Verenpaineesta
Mitattiin miehen kanssa paineet useampaan kertaan ja miehellä 128/85 ja mulla 118/85. Ei siinä muuten mitään, mutta kun mulla on jo verenpainelääkitys. Eikö tuon alapaineen pitäisi olla lääkkeillä jossain 80 hujakoilla tai jopa alle? 90 oli kun lääkitys aloitettiin. Juu, keski-ikäisiä ollaan ja 10 kg olisi molemmilla pudotettavaa. Pitäisikö käydä lääkärillä, sain lääkkeet noin 8 vuotta sitten.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläpaine on tärkeämpi luku, alapaine on korkeimmillaan teidän iässänne ja laskee itsestään, kun ikää tulee lisää. Googlaa pulssipaine, niin löydät lisätietoa. Itselläni on samantapaiset lukemat (vuorokauden keskiarvo 136/85), juuri kävin lääkärillä eikä hän tehnyt muutoksia lääkitykseen.
Iän karttuessa matala alapaine ei olekaan enää hyvä uutinen, kuten nuoremmilla, vaan yläpaineen nousu ja alapaineen lasku kielivät molemmat suurten valtimoiden jäykistymisestä, jolloin verenpaineen hoito on entistä tärkeämpää.
(Tämä lause kopioitu sydän.fi sivulta jossa kardiologi vastaa)
Huh huh. Mulla vp yleensä rajoissa 100-105/60-65. En ole pitänyt alhaista diastolilukemaa pahana.
Lepopulssi 55.
Ja ikää 62 v.
22 et ehkä ymmärtänyt tekstiä?
Yläpaineesi on matala. Ei ole isoa eroa paineiden välillä!
Olet ihanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläpaine on tärkeämpi luku, alapaine on korkeimmillaan teidän iässänne ja laskee itsestään, kun ikää tulee lisää. Googlaa pulssipaine, niin löydät lisätietoa. Itselläni on samantapaiset lukemat (vuorokauden keskiarvo 136/85), juuri kävin lääkärillä eikä hän tehnyt muutoksia lääkitykseen.
Iän karttuessa matala alapaine ei olekaan enää hyvä uutinen, kuten nuoremmilla, vaan yläpaineen nousu ja alapaineen lasku kielivät molemmat suurten valtimoiden jäykistymisestä, jolloin verenpaineen hoito on entistä tärkeämpää.
(Tämä lause kopioitu sydän.fi sivulta jossa kardiologi vastaa)Huh huh. Mulla vp yleensä rajoissa 100-105/60-65. En ole pitänyt alhaista diastolilukemaa pahana.
Lepopulssi 55.
Ja ikää 62 v.
Sinulla onkin molemmat lukemat hyvin alhaiset eikä niiden erotus ole liian suuri. Mutta jollakin vanhuksella saattaa olla esim. 150/65, se ei enää ole hyvä.
Siinä vaiheessa, kun minun piti aloittaa verenpainelääkitys (koska verenpaine oli luokkaa 160/110), olin juuri juossut kympin alle 55 minuuttiin. Painoni oli normaalipainon rajoissa ja kolestroliarvoni erinomaiset. En ole koskaan polttanut tupakkaa ja alkoholia käytän keskimäärin 1-2 annosta kuukaudessa.
16