Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toivoisin kiihkotonta ja asiallista keskustelua peittävien, uskontoon liittyvien vaatteiden käyttämisestä.

Vierailija
01.11.2019 |

Löytyisikö palstalta naista, joka osaisi kertoa mistä syystä on itse valinnut peittävät vaatteet (vain kasvot/silmät esiin jättävä huivi tai kaapu). Onko kyse siitä, että haluaa peittää hiukset ja kasvot, vai haluaako kuulua ns. joukkoon, kun muutkin käyttävät vai muusta syystä?

Jokainen saa pukeutua hyväksi katsomallaan tavalla. Minua kiinnostaa tietää syyt, miksi joku pukeutuu näihin huiveihin tai kaapuihin.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koraanissa sanotaan syy, että miksi laitetaan rätti päähän. Kannattaa lukea jos kiinnostaa.

Vierailija
2/9 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta voisivat lopettaa sen hijabin tyrkyttämisen julkisilla paikoilla silloin "kokeile hijabia" -päivänä. Pitäisi varmaan ottaa rippiristi mukaan, ja sanoa, että kokeile sinä tätä. Tai sanoa, että voin kokeilla, mutta haluan kokeilla sitä, joka on sinun päässäsi juuri nyt. Ja ei, et saa laittaa toista hijabia sen tilalle sen aikaa, kun kokeilen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä valitsin peittävän pukeutumisen ilman uskonnollisia syitä. Olen kaunis, arvokas, suosittu, haluttu, himoittu, älykäs, vaikka mitä. Pukeudun mukavasti, kauniisti ja en liian paljastavasti. Osaan olla myös sopivassa ympäristössä alasti, mutta en viihdy puolipukeissa.

Vierailija
4/9 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä sitäkään miksi pitää pukeutua paljastavasti.

Vierailija
5/9 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisesti ajattelevat ja identifioituvat ihmiset pukeutuvat samantyylisesti. Se lisää yhtenäisyyden tunnetta joukossa ja yksilöllisyyden tunnetta muualla. Halutaan siis erottua joukosta ja ilmaista pukeutumalla ajatuksia. 

Jokaisella porukalla on uniformunsa.

Vierailija
6/9 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olen kutsuttu vaikka kesähäihin ja vihkiminen tapahtuu luterilaisessa kirkossa, käyttäydyn kyllä ihan perinteiden ja soveliaisuussäädösten mukaan. Kirkossa ei tissit vilku ja olkapäitä peittää vähintään huivi, jollei jopa kevyt jakku tms. Ja muutenkaan en mä roiskeläppää ja verkkosukkiksia valitsisi hääjuhliin vaatteiksi.

Vierailija
7/9 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koraanissa sanotaan syy, että miksi laitetaan rätti päähän. Kannattaa lukea jos kiinnostaa.

Vitun hyvä neuvo :D pitäisi lukea helvetin pitkä ja tylsä kirja, että saisi tietää syyn jonkun henkilökohtaiseen valintaan pukeutua.

Vierailija
8/9 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi kysyä että miksi suomalaiset pukeutuvat keskimäärin suomalaiseen tyyliin eivätkä vaikka johonkin aasialaiseen kansallispukuun? No koska se on täällä tapana ja olemme sellaiseen tottuneet. Suurin osa kultturisista ja uskonnollisista tavoista on silkkaa tottumusta. Kun niitä tekee ja näkee kaikkialla ympärillään lapsuudesta lähtien, ne alkavat tuntua luonnollisilta ja jopa erityisen hyviltä tavoilta.

Miedän on ehkä hankala tajuta että meitä ihmetyttävät tavat ovat hyvin luontevia ja ongelmattomia sellaisille joille ne kuuluvat siihen omaan kulttuuriin.

Tämä ei tietenkään tarkoita että asioissa ei tarvitsisi nähdä myös ongelmia kun niitä on. Kyllä peittävä pukeutuminen voi myös olla osa alistamista ja sortoa. Mutta ei se kaikille ja aina ole sitä.

Vierailija
9/9 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vitun hyvä neuvo :D pitäisi lukea helvetin pitkä ja tylsä kirja, että saisi tietää syyn jonkun henkilökohtaiseen valintaan pukeutua.

Siellä sanotaan jotain tämänsuuntaista: "Sanokaa vaimoillenne ja tyttärillenne, että he laittaisivat vaatteen päänsä päälle ja että huntu peittäisi myös heidän povensa."

Sitähän ei voi tietää, mitä alkukielisessä tekstissä on alunperin sanottu ja miten sitä pitäisi tulkita. Oppineiden kesken taitaa olla erimielisyyttä siitä, riittääkö pelkkä hiusten peittäminen huivilla (vai onko kyse siitäkään) vai pitääkö peittää kasvotkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi