Yksin kotona Suomi ~ Gigantin myyjä möi pyykinpesukoneen alaikäisille lapsille
Oliskohan kuitenkin etukäteen sovittu juttu, ohjelman takia että Gigantti sais vähän enemmän näkyvyyttä. 🤔
En kyllä mitään muuta syytä keksi sille että Gigantti noin hövelisti möisi noin ison kodinkoneen alaikäisille lapsille ja tulisi asentamaan sen kotiin silloin kun ketään aikuista ei ole paikalla, ainoastaan lapset.
Kommentit (29)
Ei se pesukone sentään mikää huume oo 😂
Miksi ei lapset sais ostaa kodinkoneita?
Vierailija kirjoitti:
Ei se pesukone sentään mikää huume oo 😂
Miksi ei lapset sais ostaa kodinkoneita?
Kuule, kohta ollaan jo ostamassa kuivuria...
Oon mäkin ostanut 12-vuotiaana leivänpaahtimen :D
Itse asiassa lain mukaan alaikäiselle saa myyjä vain tavanomaisella ikätasoon sopivalla taskurahalla ostettuja vähäisiä ostoksia. Euroraja on 80 euroa.
Vanhemmat voi purkaa kaupan.
Onhan ne lapset käyneet keskenään Tallinnassakin. Ilmeisesti kuvaajat mukana, jotka mahdollistavat nuo.
Häh, miksi alaikäinen ei saisi ostaa pesukonetta, jos sen rahalla ostaa?
Ap täällä auton tai moottoripyörän saa myydä henkilölle, jolla ei ole edes ajokorttia. Lapsi saa suomessa ostaa vaikka moottorisahan jos haluaa, mikä nyt ei mielestäni kyllä ole ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
Häh, miksi alaikäinen ei saisi ostaa pesukonetta, jos sen rahalla ostaa?
No en mä ainakaan alaikäiselle myis jos ei olis huoltajaa mukana. Miettisin kyllä hetken, että mikäs homma tää on. Kyllä sinne tietokoneelle yleensä kännykkääkin ostaessa aikuisen tiedot naputellaan. Ap
Osamaksusopimusta ei alaikäinen saa tehdä, mutta muuten kai saa ostaa jos rahaa on.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä auton tai moottoripyörän saa myydä henkilölle, jolla ei ole edes ajokorttia. Lapsi saa suomessa ostaa vaikka moottorisahan jos haluaa, mikä nyt ei mielestäni kyllä ole ihan ok.
Ai saa vai? Ai kamala! Ei kyllä munkaan mielestä oo oikein. Pyykinpesukonekin on niin hintava ostos yleensä että ei sitä ihan taskurahoilla tai viikkorahoilla ostella. Ehkä jonkun viikkorahoilla kyllä. Mutta ei meidän. Ap
Poika oli 15-vuotias. Oikeastiko sen ikäiselle saa myydä pyykinpesukoneenkin ilman huoltajan mukanaoloa? Esim. imurin tai kahvinkeittimen ymmärtäisin, mutta tiskikone tai pyykinpesukone on mun mielestä jo ihan eri luokan juttu. 😲 Ap
Vierailija kirjoitti:
Poika oli 15-vuotias. Oikeastiko sen ikäiselle saa myydä pyykinpesukoneenkin ilman huoltajan mukanaoloa? Esim. imurin tai kahvinkeittimen ymmärtäisin, mutta tiskikone tai pyykinpesukone on mun mielestä jo ihan eri luokan juttu. 😲 Ap
Kyllä DNA juuri möi mun 17-vuotiaalle jonkun 500 € kännykänkin, kalliimpi kuin pesukone. Ei saanut siihen kyllä jotain takuu- tai mitälie maksua kun siihen olisi pitänyt olla täysi-ikänen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä DNA juuri möi mun 17-vuotiaalle jonkun 500 € kännykänkin, kalliimpi kuin pesukone. Ei saanut siihen kyllä jotain takuu- tai mitälie maksua kun siihen olisi pitänyt olla täysi-ikänen.
No 17-vuotias onkin jo melkein täysi-ikäinen. 15-vuotias ei. Vaikka ihan fiksulta pojalta vaikuttikin ohjelmassa.
https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehe…
"Alaikäiset voivat ostaa taskurahoillaan hinnaltaan kohtuullisia ja heille tavanomaisia tuotteita ja määrätä työansioistaan. Muista ostoksista päättävät vanhemmat.
Holhouslain mukaan alaikäinen voi itsenäisesti tehdä vain oikeustoimia, jotka ovat olosuhteisiin nähden tavanomaisia ja merkitykseltään vähäisiä. Oikeustoimi, jonka tekemiseen alaikäisellä ei ole oikeutta, ei sido, jollei hänen huoltajansa ole antanut siihen suostumusta.
Huoltajan suostumuksen tarvetta arvioitaessa otetaan huomioon muun muassa ostajan ikä sekä ostoksen hinta ja laatu. Laadun osalta merkitystä on sillä, onko tuote sellainen, joita senikäiset yleisesti ostavat, eli onko kyseessä alaikäiselle tavanomainen ostos."
Pesukone kuuluu tuotteisiin, joita ei saisi myydä. Vanhemmat voivat purkaa kaupan ja tappio jää kaupalle.
Eiköhän tuossa tapauksessa ole ollut huoltajien lupa.
Alaikäisten tekemiä ostoksia perutaan aina silloin tällöin. Onhan jopa näitä pelijuttuja, että lapsi on vetänyt luottokortin tappiin Fortnitessa ja rahat on palautettu koska lapsi ei voi sellaisesta asiasta päättää. Sama fyysisen tavaran kanssa.
No missä maailmassa kodinkoneliike kuljettaa koneen kotiin seuraavana päivänä, tai edes kahden päivän sisällä?! Selvästi oli valmisteltu juttu. Tästä ilmiselvyydestä huolimatta Gigantti antoi huonoa kuvaa, kun syntyi vaikutelma maksullisten, mahdollisesti tarpeettomien lisäpalveluiden myymisestä 15-vuotiaalle.
Mä muutin opiskelupaikkakunnalle 16 vuotiaana, tai no muuton aikaan olin vielä parisen viikkoa 15v.
Kävin ihan ITSE ostamassa pesukoneen, imurin yms kodinkoneita. Toki vanhemmat antoi rahan niihin, mutta eivät olleet mukana.
Eli MIKSI 15v ei saisi ostaa pesukonetta?
Jos se oli vaikka lahja äipälle täi iskälle? :D
Mikä laki kieltää pesukoneen myymisen alaikäiselle???