Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä lapsiperheiden käytöksestä taloyhtiön saunassa?

Vierailija
01.11.2019 |

Talonyhtiön viikoittaisella saunavuorolla olen törmännyt seuraaviin ilmiöihin:

- imettäminen saunassa
- lasten leikit vesipyssyillä saunassa
- löylyn heittämisen kieltämistä vedoten lasten fysiologiaan
- saunatilojen valojen rämpyttämistä
- huutamista/itkemistä/juoksemista saunatiloissa
- vanhempien vaateita tulla henkilökohtaisella (maksullisella) saunavuorolla jos haluaa heittää löylyä

...Mitä mieltä/ajatuksia herättää?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh käytkö sä muiden saunavuoroilla kyyläämässä?

Vierailija
2/21 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä? Onko teillä jonkinlainen yhteisvuoro taloyhtiönne saunassa, siellä kaikki iloisesti sekaisin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteissaunat taloyhtiössä?

Vierailija
4/21 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sää sekoilet? Ei kukaan tule toisten saunavuoroilla imettämään vauvaansa.

Vierailija
5/21 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihme kyttääjä.

Mun vuorolla ei saunassa ole muita. Ketään.

Vierailija
6/21 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä sellainen missä keskellä löylyhuone ja kaksi pesuhuonetta molemmin puolin? Eikös siinäkin mallissa ole "omaa aikaa" puolisen tuntia?

Mutta asiaan niin en kuuntelisi/katselisi sekuntiakaan. Sauna on rauhoittumisen ja rentoutumisen paikka. Kullinnuput riehukoon hoplopeissa.

Vierailija
7/21 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en ihan ymmärtänyt. Teillä on jotain ihme kolhoosisaunavuoroja, joilla kaikki saunoo sikin sokin?

Minua ei imettäminen ainakaan häiritsisi yhtään, siinä se ruokailu sujuu missä aikuisten saunaoluen juontikin. Tai paljon paremmin, itse asiassa.

Samoin joku vesipyssyllä vilvoittelu on ihan ok, ketä se haittaa, koska vettä ja hikeä siellä on iholla kaikilla muutenkin.

Löylynheiton ajaksi lapset menevät alimmalle lauteelle.

Juoksentelu on lapsille itselleen vaarallista, siksi vanhempien on syytä siihen puuttua ja jos eivät puutu, sanoisin itse nätisti, että "älähän juokse, ettet liukastu ja loukkaa itseäsi".

Itku on lapsilla asia, jolle ei välttämättä mitään voi. Mutta isojen lasten huutamiseen voi toki puuttua. 

Ja oikeasti: jos kaikki lapsissa ärsyttää, taitaa olla parempi varata se oma saunavuoro. Kimppasaunomisessa on aina hälyä, se pitää joko sietää tai sitten tosiaan saunoa yksin. Ei siinä sen kummempaa. 

Vierailija
8/21 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä maksaa sauna 2,5€/kerta. Maksan sen mielelläni, jotta saan olla täysin rauhassa. Jos menee yleisellä vuorolla saunaan, niin täytyy varautua kaikkeen...

Vierailija
9/21 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiössä on siis kerran viikossa yleinen saunavuoro (naisten ja miesten erikseen tietty)

Vierailija
10/21 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä sellainen missä keskellä löylyhuone ja kaksi pesuhuonetta molemmin puolin? Eikös siinäkin mallissa ole "omaa aikaa" puolisen tuntia?

Mutta asiaan niin en kuuntelisi/katselisi sekuntiakaan. Sauna on rauhoittumisen ja rentoutumisen paikka. Kullinnuput riehukoon hoplopeissa.

Meillä on tommonen ja saunomisaika on tunti.

Vierailija
11/21 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meidänkin taloyhtiössä yhteinen ”lenkkisauna”. Enkä hyväksyisi riehumista/vesisotaa/kieltoja heittää löylyä. Varsinkin tuo viimeinen on kai useimmille se saunassa istumisen tarkoitus.

Vierailija
12/21 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan, että on ns.lenkkisauna, niin kuin meilläkin on. Eli kerran tai pari viikossa on yleinen naisten ja miesten vuoro.

Yleisessä saunassa on tapana heittää löylyä sen vähiten sietävän mukaan. Mutta olettaisi, että tuossa voisi sopia, että jossain vaiheessa lapset lähtee ja saa heittää paljon. Mikä siinä imetyksessä ärsyttää. Tissithän on esillä koko ajan ja ehkä äiti pitää sillä vauvan hiljaisena. Vesileikeillä tarvitsisi häiritä muita, mutta ei niistä pidä ilman syytä häiriintyä. Tottakai suihkussa leikitään vesileikkejä ottaen huomioon muut.

Juokseminen ja valojen rämpyttyely ja huutaminen on tietysti kielletty. Noista voisi antaa porttikiellon.

Vierailija
13/21 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä hyvin minä voisin kirjoittaa pitkän listan outojen aikuisten sinkkuhiipparien toiminnasta.

- miksi siellä pitää posmottaa aina samat tylsät jutut ja maksimivolyymillä?

- miksi pitää heitellä löylyä kysymättä muilta lupaa? Lupaa kuuluu kysyä, tämä on yleinen tapa esim. uimahalleissa ja kylpylöissä.

- miksi pitää istua niin leveästi? 

- miksi ei pestä kunnolla ennen saunaan menoa, tukka kuuluu kastella ja naamasta pestään meikit - muuten alkaa haista.

- laudeliina kuuluu kaikille, koska iholta valuu hikeä, ja se jää lauteiden alapintaan haisemaan, jos joku ei käytä laudeliinaa.

- roskat joko pannaan roskiin tai mieluiten viedään mukana kotiin, eikä jätetä penkeille ja pöydille.

- pukkarissa, pesu- tai saunatiloissa ei ryypiskellä. Yksi olut on ok, jos ei ole pohjia. Toisin sanoen saunaan ei mennä kännissä.

Vierailija
14/21 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä voit tulla meidän taloyhtiön kimppasaunaan, saa nähdä, mitä tykkäät siitä, kun yläkerran Pertti käy iholle. Minä maksan mielelläni omasta vuorostani, jotta saan olla rauhassa.

Vierailija
15/21 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löylynheitossa noudatetaan molemminpuolista huomioimista. Kaikilla, myös niillä vähään tyytyvillä, on oikeus saunoa.

Vierailija
16/21 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vieras käsite lenkkisauna voi olla? Sehän on ihan tavallista.

Tuo käytös taas on naurettavaa. Onneksi asun talossa, jossa pääasiassa asuu vanhuksia. Osaavat käyttäytyä ja ovat mukavia.

Vierailija
17/21 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luullut, että ne lenkkisaunat on lähinnä aikuisten käytössä, miehille ja naisille omat vuoronsa. Eivätkä ne ole perhesaunavuoroja, hankalaa jos ei voi löylyä heittää.

Vierailija
18/21 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä siis on juuri lenkkisaunavuoro

Vierailija
19/21 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kestä kovia löylyjä, lämmöstä tykkään. En ole silti ikinä kieltänyt muita heittämästä. Istun vaan alemmalla lauteella. Riehumista ja valojen rämpyttämistä en kyllä katsoisi hiljaa.

Vierailija
20/21 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa oikein hyvältä 😊👍 Meillä Espoon kaupungin vuokratalossa esim. smugut saunoi muitten vuoroilla, jengi ryyppäsi ja veti röökiä, paska haisi ja banjot soi. Onneksi päästiin sieltä pois, nyt oma sauna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi seitsemän