Minkä ikäisenä lapsenne lopetti potalla käynnin?
Meillä 3,5-vuotias tahtoo yhä kotona istua potalla. Päiväkodissa käy lastenpöntöllä, vierasilla ja kaupungilla liikkuessa istuu kitisemättä aikuisten pöntöllä, mutta kotoa ei suostu millään istumaan pienennysrenkalla vaan tahtoo potalle.
Haluaa myös nykyään istua rauhassa vessassa ja yhdessä kohtaa tahtoi pyyhkiä itse, kunnes neuvotteluiden jälkeen sovittiin että isä tai äiti tulee aina tarkistamaan vielä. Olen ajatellut että ehkä muuten jo niin isolle lapselle potta tuo jotain turvaa, enkä ole halunnut pakottaa väkisin siitä vielä luopumaan. Tuntuu kuitenkin että viimeistään kun täyttää neljä, potan pitäisi olla taaksejäänyttä elämää.
Kommentit (7)
Koroke on! Nyt kun mietin niin syynä saattaa muuten olla tuo vähän halpissupistaja, jonka olen ostanut omin päin taannoin eikä sen ergonomia ole niin hyvä kuin Baby Björn-potassa. Ehkä sovitaan niin että käydään yhdessä ostamassa uusi hieno supistaja ja samalla vaikka legopaketti, ja laitetaan potta eteenpäin jollekin pienemmälle serkulle :)
Meillä melkein kolme v. toimii samoin ja vielä on potta käytössä. Ajattelin että se vaan häipyy joskus, annetaan pienemmille tms. ja jotain kivaa tulee tilalle.
No meillä 5-vuotias tahtoisi vielä käydä potalla. päiväkodissa käy ongelmitta pöntöllä. Meillä on siis myös vajaa 2-vuotias pottailija, se vähän vaikeuttaa prosessia.
Meillä kolme vee käy potalla ja ajattelin kyllä potan pitää vielä vuoden ajan seuraavaan muuttoon asti. Lapsi käy myös korokkeen avulla pöntöllä, supistajaa ei ole, kun en halunnut taas yhtä härpäkettä, josta opetella eroon.
Meille ei hankittu sitä supistajaa koskaan, kun sitä joutuisi veivaamaan edestakaisin..heti kun pääsi omineen korokkelta pöntölle ja tohti istua yksin alkoi pyytämään että saa istua rauhassa pöntöllä, ikää oli tuolloin 2,5v.
Potta on ollut tähän päivään asti lapsivieraita varten paikoillaan, esikoinen täyttää pian 4v. kohtapa sille tulee taas omasta takaa uusi käyttäjä.
Omakohtainen kokemus, jota en tosin kyllä muista, mutta äiti kertoi: itse istuin potalla 3,5v saakka ja tuolloin pullahti suolet pihalle liian matalasta istuma-asennosta johtuen..päivystyksessä laittoivat sitten takaisin. Että en suosittele istuttamaan pikkupotalla kovin pitkää lasta😬
N. 3-vuotiaana jokainen. En usko, että siihen mitääm sääntöä on kun kerran osaa päiväkodissa/kyläillessä käydä normaalisti vessassa. Kunhan ei käytä vaippaa. Onko teillä koroketta vessassa? Sen kanssa voisi olla kivempi kiivetä pöntölle. Tai sitten se potta vain mystisesti katoaa nurkastaan ja tilalla on uusi lego-paketti tms. :D