Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttaisiko ADHD-lääke tapauksessani?

Vierailija
02.11.2019 |

Olen jo 40-vuotias ja kärsinyt koko ikäni jostain ihmeen toiminnanohjauksen häiriöstä. Aloitan ja teen innostuneena asioita, mutta ne eivät kanna alkua pidemmälle. Kaikenlisäksi kailotan kaikille suunnitelmistani ja ihmiset ovatkin tottuneet jo siihen etten saa mitään valmiiksi. Häpeän itseäni tämän takia. Touhuan montaa asiaa samalla kertaa, joskus saan valmiiksi, useimmiten en. Jääkaapin ovi jää auki, kahvinkeitto jää vaiheeseen.. siirryn tehtävästä toiseen ja jätän edellisen kesken. Lopputulema on kaaos.

Laskujen maksu ei onnistu, vaikka tilillä on rahaa. Tästä syystä tullut maksuhäiriömerkintöjä ja sähköt ja puhelinliittymät suljettu useita kertoja. Kirjastonkirjat eivät palaudu vaikka kuljen kirjaston ohi kirjat kassissa. Olen AINA myöhässä joka paikasta vaikka kuinka aloittaisin valmistelut ajoissa. Olen myöhästynyt laivasta, lentokoneesta, junasta jne.

Toisaalta kun touhuan yksin ilman paineita ja odotuksia, saan aikaiseksi vaikka mitä. Minulla on monta koulutusta. Yliopisto-opinnot ovat kesken. Lapset ovat hyvin hoidettuja ja pärjäävät koulussa. Ainoastaan vanhin lapseni joka on jo parikymppinen, on huomannut hajamielisyyteni ja sen että olen joskus poissaoleva. Hävettää että hänellä on tällainen äiti.

Minulla on masennuslääkitys, koska jatkuva saamattomuus ja epäonnistuminen, sekä siitä koituva häpeä masentaa minua ja on vienyt itseluottamukseni.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämästä jäin pois pari vuotta sitten oireiden ja siitä aiheutuvan häpeän takia.

Ap

Vierailija
2/5 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on tarkkaavaisuuden ongelmat niin käsittääkseni masennuslääke ei auta mitään, vaan voi jopa pahentaa. Tottakai kannattaa käydä juttelemassa ja ottaa aihe esiin. Itse ainakin sain diagnoosista ja lääkkeistä paljon apua. Nyt olen viimeistelemässä yliopisto-opintoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta kokemuksestani voin sanoa, että pelkkä lääkitys ei auta. Tarvitset todennäköisesti myös ADHD ohjaajan rinnalle antamaan ohjeita siitä, miten kannattaa toimia ja hoitaa asioita, ja niitä kannattaa noudattaa. Näin itselläni. Nykyään en edes tarvitse lääkkeitä käyttää paitsi, jos käyn koulutuksessa. Suosittelisin siis vaikka ensiksi pääsemään ihan sinne ADHD ohjaajalle, jos omalla mielenterveyspuolellasi on sellainen. ADHD tutkintoihin on muuten vaikea päästä, varsinkin mitä vanhempi on, paitsi jos käyt yksityisellä ja se on sitten aika kallista.

Vierailija
4/5 |
02.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen samanlainen. Ystäväni on saanut diagnoosin ja lääkityksen, ja kertoo elämänsä parantuneen suunnattomasti. Voi vain hoitaa asioita tai lähteä ovesta ulos ilman, että se on ihan käsittämättömän työlästä, aikaavievää ja harmittavaa.

Vierailija
5/5 |
15.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi