Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yöllä kuuma, vaihdevuosioire?

Vierailija
28.10.2019 |

Pari vuotta menty nyt niin, että jos makkarin ikkuna ei ole yöllä auki niin paistun. Viime yönä ulkolämpötila kävi pakkasella ja minä heitin yöpaidan pois, kun oli niin kuuma. Veikkaisin että huoneessa oli n. 18-19 astetta, ehkä vähemmänkin. Vähän säälittää toi miesparka. Onko tää vaihdevuosioire, kun en kuitenkaan hikoile? Ikää 48. Huvittaa kun päivisin tässä huoneessa on mun mielestä ihan liian kylmä ja laitan ikkunan kiinni, ja yöllä sitten paahdun vaikka se ikkuna on auki.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen peitto? Toivottavasti ei täkki, jos pelkkä pussilakana riittäisi.

Vierailija
2/27 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvin olla vaihdevuosioire. Toisaalta itselläni joskus tuollaisia kausia on ollut muutenkin, jolloin on öisin ns. tuskanhikoillut. Stressi, päälle yrittävä flunssa ainakin niitä on aiheuttanut. 

Itselläni on päällä vaihdevuodet ja itse en koskaan varsinaisesti hikoile kuumien aaltojen aikana. Vain tulee tukalan kuuma ja vähän sekava ja huimaava tunne yhtäkkiä, sellainen kuuma lehahdus ilman hikeä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoa ja huonot ruokailutottumukset?

Vierailija
4/27 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue nuo lisää luettavaa linkit :D

Vierailija
5/27 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keinokuitupeite? Yölliset rytmihäiriöt?

Itseäni hikoilutti nämä.

Puuvillapeiton löysin Jyskistä.Nämä acryylipeitot ei hengitä yhtään, kun siihen vielä laitetaan pussilakana.

Vierailija
6/27 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet teke tepposia. Koko yö menee pyöriessä, sekä kuumista ja kylmistä aalloista kärsiessä. Uni on katkonaista. Keskustele lääkärisi kanssa, jos voisit saada helpotusta menopaussi oireisiin.

Vierailija
7/27 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveen elimistön merkki. Alkavat vaihdevuodet oireilee samallatavoin kuin mitä yleensä on ennen kuukautisia. 

Vierailija
8/27 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin luuntiheydenmittaukseen? Ei vaihdevuosioireita vielä, mutta jos luut alkavat haurastua, lienee hyvä saada hormonikorvaushoitoa?

Vierailija
9/27 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuvillaanukkujalle kirjoitti:

Keinokuitupeite? Yölliset rytmihäiriöt?

Itseäni hikoilutti nämä.

Puuvillapeiton löysin Jyskistä.Nämä acryylipeitot ei hengitä yhtään, kun siihen vielä laitetaan pussilakana.

Jyskissä on tosiaan sellainen melko ohut kokonaan puuvillainen täkki kohtuuhintaan. Kannattaa kokeilla.

Vierailija
10/27 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin nyt vaan, moni tulehduksellinen tauti aiheuttaa yöhikoilua. 

Vierailija
11/27 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

N55 kirjoitti:

Vaihdevuodet teke tepposia. Koko yö menee pyöriessä, sekä kuumista ja kylmistä aalloista kärsiessä. Uni on katkonaista. Keskustele lääkärisi kanssa, jos voisit saada helpotusta menopaussi oireisiin.

Se ainoa helpotus mitä on tarjolla on hormonihoito. Itse en ainakaan siihen suostu koskemaan pitkällä tikullakaan vaan mieluummin kärsin oireeni luomuna.

Vierailija
12/27 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villapeitto ollut vuosia, aiemmin hyvä, nykyään ei auta vaikka olis pelkkä pussilakana. -ap

Vierailija
13/27 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei. Kasvissyöjä, ajoittain vegaani. BMI 21. -ap

Vierailija
14/27 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoa ja huonot ruokailutottumukset?

Vierailija
15/27 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho hups, tuli väärään paikkaan. Piti mennä sille joka epäili ylipainoa ja huonoja ruokailutottumuksia. -ap

Vierailija
16/27 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäriin nyt vaan, moni tulehduksellinen tauti aiheuttaa yöhikoilua. 

Luitko aloituksen? Kirjoitin että yöhikoilua EI ole. -ap

Vierailija
17/27 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 48, en hikoile mutta lopetin nukkumasta kokonaan viime talvena. Menin gynekologille ja hän määräsi lenzetto estrogeenisuihkeen, muutama viikko niin uni palautui. Luulen että aloittajalla myös vaihdevuodet alkanut.

Vierailija
18/27 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen, että hormonihoito sopisi minulle.

- olen normaalipainoinen, kala-kasvispainotteinen ruokavalio

- en käytä alkoholia

- en tupakoi

- suvussa ei ole rinta- eikä gynekologisia syöpiä, pitkä imetys on myös madaltanut riskiäni rintasyöpään ja rintani ovat helposti tunnsutetavat, eivät kyhmyiset

- sukulaiseni ovat käyttäneet hormonikorvaushoitoa vielä vanhoinakin, annoskoko vain on pienentynyt

- tahdon säilyttää vahvan luuston! Niillä sukulaisilla, jotka eivät ole käyttäneet, on ollut ongelmia osteopenian ja osteoporoosin vuoksi

Vierailija
19/27 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Itse en vaihdevuosissa koskaan varsinaisesti hikoillut, mutta välillä oli tolkuttoman kuuma. Ja mies valitti, että nenä jäätyy makuuhuoneessa :D. Lisäksi aloin heräillä aamuyöllä ja loppuyö meni valvoessa, tai sitten en millään saanut unenpäästä kiinni ja valvoin aamukolmeen. Tätä kesti vajaan vuoden.

Aika helpolla mielestäni pääsin vaihdevuosista, sikäli kun ne nyt ovat loppuneet 58-vuotiaana?

Hormonikorvaushoitoa en olisi voinut saada muiden terveysongelmien vuoksi, mutta enpä tuota kaivannutkaan.

Vierailija
20/27 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin luuntiheydenmittaukseen? Ei vaihdevuosioireita vielä, mutta jos luut alkavat haurastua, lienee hyvä saada hormonikorvaushoitoa?

Mulle sanottiin kerran, että jos kuukautiset loppuvat ennen 45 vuoden ikää, sitten tarvitaan hormonikorvaushoito osteoporoosin ehkäisyyn. Toki myöhemmässä vaiheessa saattaa tarvita sitten muutenkin, mutta tuo on siis yksi mittari.