Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäiselle leipä, leivonnaiset, hedelmät, yms.. paloittelematta?

02.06.2006 |

Minkä ikäiselle olet uskaltanut antaa syötäväksi kokonaisena banaanin/ruisleivän/pullan/keksin tms. omaan käteen?

Tietenkin muun karkean ja paloitellun ruuan syönti antaa suuntaa tuohon valmiuteen, mutta oletko siis antanut kokonaisena jo ennen kuin puruhampaat puhjenneet, onko osannut irrottaa sopivia paloja ja mutustella kakomatta alas?

Minulla esikoinen meinasi tukehtua leivänpalaan vajaan vuoden ikäisenä. Tapahtumasta aikaa kohta yli puoli vuotta (ja nyt suussa 4ylä- & 4 alahammasta), mutta kauhukuvat mielessä itsellä noista piinaavista hetkistä ja seuranneen sairaalareissun tapahtumista niin voimakkaat että edelleenkään en uskalla antaa mitään kovaa (esim. keksiä ollenkaan) pehmittämättä, ja pullat ja leivät annan TOSI pieninä murusina ja hedelmät muussaan tai soseutan. ”Oikea ruoka” uppoaa haarukkavahvuudessa mutta melko löysänä.

Nyt ongelma varsinkin kyläreissuilla, kun minun ylisuojelevuus niin selvää tarjoilujen koon kanssa, että aika useasti saan kuulla että kyllähän tuon ikäinen jo isommankin palan osaa syödä ja anna vaan pulla/keksi omaan käteen yms… Vaikka itse perustelen, että ehtii kun on puruhampaat ja taito niitä käyttää, mutta silti aina saa uudelleen ja uudelleen puolustella… On niin rasittavaa, että viime aikoina kyläilyt olleet vähissä ja itse miettinyt jo että kai nuo omat kauhukuvat saa lähtä jo jossakin ammattiauttajalla hoidattamaan, että lapsen uskaltaa antaa opetella syömään!

Mutta onko yleensäkään epänormaalia jos 1,5-vuotias ei syö vielä pienimättä?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
02.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta välillä haluaa pienistettynä. Hedelmät ja vihannekset olen pieninyt helpoiksi paloiksi, mutta kurkkua syö viipaleina. Puruhampaita puhjennut nyt yhteensä 4, mutta sai kokonaisia jo ennen niitä. Ymmärrän pelkosi, mutta kokeile vaan rohkeasti!

Vierailija
2/14 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile antaa ensin lapselle jotain sellaista, mikä on luonnostaan aika pehmeää, ettei mene isona kovana palana kurkkuun. Meillä aloitettiin mm. tosi pehemällä päärynän palalla, banaanilla, maissinaksuilla. Pikkuhiljaa lapsi oppii itse pureksimaan ruuan sopivaksi, vaikka niitä hampaita ei niin paljon olisikaan.

Tällähetkellä meidän lapsella yht. neljä hammasta ja niillä syö lähes kaikkea omasta kädestä. Kovaa omenaa en kokonaisena anna, koska sitä ei tunnu saavan riittävän pieneksi.

Minnis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin en jätä 3-vuotiastakaan syömään, vaan ruokailu tapahtuu aina keittiössä pöydän ääressä ja yhteisinä ruoka-aikoina.

Vierailija
4/14 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

omenaa lohkoina, leipää, banaania, riisikakkua, jne. Mutta olen näköetäisyydellä siltä varalta, että menee joku pala kurkkuun. Ei onneksi ole pitkään aikaan mennyt (nyt 1v 3kk).

Vierailija
5/14 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä leivonnaisia yms. Puruhampaat kun puhkesi tosi myöhään (päälle 1.5v), sitten vasta meni minkäänlaisia pikkupaloja. Omenaa olen antanut reilusta 2-vuotiaasta, ja banaania on mennyt jostain tuosta 1v - lähelle 1.5-vuotiaasta kyllä ja ihan isoja paloja. Leipää ei taida mennä vieläkään ihan vaan maun takia? Ja 2v3kk lähtien vasta on mennyt lihapaloja tai isompia ja kovempia paloja muutenkaan, kun puhkesi loputkin puruhampaat.

Vierailija
6/14 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa leivän puolikkaan käteen, samoin puolet banaanista, pullasta jne. Maissinaksuilla opeteltiin syöminen jo 6kk--> ja vain 4 hammasta on muuten nyt. Hyvin syö ja paloittelee muutamilla hampaillaan. Keksiä en anna kokonaan kun se ei oikein sula suussa ja voi mennä kurkkuun helpommin.

Ei ole ollut " sihtikurkku" ollenkaan...

Vierailija
7/14 |
03.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

raakaa porkkanaa ei kannata antaa lapselle ollenkaan käteen. Sen vetää niin helposti väärään kurkkuun. Tästä oli muistaakseni varoitus vauva-lehdessäkin. itsekin kun rouskutan porkkanaa, helposti vetäisee pikku palan ja sitä saa sitten köhiä pitkän aikaa. Taisi olla ihan 4-5 vuotias, jolle vasta uskaltaa antaa raakaa porkkanaa palan käteen. Toki raaste on eri asia, ja pehmeäksi keitetty, joka toisaalta on ihan kiva " sormiruoka" kun lapsi opettelee syömään.

Vierailija
8/14 |
04.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taaperolla oli suussaan 4 poskihammasta jo alle vuoden ikäisenä ja hän käyttää niitä mielellään hienontaen suussaan isotkin palat. " Etuhammasvaiheessa" hän söi paloina vain pehmeitä juttuja (esim. banaania viipaleina), nyt haukkaa mielellään isoistakin kimpaleista paloja.

Lapsen ehdoilla siis olemme edenneet.

Vierailija
9/14 |
04.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ajatellut monesti että eihän mekään syödä esim pizzaa kokonaisena.. kokonainen leipä on mielestäni suhteettoman suuri pienen lapsen käteen.. Miksi pitäisi oppia syömään/käsittelemään niin isoa. Valaiskaa minua tyhmää.

Vierailija
10/14 |
04.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans puhkesi tosi tosi myöhään poskihampaat joten meilläkin aloitettiin leivän antaminen tosi myöhään. Meillä tyttö meinasi kans tukehtua perunaan joten se myös säikäytti meidät totaallisesti. Olin myös ylivarovainen antamisen suhteen ja muussasin kaikki perunat pieniksi ja samoin kasvikset. Tytön ollessa 1v 8 kk aloitin antamaan vaaleata leipää jota sai mutustella suussaan ja sitten aloin antamaan ruisleipää/ hapankorppua ja siitä pikkuhiljaa karkeampaa ruokaa. Mitään omenoita/ hedelmiä en ole antanut vielä.

Muistan kun meillä tytön ukki ja mummo kyselivät että enkö anna hänelle mitään ruisleipää käteen tytön ollessa 10 kk niin sanoin että en koska ei ole hampaita. Nytkään ei ole vielä kaikki hampaat tulleet vaikka ikää on 2 v.

Kyllä se lapsi oppii pureskelemaan myöhemminkin.

Kipe

Vierailija
11/14 |
04.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sanoi meille tuttavaperheen äiti, joka on ammatiltaan puheterapeutti. Lisäksi se on hyväksi hampaille. " popsi popsi porkkanaa hampaita se vahvistaa...."

Tiedän, että lapset on tässäkin asiassa erilaisia ja oikein vaikealle sihtikurkulle en antaisi minäkään porkkanaa käteen. Meillä ei ole lapset koskaan kakoneet ruokaansa. Tärkeää heille on ollut saada se oma leivänpala käteen.

Vierailija
12/14 |
04.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoispoika sai ekat hampaat n. 6 kk iässä ja nyt 2 v 3 kk löytyy 18 hammasta. 1-vuotissynttäreillään sai ekan kerran kakkua ja makeaa leivonnaista ylipäätään. Vähän vajaan vuoden iästä on syönyt banaania, omenalohkoja ja ruisleivän paloja (vaalea leipä ei oikein kelpaa vieläkään). Keksit oli niin kuivia ettei poika osannut niitä edes syödä alkuun. Poika on ollut kaikkiruokainen aina ja lihanpalat ja perunat on aina mennyt hyvin. Ruis' voi' leipä sopii hyvin pojan käteen ja sitä mielellään syökin. Kyllä sitä kuitenkin mieluummin vähän viivytteli ' kovien' ruokapalojen antamista ettei pala vain mene henkitorveen. Kuopus on 7 kk ja juuri saanut kaksi ekaa hammasta, katsotaan nyt miten hänen kanssaan karkeat syömiset lähtee sujumaan.

Vierailija
13/14 |
05.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on jo hyvän aikaa syönyt leipää, banaania ym. Ennen vuoden ikää ilmestyivät ala- ja yläetuhamppat ja niillä menevät kokonaiset viinirypäleetkin palasiksi. Joskus on tainnut mennä muutama pulla ja keksikin. Esikoinen ei kyllä niitä syönyt... Raakaa porkkanaa yms. en vielä antaisi.

Vierailija
14/14 |
05.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin muillakin, hieman pienempinä " suupaloina" vain. En siis ole muussannut enää. Tyttö on myöskin halunnut syödä itse jo pitkään, joten palasia on helpompi napsia lautaselta. Myöskään viiliä tai puuroa ei saisi syöttää... Onneksi on pesukone:)