Miksei lääkäri ei suostu uusimaan pillereitä ilman vuosittaista gynetarkastusta?
Suositus on kuulemma nykyään tällainen, eli vuoden välein käytävä. Käyn ikäni puolesta papaseulonnoissa, enkä ole jättänyt yhtäkään väliin, tulokset ok. Aiemmin pillerini on uusittu joko soittamalla tai verenpaineen mittauksen jälkeen. Onko jollain kokemusta, että mitä nämä tarkastukset sitten sisältävät, otetaanko sielläkin papa vaikka käyn jo seulat, vai miksi lääkärin on vuosittain kopeloitava alapääni? Asiallisia vastauksia kiitos, en kehtaa kysyä muilla foorumeilla. Olen suhteellisen vapaamielinen, mutta tämä tuntuu "kajoamiselta" omaan kehoon ilman syytä, ja todella epämukava ajatus varata aikoja ja käydä vuoden välein tongittavana, kun olen ihan terve nainen.
Kommentit (7)
YTHS:llä oli vuosia sitten tuo käytäntö, en tiedä syytä enkä tiedä onko yhä. Missä muualla on? Työterveydes mulla uusittu ilman tarkistuksia.
Miten niin tongittavana? Mitä tonkimista siinä on että lääkäri tunnustelee ja ultraa? Paljon mielummin käyn "tongittavana" kerran vuodessa, eli harvoin, kuin että jokin ongelma saisi rauhassa muhia siellä vuosia. En ole edes ainut ystäväpiiristäni jolta löytyi hoitoa vaativa sairaus tällaisessa "turhassa tonkimisessa". Kiitollinen olen kaikenlaisista lääkäreistä ja siitä että voin käydä kajottavana heidän luonaan.
Ei todellakaan ole terveen ihmisen tarvetta käydä joka vuosi. 3-5 vuoden välein riittää, jos ei esim. mitään papamuutoksia ole ollut.
t. lääkäri
Olen syönyt 5v pillereitä eikä mitään tarkistuksia ole tehty.
Joo kuulostaa oudolta, mullekin kirjoitti gyne viime vuonna kahdeksi vuodeksi pillerireseptin ja sanoi että seuraavan kerran tarvitsee mennä parin-kolmen vuoden päästä, ja että soittamalla saa uusia reseptin. Edes papaa ei ole kertaakaan otettu multa. Vaihda lääkäriä ap.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole terveen ihmisen tarvetta käydä joka vuosi. 3-5 vuoden välein riittää, jos ei esim. mitään papamuutoksia ole ollut.
t. lääkäri
Toki, mutta entäpä sitten kun käy niin kuin minulla, joka turhaan joka vuosi käyn. Edellisenä vuonna (ja koko elämän) terve, seuraavalla kerralla kasvain. Jos olisin käynyt 3-5 vuoden välein, tilanne olisi voinut päästä todella pahaksi (kasvain jatkoi kasvuaan seuranta-aikana joten leikattiin heti pois). Mistä voi tietää - kun oireita ei ole - että on terve? Käyn samalla tavalla ihotautilääkärillä, hammaslääkärissa sekä laajassa verikokeessa vuosittain ilman syytä, koska en voi päälle päin itse nähdä, onko sitä syytä vai ei.
No vaikkapa siksi että voi olla jotain piilevää ongelmaa. Itseltäni löytyi turhassa tarkastuksessa munasarjakasvain - ei ollut mitään oireita. Ties minkä kokoiseksi olisi kasvanut jos olisin vain periaatteesta ollut menemättä.