Ovatkohan alkuaikojen naiset pelänneet kuukautisia? Ihmetelleet varmaa miksi valuvat verta?
Ehkä jopa luulleet kuolevansa?
Kommentit (33)
Alkuaikojen naisilla oli ehkä yhdet kuukautiset vuodessa jos sitäkään. Koska olivat joko koko ajan raskaana tai imettivät.
Päinvastoin, kuukautiset valui suoraan maahan joten oli tuttu näky pienestä pitäen.
Eivät ole. Luulen että osasivat yhdistää kuukautisen hedelmällisyyteen. Kun huomasivat naaraan alkavan valua verta säännöllisesti hänestä tuli nainen yhteisössä, sen uskon.
No jos ei alkuaikoina mutta varmaan myöhemmin ovat saattaneet pelästyäkin. Ihan jopa isoisovanhempamme.
Niin miehen erektio. Miten nainen ja mies löysivät toisensa ja yhtyivät?
Vierailija kirjoitti:
Niin miehen erektio. Miten nainen ja mies löysivät toisensa ja yhtyivät?
Kyllä luonto on sen suunnitellut niin, että jutun juoni on löytynyt suhteellisen helposti. Pelkällä vaistolla nuo tyhmemmätkin eläimet osaavat homman.
Eiköhän niillä ole aina ollut vanhempia naisia kertomassa, mistä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
No jos ei alkuaikoina mutta varmaan myöhemmin ovat saattaneet pelästyäkin. Ihan jopa isoisovanhempamme.
Totta
Mun mummoni luo tuli naapurin tyttö 40 - luvulla pelästyneenä kertomaan, että tulee verta. Ei uskaltanut äidilleen kertoa, kun äitinsä oli kiukkuista sorttia.
Alkuaikain nainen eli miehineen puussa ja söi hyönteisiä ja pähkinöitä.
Vierailija kirjoitti:
Sama kun eka mies sai erektion.
Poikavauvoilla on jo erektioita. Erektio ja ejakulaatio eivät ole synonyymejä.
Vanha kansa oli viisasta. Ei pelätty kuukautisia koska heillä oli elämän perusasiat hallussa.
Minä taas luulen, että kyllä naiset ovat itsekin pelänneet kuukautisia. Vaikka ovatkin luultavasti tottuneet asiaan jollain tavalla, kuukautisiin on yhdistetty monenlaisia pelkoja ja taikauskoa. Kyse ei voi olla ainoastaan siitä, että miehet ovat pelänneet. Ihan varmasti naiset ovat pelänneet itsekin silloin, kun tietämys anatomiasta on ollut vähäistä.
Enttisaikaan naisia oli vaan miljardi ja kaikki samanlaisia. Nyt heitä on neljä miljardia, joten kokojakin on neljä erilaista.
Vierailija kirjoitti:
Naisille varmasti ihan ok, eniten tätä mysteeriä ovat pelänneet miehet. Ja tästä syystä naisia on aina alistettu.
Esim. pakistanissa tänäkin päivänä tytöt ja naiset eristetään kylmään vajaan siksi aikaa kun kuukautiset tulevat. Ei lämpöä, ei peeseytymismahdollisuuksia...
Kun näitä tyttöjä/naisia alistavia tapoja kun on tutkittu (sukuelinten silpominen, jota joskus virheellisesti kutsutaan naisten ympärileikkaukseksi, lapsiavioliitot, aikoinaan Kiinassa tapahtunutta jalkojen sidontaa etc) on huomattu, että näitä ennen kaikkea yhteisöissä ylläpitää vanhemmat naiset. Sukuelinten silpomisesta on tehty laajaa valistustyötä siellä missä sitä tapahtuu ja uudistusten vastustajina ei suinkaan ole olleet miehet vaan ikääntyvät naiset.
N34
Mahdollinen pelkääminen on riippunut täysin siitä, onko kukaan aikuinen kertonut tytöille kuukautisista ennen niiden alkamista.
Olen kuullut juttuja, miten estyneiden vanhempien lapset ovat oikeasti luulleet sairastuneensa vakavasti ja vuotavansa kuiviin. Itse kuulin kuukautisista ensimmäisen kerran useita vuosia vanhemmalta isosiskolta, joka pelkäsi tietämättömyyden aiheuttavan muuten pelästymisen. Ja hyvä kun kertoi ollessani jotain 9-vuotias, koska kuukautiseni alkoivat 10-vuotiaana ja paljon ennen kuin koulussa oli edes terveystietoa. Äitini ei halunnut puhua asiasta eikä edes antanut koskaan särkylääkettä, vaikka kuukautiseni olivat niin kivuliaat, että pari kertaa meni taju. (Pari vuotta oli hankalaa, ja myöhemmin selvisi, että sairastan endometrioosia.) Siihen aikaan ei vielä löytynyt tietoa asiasta yhtä helposti kuin nykyään, eikä sellaista ilmiötä kuin kuukautiset olisi tullut ajatelleeksi ilman mitään tietoa vielä lapsena.
Kulttuurinen pelko sitten on toinen juttu. Edelleen on olemassa kulttuureita, joissa nainen on "saastainen" kuukautistensa ajan ja joutuu asumaan sen ajan kylän ulkopuolella yksin jossakin majanhäkkyrässä.
Niin no kuten nimi "kuukautiset" kertoo, aika varhaisessa vaiheessa on tajuttu kuukautisten toistuvan säännöllisesti. Luulen vanhan kansan tajunneen niiden liittyvän jollakin tavalla lisääntymiseen, koska raskauden aikana on tauko vuodoissa. Niistä asioista ei vaan puhuttu yleisesti eikä varsinkaan miesten kanssa, mutta eiköhän naiset ja etenkin kätilöt ymmärtäneet kuukautisten liittyvän naisten hedelmällisyyteen. Ja koska hedelmällisyys oli tärkeää, luulen kuukautisiin liittyneen salaista ja naiseutta arvostavaa tietoa, joka oli vähän kuin naisten oma salaseura.
Juu, pelästyivät paskomista myös.
Vakavasti ottaen, niin suhtautuminen kuukautisiin oli todennäköisesti alkukantaisemmissa yhteiskunnissa mutkattomampi. Euroopassakin naiset saattoivat joitain satoja vuosia sitten vaan antaa veren valua vapaasti. Hygienia- ja siveysaatteen yleistyminen vei myös kuukautiset piiloon.
Joku kommentoi, että ennen muinoin naiset olivat aina raskaana tai imettivät. Tuskin. Ihmiskroppa kestää niin huonosti lukuisia raskauksia, että todennäköisesti lapsimäärää ja kuukausia rajoitti säännöllinen alipainoisuus niukempina aikoina. Siksi ihmisillä ei ole kiima-aikaa kuten monilla muilla nisäkkäillä ja siksi hedelmällisyys ja runsaat naisvartalot olivat niin juhlittu asia muinaisissa kulttuureissa.
Eivät ole.