Kuopio - Suomen ankein kaupunki?
I know 1. maailman ongelmia, havaintojani Helsingistä Kuopioon muuton jälkeen:
- iltakymmeneltä urheilua paheksutaan ja moralisoidaan, saat kuulla olevasi "outo" ja "liikuntariippuvainen kaheli"
- koko kaupungissa ei ole yhtäkään kunnollista aamiais- tai brunssipaikkaa
- keskusta on lauantai-iltaisinkin kuolemanhiljainen
- poikkeuksena muutamat erittäin päihtyneet juhlijat, röökiä kuluu enemmän kuin koko Itä-Helsingissä
- vaatekauppavalikoima keskustassa on niin huono, että vaatteet työpaikalle on pakko ostaa Helsingistä
- syrjäytyneitä on todella paljon katukuvassa, itseasiassa keskustassa ei juurikaan näe yli 25-vuotiaita normaaleja ihmisiä klo 19 jälkeen
- ennenkaikkea: missä kaikki ihmiset ovat?
Kommentit (101)
Tosiaan tuo kuvaus käy kaikkiin kaupunkeihin. Jopa Helsinkiin kun Suomessa ei ole suurkaupunkeja.
Vierailija kirjoitti:
ei ne ´´normaalit ihmiset´´ hiipparoi kaupungin keskustassa iltaisin. ovat kotonaan tai harrastuksissa ja lenkkeilevät koiriensa kanssa. kuopiossa on tosi hyvät lenkkeilymaastot ja pyörätiet, ja ennen kaikkea puijon metsä hiihtolatuineen ja lenkkipolkuineen keskellä kaupunkia. jos minun olisi pakko muuttaa jonnekin kuopio olisi varteenotettava vaihtoehto.
Ok? Entäs jos haluaa käydä ulkona syömässä, skumppalasillisella tai kahvilla? Ja kun katson kaupungin katukuvaa, en näytä siltä, että kuopiossa harrastettaisiin suuresti liikuntaa -ap
Ihmiset on täällä enemmän kotonaan. Muissa isommissa kaupungeissa ero on selkeä; ihmisiä liikkuu enemmän myös arki-iltoina. Jos olet perheellinen/parisuhteessa niin tämä on ok ja voit olla tyytyväinen rauhalliseen ympäristöön mutta jos olet sinkku niin tämä on ongelma.
Vierailija kirjoitti:
- kaikki mikä poikkeaa keskinkertaisuudesta on kauhistus, erityisesti siis kaikki keskinkertaista parempi on kauhistus
Olen asunut nuoruuteni Kuopiossa ja en ole missään muualla kokenut samanlaista muiden ihmisten kyttäystä. Kuopiossa oli aivan tavallista, että ihmiset saattavat huutaa sinulle kadulla ilkeyksiä, jos olet jotenkin "poikkeava". Näin on käynyt minulle ja myös ystävilleni.
Ihmiset (myös asiakaspalvelussa) ovat tuppisuita ja luimuilevia, kuin odottaisivat että kaikki ajattelevat heistä pahaa. Mikä ei ihme, kun tuollainen avoin huutelu jne. on normaalia.
Savolaisten "leppoisuuskin" on sitä, että päälle päin ollaan rempseitä ja lupsakoita, mutta tosiasiassa murjaisuun piilotetaan joku sarkastinen isku. Jos huomautat, niin "älähän ny ruppee". Vaikka itse on aloitettu ja "ruvettu" kokoajan.
Nuoruuteni oli äärimmäisen ahdistava. Muutin isompaan kaupunkiin ja ihmettelin, kun ihmiset olivat ystävällisiä toisilleen. Oli suorastaan hämmentävää, kun asiakaspalvelija huoltoasemalla hymyili ja jutteli.
Tietenkään minulla ei ole kokemusta muista pienemmistä tai keskikokoisista kaupungeista Suomessa. Täysin mahdollista, että muutkin pienet-keskisuuret kaupungit ovat samanlaisia kuin Kuopio.
Savolaisuus on sellainen häiriö, että udellaan toisesta kaikki mahdollinen, käytetään tietoa toista vastaan, mutta ei anneta itsestä mitään ulos.
Kun tämän oppii tiedostamaan, eli pitää suunsa kiinni, sitten pärjää hyvin. Ihan hyvä kaupunki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- kaikki mikä poikkeaa keskinkertaisuudesta on kauhistus, erityisesti siis kaikki keskinkertaista parempi on kauhistus
Olen asunut nuoruuteni Kuopiossa ja en ole missään muualla kokenut samanlaista muiden ihmisten kyttäystä. Kuopiossa oli aivan tavallista, että ihmiset saattavat huutaa sinulle kadulla ilkeyksiä, jos olet jotenkin "poikkeava". Näin on käynyt minulle ja myös ystävilleni.
Ihmiset (myös asiakaspalvelussa) ovat tuppisuita ja luimuilevia, kuin odottaisivat että kaikki ajattelevat heistä pahaa. Mikä ei ihme, kun tuollainen avoin huutelu jne. on normaalia.
Savolaisten "leppoisuuskin" on sitä, että päälle päin ollaan rempseitä ja lupsakoita, mutta tosiasiassa murjaisuun piilotetaan joku sarkastinen isku. Jos huomautat, niin "älähän ny ruppee". Vaikka itse on aloitettu ja "ruvettu" kokoajan.
Nuoruuteni oli äärimmäisen ahdistava. Muutin isompaan kaupunkiin ja ihmettelin, kun ihmiset olivat ystävällisiä toisilleen. Oli suorastaan hämmentävää, kun asiakaspalvelija huoltoasemalla hymyili ja jutteli.
Tietenkään minulla ei ole kokemusta muista pienemmistä tai keskikokoisista kaupungeista Suomessa. Täysin mahdollista, että muutkin pienet-keskisuuret kaupungit ovat samanlaisia kuin Kuopio.
Harkitsin jossain vaiheessa sinkkuna työpaikan perässä Etelä-Suomesta Kuopioon muuttoa. Taisi olla hyvä päätös, etten lähtenyt... Olisi se varmaan ollut ulkopuoliselle yksin elävälle aika nihkeä paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ne ´´normaalit ihmiset´´ hiipparoi kaupungin keskustassa iltaisin. ovat kotonaan tai harrastuksissa ja lenkkeilevät koiriensa kanssa. kuopiossa on tosi hyvät lenkkeilymaastot ja pyörätiet, ja ennen kaikkea puijon metsä hiihtolatuineen ja lenkkipolkuineen keskellä kaupunkia. jos minun olisi pakko muuttaa jonnekin kuopio olisi varteenotettava vaihtoehto.
Ok? Entäs jos haluaa käydä ulkona syömässä, skumppalasillisella tai kahvilla? Ja kun katson kaupungin katukuvaa, en näytä siltä, että kuopiossa harrastettaisiin suuresti liikuntaa -ap
Suurin osa tutuista ulkoilee, käy salilla, käy treenaamassa Puijon portaissa, harrastaa tanssia jne. Ei se varmasti siinä keskustan ympäristössä näy mutta noissa harrastuspaikoissa kyllä?
Kahvila Kaneli, Kings Crossin brunssi ym. Ehkä et vaan tunne Kuopiota vielä kovin hyvin?
Vierailija kirjoitti:
Minua Kuopiossa hämmensi se järjettömän suuri (ja tyhjä) toriaukio. Ehkä siellä on kesällä jotain menoa? Talviaikaan ainakin kaikuu tyhjyyttään.
Eikö Helsingissä hämmennä Senaatintori,täysin tyhjä ja pimeä paikka talvella. Kesälläkään ei ole mitään.
Paitsi ulkomaalaisvahvistuksia.
Onneksi Helsingissä on Kaisaniemen puisto jossa aktiviteetteja on varsinkin pimeällä.
Ja Stockmann josta saat violetin kassin kun ostat kiinankamaa 25 tonnilla.
Joo kyllä Helsinki voittaa.
Työkaverille just tarjottiin hommia Kuopiosta (KYS), palkka olisi parempi ja asuminen edullisempaa, mutta sanoi että on muuttunut aivan autioksi koko kaupunki. Ei halua enää palata kotiseudulleen kuin ehkä eläkepäiviä viettämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistuttaisin, että hyvin monella nuorella on samanlainen kokemus omasta kotipaikastaan. Oma kotikaupunki tuntuu kuppikuntaiselta ja ahdistavalta - sellaiselta, josta haluaa pois. Ne kadulla huutelijatkin ovat yleensä teinejä (jotka huutelevat muille teineille).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ravintoloita taitaa olla liikaakin ja uusia nousee vähän väliä.
Mun mielestä Kuopio on suomen paras kaupunki heti helsingin jälkeen. Muut on jopa kuopiota huonompia ja nyt puhun näistä yli 100 000 asukkaan kaupungeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harkitsin jossain vaiheessa sinkkuna työpaikan perässä Etelä-Suomesta Kuopioon muuttoa. Taisi olla hyvä päätös, etten lähtenyt... Olisi se varmaan ollut ulkopuoliselle yksin elävälle aika nihkeä paikka.
Kuopiolaisista yli puolet on syntyjään muualta. Et olisi ollut sen ulkopuolisempi kuin muutkaan.
En asu Kuopiossa, mutta oma kuva kys. kaupungista on että siellä on kaikki aivan tajuttoman kallista. Hyvä jos yhtään ruokapaikkaa, josta alle kympillä saisi ruokaa. Vaatteiden hinnatkin alkavat siitä satasesta ylöspäin! Mieluummin asuisin vaikka siellä Helsingissä, jossa vuokrat ovat paljon kalliimpia,kuin maksaisin maltaita arkimenoista.
Vierailija kirjoitti:
En asu Kuopiossa, mutta oma kuva kys. kaupungista on että siellä on kaikki aivan tajuttoman kallista. Hyvä jos yhtään ruokapaikkaa, josta alle kympillä saisi ruokaa. Vaatteiden hinnatkin alkavat siitä satasesta ylöspäin! Mieluummin asuisin vaikka siellä Helsingissä, jossa vuokrat ovat paljon kalliimpia,kuin maksaisin maltaita arkimenoista.
Ravintoloissa syöminen on kallista kaikkialla Suomessa. Samoin vaatteet, paitsi ketjuliikkeissä.
Kuopion paras hengailupaikka on entisen Anttilan, nykyisen K-market Veljmiehen tuloaula. Istut penkille ja saat heti juttuseuraa.
Iskupaikoista paras on Rosson Pikku-Pietarin Pub. Jos isket joistain muista baareista "hoidon", niin Rosson Pubista isket saattohoidon.
Vierailija kirjoitti:
Muistuttaisin, että hyvin monella nuorella on samanlainen kokemus omasta kotipaikastaan. Oma kotikaupunki tuntuu kuppikuntaiselta ja ahdistavalta - sellaiselta, josta haluaa pois. Ne kadulla huutelijatkin ovat yleensä teinejä (jotka huutelevat muille teineille).
On noihin huutelijoihin aikuisiakin lukeutunut. Ole jossain kesäpäivänä ilman kenkiä = "eikö sulla ole kenkiin varaa". Toisessa kaupungissa kukaan ei välittänyt.
Ja ne savolaiset sutkauttelija-sedät (ja jossain määrin täditkin) on oikeasti ahdistavia. Näitä voi nähdä vaikka siellä torilla.
Varmasti Kuopio sopii jos tykkää elää keskiluokkaista hyggeily-elämää ja lenkkeillä koiran kanssa Prisman tuulipuvussa Väinölänniemeä ympäri. Mutta jos ei tuohon muottiin mahdu niin ei hyvä. (Opiskelijapiirit tms. mahdollisesti eri asia.)
Oon kanssa uusi kuopiolainen ja ärsyttää pari juttua. Keskustassa ei ole yhtään mitään, ei yhtään vaatekauppaa esimerkiksi. Pitää bussilla lähteä johonkin motarin varteen seikkailemaan, että saa uuden puseron ostettua.
Toiseksi täysin seinähullut polkupyöräilijät, jotka ajaa kuuttakymppiä sun ohi hullunkiilto silmissään (luultavasti, ei ehdi nähdä) varoittamatta ja alle metrin ohitusvaralla. Näitä on siis 90% pyöräilijöistä ja vieläpä löytyy erittäin runsaasti alamäkiä, joissa hulluimpien fillaristien vauhti lähentelee 80km/h. Missään en ole tollassia aikaisemmin nähnyt.
Mutta tykkään iloisista ja puheliaista ihmisistä ja kauniista kaupungista. Puijon alue ja Kallavesi aivan upeat.
Kuopio on monessa suhteessa sellainen tyypillinen reilun 100 tuhannen asukkaan suomalaiskaupunki. Joissakin suhteissa parempi, joissain huonompi. Vähän riippuu siitä, mitä kaupungilta hakee.
Ravintoloiden suhteen Kuopio on hyvä, ehdottomasti. Sieltä puuttuu S-ryhmän valta-asetelma. Löytyy monenlaista perinteistä ja modernia ravintolaa, fine diningiä myöten.
Sitten yliopisto on ihan oma lukunsa. Siellä on maailmanluokan solututkijoita, mutta heitä et näe kun pyöräilemässä pikavauhtia Puijonlaaksoon. Humanistirentut puuttuvat, ja näin ollen myös humanistibaarit, harrastajateatterit ja yleinen pöhinä. Paitsi hevi. Hevibändejä on asukaslukuun nähden todennäköisesti maailman eniten.
Ja luonto on sitten oma lukunsa. Jotkut sanovat että jos sinulla ei ole venettä, et Kuopiota ole nähnytkään.
Usean rännikadun varrella on rivitaloja, varsinkin rautatieaseman suunnalla.