Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin tänään AMK-valintakokeessa

Vierailija
29.10.2019 |

Ennen koko koetta kysyttiin isän ja äidin sosioekonomista taustaa. Käytettiin todella termejä isä ja äiti. Nämä olivat kuulemma hakijan taustatietoja. Itse olen hakija, joka ei ole ollut vuosiin yhteyksissä huoltajiinsa tai biologisiin vanhempiinsa. Tämän piti olla minulle uusi alku. Määrittävätkö nuo nyt koko loppuelämääni ja joka tilanteessa? En ole alaikäinen. Tuskin kukaan siellä salissa oli. Mitä tehdään vanhempien tiedoilla? Jos isä on alkoholiongelmainen juoppo niin et ole kelpo opiskelija, et voi olla erilainen. Vai? Ei anneta edes mahdollisuutta. Ymmärrän hyvin, jos joku romahtaa. Eivät nämä ole helppoja asioita. Minä melkein kuolin. En voinut enää perääntyä. Enkä edes halunnut. Mutta täytyykö koko loppuelämäni olla taistelua? Mitä minun täytyy tehdä, että saisin mahdollisuuden näyttää mitä minä olen?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä ne tekee sillä tiedolla?

Vierailija
2/22 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä voi olla edes sallittua? Onko tämä edes laillisesti oikein moraalista puhumattakaan. Mitä jos työhaastattelussa kysyttäisiin samoja kysymyksiä? Voivatko nämä tiedot todella vaikuttaa hakuprosessiin. Sitä en usko, etteivät vaikuttaisi millään tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne varmaan tekee vain tutkimusta, ketkä ja millä taustoilla lopulta pääsee koulutukseen. Tuskin vaikuttaa sisäänpääsyysi minkään vertaa :)

Vierailija
4/22 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä ne tekee sillä tiedolla?

Sitä minäkin mietin. Kyselyä ei oltu edes yritetty lavastaa siten, että tiedot olisivat anonyymeja vaan nämä laitettiin kokeessa henkilötunnuksen jälkeen ja tallentuivat valintakoetietojen kanssa. 

Vierailija
5/22 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä käytetään yleiseen tilastointiin, että millaisesta taustasta opiskelijoita sinne tulee. Ne tiedot ei ole mitään julkista tietoa, joka vaikuttaisi opiskeluihin yhtään mitenkään. Niitä ei siis jaeta eteenpäin opettajille tms. Relax vaan.

Vierailija
6/22 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niihin olis tarvinnu vastata ollenkaan. Itse laitoin siihen kohtaan ruksin "ei". Ne olivat siis kysymyksiä tutkimustilastoihin eivätkä olleet valintakoekysymyksiä.

Vierailija
7/22 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kokeessa tällaista kysyttiin?

Ja älä nyt vielä vedä siitä mitään johtopäätöksiä. 

Vierailija
8/22 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä voi olla edes sallittua? Onko tämä edes laillisesti oikein moraalista puhumattakaan. Mitä jos työhaastattelussa kysyttäisiin samoja kysymyksiä? Voivatko nämä tiedot todella vaikuttaa hakuprosessiin. Sitä en usko, etteivät vaikuttaisi millään tavalla.

Ei se mikään uskon asia olekaan. Minun tutuista on päässyt monenlaista sakkia sisään, eikä kaikki todellakaan ole olleet mitään hyväosaisia. Lisäksi kannattaa muistaa, että niillä hyväosaisillakin on kaikenlaisia ongelmia, jotka ei näy päällepäin.

Vierailija
9/22 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne varmaan tekee vain tutkimusta, ketkä ja millä taustoilla lopulta pääsee koulutukseen. Tuskin vaikuttaa sisäänpääsyysi minkään vertaa :)

Mitä sillä haetaan? Luuserien lapsista tulee luusereita? Prinsessoista kuningattaria? Vai sammakoista prinssejä ja aatelisista rimanalittajia? Onko oikein nostaa kipeitä tunteita pintaan ennen suoritusta heiltä, jotka eivät ole syntyneet onnellisten tähtien kanssa. Minä en oikeasti osannut edes vastata. Mistä minä tiedän mitä tekevät nykyään? Varmaan diskataan virheellisistä tiedoista.

Vierailija
10/22 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista.

Olen itse 46 v. ja aloitin 2 vuotta sitten AMK-opinnot.

Miten mun vanhempien, joista toinen on kuollutkin jo 10 vuotta sitten, vaikuttaa yhtään mihinkään tai kertoo minusta?

Ehkä oma ja mieheni sosioekonominen asema kertoisi jo enemmän tässä elämän vaiheessa.

Vierailija
11/22 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä kokeessa tällaista kysyttiin?

Ja älä nyt vielä vedä siitä mitään johtopäätöksiä. 

Kaikissa amk-pääsykokeissa.

Vierailija
12/22 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se mikään uskon asia olekaan. Minun tutuista on päässyt monenlaista sakkia sisään, eikä kaikki todellakaan ole olleet mitään hyväosaisia. Lisäksi kannattaa muistaa, että niillä hyväosaisillakin on kaikenlaisia ongelmia, jotka ei näy päällepäin.

Kaikilla on omat haasteensa, kyllä. Mutta juuri tuo, että heti ruvetaan lokeroimaan ja lajittelemaan. Tuolla tiedolla ei pitäisi olla mitään väliä. Mitä sitten, jos on huonommat lähtökohdat, jos on tässä nyt. Saisivat kaikki olla samalla lähtöviivalla. Tuomita sitten nykyhetken eikä menneisyyden perusteella, jos täytyy. Ei nyt ainakaan muiden tekojen tähden. 

Vierailija
13/22 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit voinut skipata koko kyselyn, se luki siinä selvästi ettei ole pakko vastata niihin.

Vierailija
14/22 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niihin olis tarvinnu vastata ollenkaan. Itse laitoin siihen kohtaan ruksin "ei". Ne olivat siis kysymyksiä tutkimustilastoihin eivätkä olleet valintakoekysymyksiä.

Kokeeseen ei päässyt sisään, jos skippasi kyselyn. Nämä hakijat vaihtoivatkin koko salia. En tiedä mitä heille tapahtui. 

Vierailija
15/22 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin herkkien ha epäluuloisten kannattaa mennä jonnekin muualle kuin AMK:iin.

Vierailija
16/22 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen maailman aikaan kun itse hain opiskelemaan lähihoitajaksi olivat myös kiinnostuneita vanehmmistani. - Riemastuivat todella kun kuuliva, että molemma ovat valmistuneet yliopisolta, kun seuraavaaksi tivasiva mitä varen minä siten olen pyrkimässä nyt ao kouluun, enkä lukioon... No enpä tullu valituksi; mahtoivatk aatella, eä hain paikkaa enempi kapinoidakseni vanhempien odotuksia vasaan,  enkä niinkään kusumuksesta kun menein vielä möläytämään, että kyllä minua kiinnosaisi ulevaisuudessa opiskella myös yliopisossa...  Tämä kaikk siis suunnilleen vuosiuhannnen vaihteessa.  Muutamaa vuotta myöhemmin jollain lailla koin yliopistolle haun helpompana, vaikka jouduinkin hakemaan pari keraa, että sain paikan, muta riiti kun paukutti ennen pääsykoetta pääsykoekirjoja, ja vastasi ja jokaiseen kysymyksen löytyi vastaus ääsykoekirjoista ei kenenkään sukupuusta tai muutoin taustasta.    

Vierailija
17/22 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan vittuilivat vaan. Kuuluu meidän amisten juttuihin.

Vierailija
18/22 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeeseen ei päässyt sisään, jos skippasi kyselyn. Nämä hakijat vaihtoivatkin koko salia. En tiedä mitä heille tapahtui. 

Laureassa ainakin onnistui koe tehdä ilman, että antoi niitä tietoja

Vierailija
19/22 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heidän nähtiin nousevan busseihin, jotka lähtivät pihasta välittömästi, eikä kukaan ole enää sen jälkeen nähnyt heitä. Puhelimet kerättiin pois. Huhutaan, että heidät eksytettiin erämaahan.

Vierailija
20/22 |
29.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamoista.

Olen itse 46 v. ja aloitin 2 vuotta sitten AMK-opinnot.

Miten mun vanhempien, joista toinen on kuollutkin jo 10 vuotta sitten, vaikuttaa yhtään mihinkään tai kertoo minusta?

Ehkä oma ja mieheni sosioekonominen asema kertoisi jo enemmän tässä elämän vaiheessa.

Sosioekonominen asema usein periytyy ja vaikuttaa lapsiin usein vielä aikuisiälläkin. Eli voi pitää todennäköisenä, että se kertoo jotakin sinusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän