"Ystäväni" matkii ilmeitäni ja naureskelee niille sekä halveksii - miksi?
Olin luullut häntä parhaaksi ystäväkseni vuosikaudet, mutta kaikkea inhottavaa on vähitellen ilmennyt. Hän esim. puhuu minusta selän takana pahaa aivan kaikille ja naureskelee ominaisuuksilleni, ilmeilleni, kasvonpiirteilleni ja opiskeluilleni sekä työpaikalleni. Hän itse ei ole koskaan tehnyt töitä ja itse olen ihan normaalissa asiantuntijatyössä.
Kaverini mielestä olen alisuoriutuja, outo, psykopaatti ja narsisti. Huomasin kerran, kuinka hän matki hymyäni irvistellen ja naureskeli sitä toiselle kaverilleen, kun luuli, etten huomannut. Kun toinen kaverini (yhteinen tuttumme) oli paikalla, hän "omi" sen kaverini täysin ja teki jotenkin selväksi, että olen alempiarvoista seuraa (jätti mut täysin ulos keskustelusta ja vähätteli kommenttejani, jos koetin sanoa jotain). Mikä voisi olla syynä kyseiselle käytökselle ja mikä minussa on vikana?
Kommentit (22)
Alemmuudentunto suhteessa sinuun ja yrittää horjuttaa itsetuntoasi tuolla ilveilyllä. Tuo on alkeellinen tapa pönkittää itseään, joten valitettavasti "ystäväsi" tulee samalla paljastaneeksi sen, ettei ole itse kauhean älykäs.
Sinussa ei ole mitään vikaa. Heivaa tuo heikkoitsetuntoinen marakatti kaveripiiristäsi. Vaikka apinatarhaan, sieltä löytyy varmasti hälle samalla aaltopituudella olevaa ja ilmeikästä juttuseuraa.
Minulle hän on ollut ainoa läheinen ystävä vuosikaudet. Hieman jännitän ihmisten seurassa ja olen ujo, joten muita naispuolisia ystäviä mulla ei ole oikein ollut töiden ulkopuolella. Miespuolisia kavereita on ollut muutama.
Jotenkin tulee sellainen vaikutelma, että hän halveksii minua ja pitää itseään alempana ja huonompana, mutta en saisi onnistuakaan missään, sillä silloin hän vähättelee tekemisiäni (selitti opiskelupaikkaan pääsyni hyvällä tuurilla, mutta samaan aikaan ehdotti, ettei minun kannattaisi ottaa paikkaa vastaan ja että olen liian vanha vaihtamaan alaa).
Olen koettanut välillä selvitellä asiaa, mutta hän ohittaa ne kysymykseni ja huomioni. Hän on verbaalisesti ja sosiaalisesti melko taitava ja minua huomattavasti taitavampi. Itse olen aika tönkkö, huonotitsetuntoinen ja ehkä ylikiltti. Tilanne alkaa tuntua raskaalta, enkä tiedä kohta enää, mitä tekisin.
Lienee itsellesikin selvää, ettei tuollainen ihminen ole ystävyytesi arvoinen, joten jätä hänet omaan arvoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Alemmuudentunto suhteessa sinuun ja yrittää horjuttaa itsetuntoasi tuolla ilveilyllä. Tuo on alkeellinen tapa pönkittää itseään, joten valitettavasti "ystäväsi" tulee samalla paljastaneeksi sen, ettei ole itse kauhean älykäs.
Sinussa ei ole mitään vikaa. Heivaa tuo heikkoitsetuntoinen marakatti kaveripiiristäsi. Vaikka apinatarhaan, sieltä löytyy varmasti hälle samalla aaltopituudella olevaa ja ilmeikästä juttuseuraa.
Hän koettaa lisäksi antaa itsestään sellaista kuvaa muille, että hän on monilahjakas ja huippuälykäs (fiksumpi kuin käytännössä kaikki muut tuntemansa ihmiset). Hän myös antaa sellaisen vaikutelman, että hän on hyvin itsevarma ja omasta mielestään todella kaunis.
Hänelle on jotenkin todella tärkeää korostaa omaa erityisyyttään ja paremmuuttaan muihin nähden. Silti tavallaan ne objektiiviset näytöt puuttuvat eli ei hän ainakaan ole oikeasti tehnyt oikein mitään, vaan antaa vain tietyn vaikutelman itsestään. Ja toisaalta minä en saisi tehdä mitään hienoa tai onnistua, sillä sellaisesta hänelle tulee paha mieli vain ja hän koettaakin sitten lytätä minua.
Juuri vasta tajusin, että olen ollut hänen lumoissaan ehkä tosiaan vuosikaudet ja katsonut sormien läpi niitä ilkeyksiä. Mutta tajusin, että olen hänelle yleinen vitsinaihe yleisemminkin, mikä alkoi vain ehkä terveellä tavalla tuntua pahalta. Kaiken huipuksi hän on syyllistänyt mua siitäkin, että mulla ei ole oikein muita ystäviä kuin hän. Kuulemma se kertoo, että mussa on jotain vikaa, kun ei ole kavereita. Noh siis olen todella ujo ja huonoitsetuntoinen, mutta muuten ihan ok. Mä ajattelin myös, että yksi hyvä kaveri/ystävä riittää.
Kun seuraavan kerran olette porukassa, niin sano tälle "ystävällesi" äänekkäästi kaikkien kuullen, että hänen kannattaisi välillä pestä karvainen haisukkinsa. Samaan hengenvetoon, kun hän todennäköisesti yrittää vastata jotain, niin sano hänelle yhtä äänekkäästi kaikkien kuullen että pitää nyt vaan suunsa kiinni ettei nolaa itseään. Naura päälle. Tietää tämän jälkeen hänkin miltä se tuntuu kun häntä kohtaan tehdään yhtä kusipäisesti kuin hän tekee sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän koettaa lisäksi antaa itsestään sellaista kuvaa muille, että hän on monilahjakas ja huippuälykäs (fiksumpi kuin käytännössä kaikki muut tuntemansa ihmiset). Hän myös antaa sellaisen vaikutelman, että hän on hyvin itsevarma ja omasta mielestään todella kaunis.
Hänelle on jotenkin todella tärkeää korostaa omaa erityisyyttään ja paremmuuttaan muihin nähden. Silti tavallaan ne objektiiviset näytöt puuttuvat eli ei hän ainakaan ole oikeasti tehnyt oikein mitään, vaan antaa vain tietyn vaikutelman itsestään. Ja toisaalta minä en saisi tehdä mitään hienoa tai onnistua, sillä sellaisesta hänelle tulee paha mieli vain ja hän koettaakin sitten lytätä minua.
Juuri vasta tajusin, että olen ollut hänen lumoissaan ehkä tosiaan vuosikaudet ja katsonut sormien läpi niitä ilkeyksiä. Mutta tajusin, että olen hänelle yleinen vitsinaihe yleisemminkin, mikä alkoi vain ehkä terveellä tavalla tuntua pahalta. Kaiken huipuksi hän on syyllistänyt mua siitäkin, että mulla ei ole oikein muita ystäviä kuin hän. Kuulemma se kertoo, että mussa on jotain vikaa, kun ei ole kavereita. Noh siis olen todella ujo ja huonoitsetuntoinen, mutta muuten ihan ok. Mä ajattelin myös, että yksi hyvä kaveri/ystävä riittää.
"Ystäväsi" vaikuttaa heijastavan sinuun omia pelkojaan ja epävarmuuksiaan, koska siten hänen ei tarvitse itse oppia elämään niiden kanssa. Hän pelkää olevansa itse viallinen, epäsuosittu, kävelevä vitsi - siitä kielii jo tuo hänen ylenpalttinen itsekorostuksensa. Kertomasi perusteella olet jo omaksunut hänen sinulle tyrkyttämän altavastaajan ja luuserin identiteetin mutta älä missään nimessä syytä siitä itseäsi! Todennäköisesti kykenet huomattavasti parempaan itsereflektioon kuin hän ja niinpä on päättänyt kääntää sen asian sinua vastaan. Mietit, mitä vikaa sinussa on, kun asia on pikemminkin niin päin, että hän tässä on se "vikaosapuoli", jos tällaista termiä nyt voi käyttää.
Jos et halua katkaista välejä kertarykäisyllä niin ala ainakin ottaa välittömästi häneen etäisyyttä. Hän on jo saanut vaurioitettua minäkuvaasi mutta ne vauriot ovat täysin korjattavissa, kunhan vaan suljet hänet pois elämästäsi niin pitkälle kuin mahdollista.
Se ei kunnioita sua sen vuoksi kun olet liian kiltti ja ujo. Mutta ei hyväksy sitä että olet häntä parempi kuitenkin, siksi yrittää ettet opiskele tms. Älä ainakaan anna sen ohjata sun elämää.
Vierailija kirjoitti:
ikää oli ? :'''D
Ollaan ihan aikuisia. Hän tekee ne källinsä ja ilkeilynsä vaivihkaa vähän niinkuin sarkasmin varjolla. Kaiken lisäksi olen hänelle avautunut siitä, miten epävarma olo mulla on ulkonäköni vuoksi ja hän on sanonut minua liian neuroottiseksi. Silti hän vinoilee kasvonpiirteilleni todella ilkeästi (siis äkkiseltään näytän ihan normaalilta, mutta tiettyjä epäsymmetrisyyksiä/persoonallisia piirteitä on sekä hymyni on leveähkö...ja se kiusaaminen on vähän samntyyppistä kuin ala-asteikäisillä jonkun piirteistä tai ilmeistä nälviminen).
Aloin just miettiä, että sellainen käytös tarkoittaa sitä, että en ole tainnut hänelle koskaan mikään ystävä edes olla. Sillä ei kukaan voisi olla niin ilkeä ystävälleen.
Jotkut "ystäväni" tekivät minulle samaa ollessamme teinejä. Jotain epävarmuutta he kai yrittivät sillä kompensoida. Suosittelen, että otat etäisyyttä.
Ghostaa se ja etsi parempaa seuraa (lähes kuka vain on parempaa seuraa).
Kannattaako tuota enää kohdella ystävänä? Ei hän selvästikään sellainen ole. Älä ainakaan avaudu mistään omista asioistasi, äläkä keskustele henkilökohtaisuuksista? Jos on jotain oikeaa asiaa, esim. opiskeluihin liittyvää pakollista asiaa, niin siitä voi keskustella, mutta mahdollisimman vähän. Ota etäisyyttä, mutta älä rajoita omia menojasi sen mukaan, että "en mene, kun sekin on siellä".
Sano suoraan, että ei tarvitse käyttäytyä noin, ihan siltä varalta että on hölmöyttään ollut ajattelematon, mutta haluaa pyytää anteeksi ja parantaa tapansa. Jos ei ota opikseen ja ymmärrä kuinka normaalin ihmisen tulisi käyttäytyä, sano ettet halua viettää aikaasi ihmisen kanssa joka tarkoituksella dissaa sua ja JSS.
Nautiskelija kirjoitti:
Se ei kunnioita sua sen vuoksi kun olet liian kiltti ja ujo. Mutta ei hyväksy sitä että olet häntä parempi kuitenkin, siksi yrittää ettet opiskele tms. Älä ainakaan anna sen ohjata sun elämää.
TÄMÄ
Kutsuu sinua narsistiksi ja psykopaatiksi? Eiköhän tuossa peilaa omaa narsismiaan ja psykopatiaansa. Oletkin jo saanut hyvin neuvoja, ota etäisyyttä. Älä soita, älä pyydä minnekään. Jos olette yhteisten kavereiden seurassa ja hän sanoo sinulle jotain ikävää, tee käytös näkyväksi, mutta ole kylmän asiallinen. Esim. Jos vähättelee sinua, sano suoraan "Hei Mari, tuo tuntui minusta vähättelevältä kommentilta." Ja on myös hyvä olla hiljaa kun hän puolustautuu ja kuunnella. Psyko tai narsku tuossa kohtaa alkaa hyvin voimakkaasti puolustella itseään vaikka olisikin itse väärässä - näyttää todelliset karvansa. Ne karvat toivon mukaan näkevät sitten sinun lisäksesi tilanteessa myös muut kaverit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ikää oli ? :'''D
Ollaan ihan aikuisia. Hän tekee ne källinsä ja ilkeilynsä vaivihkaa vähän niinkuin sarkasmin varjolla. Kaiken lisäksi olen hänelle avautunut siitä, miten epävarma olo mulla on ulkonäköni vuoksi ja hän on sanonut minua liian neuroottiseksi. Silti hän vinoilee kasvonpiirteilleni todella ilkeästi (siis äkkiseltään näytän ihan normaalilta, mutta tiettyjä epäsymmetrisyyksiä/persoonallisia piirteitä on sekä hymyni on leveähkö...ja se kiusaaminen on vähän samntyyppistä kuin ala-asteikäisillä jonkun piirteistä tai ilmeistä nälviminen).
Aloin just miettiä, että sellainen käytös tarkoittaa sitä, että en ole tainnut hänelle koskaan mikään ystävä edes olla. Sillä ei kukaan voisi olla niin ilkeä ystävälleen.
Vinoileeko ulkonäöstä myös muiden kavereiden seurassa vai vain silloin kun olette yksin? Jos muiden seurassa vinoilee, tee tämäkin toiminta näkyväksi. Esim jos hän sanoo. "Sinulla on liian leveä hymy heh heh." Vastaa puolityhmänä "Ai, ihanko totta, mitä tarkoitat?" ja kun hän jatkaa kysy edelleen tyhmänä lisäselityksiä ja totea asiallisesti, että itse et koskaan haukkuisi toista ulkonäköpiirteistä, joile ei mitään voi etkä ikinä noin ikävästi puhuisi ystävistäsi. Ja niin, älä näe kyseistä tyyppiä enää kaksin. Ei ole mikään pakko.
Kuulostaa henkisesti epäkypsältä tyypiltä. Mitä sellaisia ominaisuuksia tässä ihmisessä on, että häntä voi edelleen sanoa ystäväksi?
Mulla oli myös samanlaisia "kavereita" teininä ja nuorena aikuisena. Tein niin että hiljalleen feidasin ne. En lopulta enää vaan ottanut yhteyttä.
Olet oikeassa, tuo ketä luulit ystäväksesi ei ole ystäväsi oikeasti. Se voi olla järkytys huomata, mutta pian sua alkaa ärsyttää koko tyyppi niin ettei edes tee mieli nähdä sitä enää. Se on terve reaktio. Olet ollut liian kiltti, ja tää "kaveri" on narsisti joka on saanut poljettua sut alas. Sun vaistot on ihan oikeassa kaiken suhteen.
Aloita tän "kaverisuhteen" alasajo heti, mutta jos et halua draamaa, voit tehdä sen asteittain hiljentämällä suhteen. Vastaa aina hitaammin viesteihin, ole välttelevä, kiireinen, älä tapaa enää häntä.
Äläkä murehdi että jäät ihan yksin, ajan kanssa löytyy kivojakin tyyppejä kun osaat nyt tunnistaa ilkimykset jotka esittää kaveria, ja kun se ei oo mollaamassa sua koko ajan, sulla on parempi fiilis vaikka oisit yksin. Keskity omaan työhön ja elämän. " Kaveri" pois elämästä!
Kiva kaveli. Hankkiudu eroon.