mun rahakaan mistään taikaseinästä tule
Vierailija kirjoitti:
Miksi mun pitäisi maksaa jos muut pääsee siivellä ilmaiseksi? Ei se mun rahakaan mistään taikaseinästä tule
Ei sinunkaan ole pakko maksaa mutta vaarana on se, että lapsesi luokka ei pääse lainkaan leireille/retkille
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin vain se näyttää olevan niin, ettei näistä "ns" varattomista perheistä löydy myöskään sitä talkoohenkeä. Mitään ei olla valmiita maksamaan eikä mihinkään osallistumaan, mutta suureen ääneen vaaditaan, että muiden pitäisi kaikki heille kustantaa.
Tämä juuri, ymmärrän ettei raha kaikilla riitä mutta kun ei viitsitä tehdä yhtään mitään muutakaan.
Mä taas en ymmärrä sitä että mikä pakko niitä leirikouluja ja retkiä, laskettelua ja ratsastusta ym hölynpölyä pitää kouluun liittää? Koulu voisi keskittyä olennaiseen, eli aineopetukseen, ja kodit voivat hoitaa vapaa-ajan aktiviteetit omalla ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas en ymmärrä sitä että mikä pakko niitä leirikouluja ja retkiä, laskettelua ja ratsastusta ym hölynpölyä pitää kouluun liittää? Koulu voisi keskittyä olennaiseen, eli aineopetukseen, ja kodit voivat hoitaa vapaa-ajan aktiviteetit omalla ajallaan.
Kyllä ne luokkaretket ja laskettelupäivät oli ihan parasta koulussa.
Meillä on varaa muttei aikaa eikä kiinnostusta osallistua talkoisiin. Ihan P-kaa kun joka harrastuksessa ja jokaisen lapsemme luokassa alkaa aina eräät intopiukeat vouhottaa, että retki on tehtävä ja eikö ois kiva...
Lapset eivät mitään retkiä koulussa edes osaa kaivata, kun kouluissa tapahtuu muutenkin koko ajan, vapaa-ajalla matkustetaan ja harrastetaan jne.
Ei yhtään innosta taas pohtia,että mitä roinaa myymällä saataisiin ne ysiluokan retkirahat kasaan. Mikä pakko sinne retkelle on edes lähteä???
Meidän lasten luokalla oli pari ulkomaalaistaustaista perhettä, jotka eivät osallistuneet lainkaan yhteisiin tapahtumiin, joissa kerättiin rahaa. He olivat tehneet niin kaikkien lastensa kohdalla.
Toki tämä oli tylsää, mutta emme voineet mitään ja yhteisillä rahoilla näidenkin perheiden lapset pääsivät leirikouluun.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lasten luokalla oli pari ulkomaalaistaustaista perhettä, jotka eivät osallistuneet lainkaan yhteisiin tapahtumiin, joissa kerättiin rahaa. He olivat tehneet niin kaikkien lastensa kohdalla.
Toki tämä oli tylsää, mutta emme voineet mitään ja yhteisillä rahoilla näidenkin perheiden lapset pääsivät leirikouluun.
Tuli kyllä hyvä mieli näiden lasten puolesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 57v ja mun nuoruudessani luokkaretki tehtiin kerran keväässä ja se oli joku bussiretki Porvooseen tai Nuutajärven lasitehtaalle. Koulu maksoi sen ja eväspussin missä oli sämpylä, omena ja mehu. Voisi ottaa noi vanhat hyvät tavat taas käyttöön niin loppuisi tämä rahasta ja talkootyöstä riitely.
Mun lapsen koulussa oli joka toinen vuosi joku retki tai leirikoulu joka maksoi 350-500€. Yritin siellä jotain varainkeruuta ehdottaa, mutta olin ainoa joka sitä kannatti, muut oli sitä mieltä että kerätään ennemmin suoraan rahana eikä ruveta säätämään varainkeruujuttujen kanssa. Eikä ollut mitenkään vapaaehtoista tuo rahankeruu, kaikki joutuivat osansa maksamaan. Toki kerrottiin myös että vähävaraiset voivat anoa koulun kansliasta avustusta, mutta tällä luokalla ei kukaan sellaiseen joutunut turvautumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 57v ja mun nuoruudessani luokkaretki tehtiin kerran keväässä ja se oli joku bussiretki Porvooseen tai Nuutajärven lasitehtaalle. Koulu maksoi sen ja eväspussin missä oli sämpylä, omena ja mehu. Voisi ottaa noi vanhat hyvät tavat taas käyttöön niin loppuisi tämä rahasta ja talkootyöstä riitely.
80-luvulla nuokin retket tuli jo maksaa itse
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Pirkanmaalla 80-luvulla alakoulu maksoi joka vuosi luokkaretken ja kaikki pääsi mukaan. Pienet retkeilivät omassa kunnassa, vähän isommat omassa maakunnassa ja kuudennella päästiin Helsinkiin. Leirikouluja ei harrastettu.
Nyt omat lapset ovat olleet alakoulun lopussa viikon leirikoulussa kotimaassa. Siihen rahat kerättiin talkoilla, mikä käytännössä tarkoitti sitä, että 4 aktiivista äitiä organisoi koko jutun, puolet vanhemmista osallistui (myi teatterilippuja ym.) ja se tietty porukka ei kertaakaan laittanut tikkua ristiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin Pirkanmaalla 80-luvulla alakoulu maksoi joka vuosi luokkaretken ja kaikki pääsi mukaan. Pienet retkeilivät omassa kunnassa, vähän isommat omassa maakunnassa ja kuudennella päästiin Helsinkiin. Leirikouluja ei harrastettu.
Nyt omat lapset ovat olleet alakoulun lopussa viikon leirikoulussa kotimaassa. Siihen rahat kerättiin talkoilla, mikä käytännössä tarkoitti sitä, että 4 aktiivista äitiä organisoi koko jutun, puolet vanhemmista osallistui (myi teatterilippuja ym.) ja se tietty porukka ei kertaakaan laittanut tikkua ristiin.
Näköjään tämäkin on sitten ollut eriarvoista riippuen siitä missä päin on sattunut asumaan. Reilumpi systeemihän tämä on, että ne joilla on työpaikka kustantavat retket myös niiden lapsille joilla ei ole asiat yhtä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata muuttaa vl-alueelle. Suurperheet on lokkeja.
Kyllä oman tyttären luokalla vl-äidit olivat niitä, jotka jaksoivat tehdä käsitöitä ja leipoa joulumyyjäisiin, missä luokalla oli myyntipöytä. Ja vl-lapset innokkaimpina myyjinä.
Isätkö ei leiponeet eikä tehneet käsitöitä?
Vierailija kirjoitti:
Etenkin leirikoulut ihan turhia. Ei varmaan kovin moni lapsi rakasta luokkaansa niin paljon, että haluaa olla 24 h/vrk samas paikas... Kuinka moni aikuinen haluaisi työkaveriensa kanssa olla noin.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin vain se näyttää olevan niin, ettei näistä "ns" varattomista perheistä löydy myöskään sitä talkoohenkeä. Mitään ei olla valmiita maksamaan eikä mihinkään osallistumaan, mutta suureen ääneen vaaditaan, että muiden pitäisi kaikki heille kustantaa. Välillä on itselläkin tosi tiukkaa rahasta, mutta kaikessa venytään, jotta lasten jutut saadaan järjestettyä. Tässä tilanteessa ei kyllä tee mieli maksaa jonkun toisen lapsen kustannuksia.
Koulun pitää olla maksutonta, mutta vanhemmat voivat halutessaan kerätä rahaa ja järjestää toimintaa vain rahan keruuseen osallistuneille. Tällaista opettavaista retkeä varten voidaan koulusta anoa lapsille vapaata. Ne jotka eivät ole osallistuneet jäävät silloin ihan normaalisti kouluun tekemään normijuttuja.
Aikas itsekästä. Onneksi olen törmännyt toisenkinlaisiin vanhempiin. Eräs yrittäjäisä kustansi koko luokan lapsineen ja huoltajineen jääkiekkomatsiin ja kuljetukset sinne. Ja ihan vaan koska voi. Hyvää hyvyyttään. Ei ollut missään politiikassa tms, eli ei yrittänyt hyötyä hommasta. Lisäksi hänen yrityksensä toimi matkailussa, eli ei saanut tempauksellaan edes haalittua asiakkaita meistä itselleen. Oli erittäin kiva tapahtuma, ja nosti luokan yhteishenkeä.
Joskus ennen lapset teki enemmän itse näiden eteen. Nykyään vanhemmat.
Näinhän tämä on ollut pitkään. Rahaakin voi kerätä suoraan luokan tilille, kunhan päätös on vanhempien (meillä on kyllä tullut pyyntö tähän joskus opettajalta...). Toisen lapsemme luokan leirikoulurahat saatiin kerättyä kokonaan. Toisen vain osittain. Ennen leirikoulua tuli pyyntö maksaa puuttuva osuus. Mietinkin silloin, olisiko leirikoulu sitten peruuntunut, jos olisi ollut perheitä, joka eivät maksa.
Kyllä rahattomat ennenkin ovat päässeet.
Tämä on vain laki, josta harvat ovat tietoisia. Edes kaikki opettajat eivät tiedä. Eli perusopetuksen tulee olla täysin maksutonta ja siihen kuuluvat myös retket ja leirit.
Eli kerättyjen varojen tulee kattaa myös niiden kulut, jotka eivät osallistu rahankeruuseen.
Tämä apulaisoikeusmiehen lausunto koskee aloitetta, jossa kiellettäisiin varainkeruu ylipäänsä. Eli leirikouluja ei käytännössä enää olisi.
Jos joku nyt jää vänkäämään, että koulu järjestää vaihtoehtoista tekemistä rahattomille, niin siihen ei siis tarvitse suostua.
Eri asia kuka kehtaa lähteä penäämään tätä oikeutta. Moni ei siis tiedä ja niistäkin jotka tietävät useat eivät tosiaan lähde rettelöitsemään ja kokevat häpeää.