Voiko virtsatientulehdus parantua itsekseen?
Ei huvittaisi alkaa antibiootteja syömään. Kokemuksia?
Kommentit (38)
Hohhoijaa, ei ole tullut koskaan edes mieleen, että pitäisi hakea lääkäriltä kuuri. Milloin tähän on tämmöinen suositus annettu?
Virtsatientulehdukset on tosi ikävä vaiva. Varsinkin kun tulee kierre. Lopussa piti käyttää estohoitoa. Suolistobakteerit meni ihan vituralleen lukuisista antibioottikuureista. Lopulta sain avun elämäntapakeinoista, lisäravinteista ja ruokavaliosta ja niillä vihdoin pääsin eroon kierteestä.
Joo mulla on tullut munuaistulehdus ja viikon sairaalakeikka kun laiskuuttani en jaksanut mennä lääkäriin virtsistä hoidattamaan. Olis ehkä ollut hieman nopeemmin lusittu se 20 min lääkärillä + antibioottikuuri kuin viikko sairaalassa. Nykyään haen antibiootit kyllä heti jos virtsis iskee, onneksi ei ole uusiutunut kuin kerran tuon sairaalakeikan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät sinulla olevan virtsatietulehdus? Itse olen sairastanut useita ja minulla on siihen herkkyys. Tunnen välillä kirvelyä virtsatessa, jolloin jään odottamaan voimistumista, jolloin päivystykseen. Virtsatietulehdus ei katos karpalomehua tai vettä juomalla, mutta ne ehkäisevät sitä kyllä. Joka väittää virtsatietulehduksen menneen näillä ohi ei ole kyllä sairastanut VTI:tä sillä kerralla, vaan ollut samankaltaisia oireita.
Kyllähän ne on useimmiten todettu ihan virtsatestein. Vuosien kokemusten myötä sen kyllä tunnistaa ilmankin pissatestiä. Herkkyys itselläkin. Mutta enemmistö menee siis ilman lääkkeitä ohi. Oireet pitää vaan heti ottaa vakavasti, kun niitä huomaa. Vuosittain siis saan tulehduksen, mutta vuosittain en syö sen vuoksi lääkkeitä. Vasta, jos omahoito ei tepsikään, ja ainahan se ei tepsi.
Jos et voi uskoa, niin kysy ensi kerralla siltä lääkäriltäsi, hän osannee vastata paremmin, että kyllä onnistuu itsehoidoillakin, ei aina, mutta usein kyllä. Itse olen sairastanut näitä jo yli 40v.
Kun tarpeeksi usein on virtsatietulehduksen sairastanut, huomaan jo pissan hajusta, että on tulehdus. Aivan takuulla menen hakemaan lääkkeet. Lapsena tulehdusta ei huomattu ajoissa ja olin viikon sairaalassa. Mulle ei koskaan nouse kuumetta vähän saattaa olla alavatsa kipuja ja hieman kirvelyä. Ainut varma merkki on tuo haju.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa, ei ole tullut koskaan edes mieleen, että pitäisi hakea lääkäriltä kuuri. Milloin tähän on tämmöinen suositus annettu?
Varmaan tulee mieleen siina vaiheessa kun itket tuskissasi ja pissaat verta.
Minulla on ollut VTI ilman mitaan tyypillisia oireita. Huono olo ja lopuksi en pystynyt pitamaan paata pystyssa. Teholla 3 paivaa.
Jos ensioireita on, voi mennä ohi juomalla paljon, mutta yleensä tulehdus ei mitenkään helposti lähde pois. Itse olen joskus sairastanut lapsena vti:n josta en halunnut kertoa vanhemmilleni. Se kesti ja kesti, varmaan pari kuukautta. Aina välillä oireet helpottivat ja välillä palasivat taas pahoina takaisin. Lopulta se kuitenkin parani itsestään. Kuitenkin lääkekuuri on helpoin tapa päästä eroon. Tosin itselläni on monesti uusinut heti kuurin jälkeen. Estolääkityksellä parani sitten kunnolla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tulee mieleen siina vaiheessa kun itket tuskissasi ja pissaat verta.
Minulla on ollut VTI ilman mitaan tyypillisia oireita. Huono olo ja lopuksi en pystynyt pitamaan paata pystyssa. Teholla 3 paivaa.
Olen istunut pesuvadissa kuumassa vedessä, ei ole tarvinnut sen enempää hoitoa.
Nykyisin vain oireilevat virtsikset hoidetaan antibiooteilla. Jos tuntuu, että vaikkapa tavallista enemmän juomalla tulehdus lähtee, niin voipa siellä rakossa silti bakteereita vielä olla. Useampien sairastettujen tulehdusten seurauksena oireet voivat olla hyvin vähäisiä tai niitä ei ole.
Tietenkin voi parantua, mutta kannattaako odottaa ja riskeerata että pahenee, en tiedä? Oma seitsemänkymppinen äiti on kertonut että kun lapsena hänellä oli virtsatietulehdus, laitettiin hänet istumaan vatiin jossa oli oikein lämmintä vettä. Ei menty mihinkään lääkäriin ja saatu antibioottikuureja. Parani ne tulehdukset itsekseen. Mutta onneksi nykyään on lääkkeet.
Kai tuokin on yksilöllistä. Olen kuullut, että jotkut pääsevät (lievästä) tulehduksesta eroon itsehoidolla. Itselläni se ei ole koskaan toiminut. Minä tunnistan tosiaan jo aamupissan hajusta että nyt tulee tulehdus, ennen varsinaisia oireita. Erona on se, että minun on aivan pakko mennä heti lääkäriin hakemaan ne antibiootit, sillä jos en mene oireet etenevät niin nopeasti että kusen pian verta, kivut ovat sietämättömät, ja sitten pidätyskyky menee. Ei kivaa.
p.s. Ennaltaehkäisyä harrastan tietysti, muttei se aina auta.
Olen lukenut jostain, että virtsistä epäillessään pitäisi aina mennä lääkäriin. Jos oireet on kadonneet, voi lääkäri virtakokeella varmistaa onko kyse tulehduksesta ja määrätä sitten tarvittaessa antibiootit.
Vierailija kirjoitti:
Voi yrittää puoli päivää-päivä juoda paljon, ja sokeroimattomalla puolukka ja karpalomehuilla mutta jos ei auta menisin lääkäriin.
Tämä. Olen saanut nuorena pari kertaa tällä tavalla alkavan tulehduksen talttumaan, mutta liian kauan ei tätä metodia kannata kokeilla jos oireet jatkuvat, tuo 1/2 - 1 vrk max.ja sitten lääkäriin jos ei ole helpottanut
Miten te joilla ollut krooninen vti ehkäisette pissatulehduksia? Minä kuljen toppahousuissa talvella suuren osan ajasta lenkeillä ja niin edelleen, koska olen huomannut et kylmä saa paikat ärsyyntymään. Ennen ja jälkeen seksin harrastamisen pesu on tärkeää. Ei pesuja pesuaineilla. Tärkeää on tyhjentää rakko seksin jälkeen, ettei pöpöt pääse virtsateihin. Jos oireet äityy niin ei kylöä paljon seksiä huvita harrastaa. Yhdyntä on juuri monesti se, joka minulla monesti tuo infektion. Tämä on kyllä vaikuttanut haluihin aika paljon, koska ei haluaisi sitten joutua "rangaistuksena" seksistä syömään antibioottikuurin. Liukkarista olen huomannut hyötyä, koska kuivat limakalvot altistaa infektioille. Kun olin sinkkuna ei virtsatieinfektioita juuri ollut, mutta suhteessa niitä on ollut.
Syön ihan perusterveellisesti ja käytän ravintolisänä usein maitohappobakteereja. Olen pyrkinyt huolehtimaan siitä, että suolisto saa hyviä bakteereita ja kroppa saa riittävästi esim vitamiineja. Kun oireita tulee, pitää juoda tosi paljon.
Onko muilla jotain, mistä olette huomanneet hyötyy?
Kokeile, sillä se selviää. Joko kuolet kun tulehdus leviää muualle kroppaan tai sitten pissitauti leppyy ja paranee kuin taikaiskusta.
Itse olen hankkinut kotiin saman tikkutestin, mitä päivystyksessäkin käytetään. Viimeksi, kun oireet tulivat, olivat leukosyytit ja nitraatit koholla. Vatsa oli juuri toipumassa edellisen kuurin aiheuttamasta ripulista, joten kokeilin itsehoitoja: Lidlin 100% karpalomehua raakana, ibumax-c:tä sekä runsasta juomista. Vielä karpalokapseleita ja puolukkamehua lisäterästykseksi. Päivän päästä tikkutesti näytti puhdasta. Teen testejä varmuuden vuoksi silloin tällöin, ettei tulehdus jäisi huomaamatta. En aiemmin ole uskaltanut jättää kuuria hakematta, mutta nyt suolisto ei olisi sitä kestänyt ja näköjään tulehdus parani ilmankin.
AP, se on virtsatietulehdus ilman ännää siellä välissä.