Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapselle kavereita?

Vierailija
31.10.2019 |

Karsin sosiaalisen ja fiksusti käyttäytyvän kouluikäisen lapseni kavereita kutsumalla heitä meille leikkimään ja antamalla vieraan lapsen olla melko vapaasti. Neuvon alussa, että meillä tehdään tietyllä tavalla ja osa lapsista kuuntelee. Osa alkaa pian esittämään, jolloin annan heidän jatkaa kohtuuden rajoissa, niin ettei kotimme aivan hajoa, mutta jos lapsi ei osaa käyttäytyä, en kutsu toiste. Kerran jopa olen sanonut suoraan, että et käyttäytynyt hyvin ja nyt voit lähteä kotiisi, en katsele sinua kauempaa.

Oman lapseni kanssa yhteisymmärryksessä on näin saatu hyviä kavereita. Jotkut lapset vähän ihmettelevät, että miksi eivät ole enää tervetulleita.

Mielestäni lasten kasvatus on pitkälti vanhempien vastuulla. Miksi ette opeta enemmän lapsillenne, että huono käytös kuuluu kotiin, vanhempien poiskasvatettavaksi, ei kouluun eikä kaverin luokse? Miksi paapotte niitä kullannuppujanne viattomina? Hehän kertovat yleensä enintään puolet totuudesta teille, jos ovat saaneet jotain ikävää aikaiseksi. Oma lapseni on ikävä enintään kotona, koska saan hänestä muualta vain positiivista palautetta?

Sitten on erityislapsi, jonka äidin kanssa olen sopinut erikseen, että pidetään tietyt rajat ja ohjataan enemmän alkuun. Hän on sopeutunut hyvin meillä vierailuihin. Jos vanhempi ei kerro minulle, että lapsessa on jotain erityistä, niin en kyllä anna hänelle mitään erityiskohteluakaan, vaan odotan hyviä ja jopa vieraskoreita käytöstapoja.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein! Hyvä että löytyy vielä selkärangan omaavia kasvattajia. Käytöstavat kunniaan!

Vierailija
2/3 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisestä lähtien tapoja pitäisi odottaa? Minulla 2.5v kotona ja osaa esim heti sisään tultaessa laittaa omat vaatteensa siististi penkille, josta minä nostan oikeille paikoille eikä esim vaan jätä lattialle lojumaan. Mistä (iästä) lähtien lasta voisi alkaa kasvattaa hyviin tapoihin? Silleen, että oikeasti uppoo? Ihan pieni, kun ei vielä tajua kuitenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
31.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-5 vuotiailla on aika hyvin jo ollut tavat hallussa.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän