Jos joutuisit aikakoneella sata vuotta taaksepäin menneisyyteen, niin voisitko rikastua sillä kaikella tiedolla mikä sinulla nyt on?
Ite oon aatellut, että kyllähän silloinkin niitä sugar daddyjä oli
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No totta kai. Ostaisin hulluna osakkeita Jenkkilän pörssistä, ja myisin ne kaikki juuri ennen lokakuun 1929 romahdusta, ja ostaisin kultaa.
Mua kiinnostaisi että mihin tilanteeseen se aikakone meidät tiputtaisi. Jos alastomana jonnekin random paikkaan niin ei siinä paljon osakkeita osteltaisi kun todennäköisesti viranomaiset olisi raijanneet jonnekin hullujenhuoneelle :D
Tai sitten jos jotenkin selviäisi ihmisten ilmoille ilman tuota niin työmahdollisuudet oli varmaan tyyliin renki/tehdastyöläinen/joku kauppa-apulainen tms tai jos tuurilla olet nykyään käsityöammatissa niin sitä voisi hyödyntää. Palkka sen mukainen, ei olisi osakkeita osteltu siinäkään.Eteenkin jos et oikein osaa valtakunnan kieltä: ruotsia.
Joo ei silloinkaan "rahvas" ole ruotsia puhunut. Tavallinen suomalainen puhui Suomea.
Oppivelvollisuus astui voimaan huhtikuussa 1921, mutta vielä 20-luvulla ja 30-luvullakin monen koulu typistyi muutamaan vuoteen. Vanhemmat tarvitsivat lapset kotiin töihin, eivät he välttämättä juurikaan kouluja käyneet. Ruotsia puhuttiin rannikkoalueilla, Muu Suomi oli täysin suomenkielinen.
Jos ajatellaan 100v taakse päin, Suomi oli juuri toipumassa kansalais/sisällissodasta.
Mutta myöskin kieltolaki astui voimaan 1919 ja luulen , että alkaisin pirtun salakuljettajaksi. Sillähän sitä moni nykyisin rikas suku aikoinaan rikastui.
Kuten nytkin, käyttäisin kieltolakia härskisti hyväkseni.
Tuote vain on eri:)
Sillähän oli se "sports almanac" siinä Paluu tulevaisuuteen leffassakin jolla rikastu. Eli löisi vaan vetoa kun tietäisi kuka voittaa minkäkin mestaruuden.
MikaK kirjoitti:
Sillähän oli se "sports almanac" siinä Paluu tulevaisuuteen leffassakin jolla rikastu. Eli löisi vaan vetoa kun tietäisi kuka voittaa minkäkin mestaruuden.
Kuinka monta sellaista mestaruutta muistat 100 vuoden takaa?
Öljyfirmat olivat tappiollisimpia tuossa osake listassa. Mutta 100 vuotta sitten ovat voineet olla ihan kannattavia.
Voi siellä muutama auto tai lentokonevalmistajakin olla .. Ynnä muu nykypäivänä yleistynyt asia.
Sinccis