Lääkäri kertoi 14-vuotiaalle Lauralle, että tällä onkin pojan kromosomit – näin ne vaikuttavat elämään
Onko teillä tytön vai pojan kromosomit? Olisitteko halunneet toisin? Mitä ajatuksia tästä?
Kommentit (54)
Joskus olen lukenut, että on ns. tyttöjä, joista piti tulla poikia, mutta jostain syystä he eivät ole sikiöaikana reagoineet testosteroniin. Eli heillä on pojan kromosomisto, mutta he ovat kuitenkin tytön näköisiä.
Olen sataprosenttisen varma, että minulla on tytön kromosomit (XX). Jos olisin tyyppiä XY, murrosikäni ei olisi käynnistynyt eikä minulla olisi kuukautisia.
Jotkut tässä ketjussa epäilevät Lauran tarinaa keksityksi, mutta Swyerin syndrooma on kyllä ihan oikea diagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
Joskus olen lukenut, että on ns. tyttöjä, joista piti tulla poikia, mutta jostain syystä he eivät ole sikiöaikana reagoineet testosteroniin. Eli heillä on pojan kromosomisto, mutta he ovat kuitenkin tytön näköisiä.
Kyseessä on Complete androgen insensitivity syndrome (CAIS).
Vierailija kirjoitti:
Olen sataprosenttisen varma, että minulla on tytön kromosomit (XX). Jos olisin tyyppiä XY, murrosikäni ei olisi käynnistynyt eikä minulla olisi kuukautisia.
Jotkut tässä ketjussa epäilevät Lauran tarinaa keksityksi, mutta Swyerin syndrooma on kyllä ihan oikea diagnoosi.
Murrosikäisiä voi Olla käynnistynyt ja voit olla täysin normaali nainen, vaikka sinulla olisi y-kromosomi, jos sieltä puuttuu STT.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama diagnoosi. Toisin kuin Laura, olen kieltäytynyt "vääränlaisten" värkkien poistosta vatsaontelostani. Kivesten jäämät saa vapaasti olla siellä loppuikäni. Samoin en syö hormonihoitoa, kuten Laura tekee. En mitenkään yritä olla "oikea nainen".
Hassua kyllä olen silti aika naisellisen näköinen. Pieni ja siro, isohkot tissit, leveä lantio, pitkä tukka ja pyöreäpiirteinen naama. Menkat puuttuu ja raskaaksi en voi tulla, mitkä kummatkaan ei haittaa, en ole muutenkaan hoivaviettistä ja lapsirakasta tyyppiä.
Miten sinulla voi olla isohkot rinnat ja muutenkin naisellinen vartalo ilman hormonihoitoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Lauralla olisi pojan kromosomit Laura olisi poika. Lauralla on intersukupuolisen geenivirheet, ei pojan kromosomit.
Lauralla on miehen kromosomit ja intersukupuolisen lisääntymielimet. Kaksi eri asiaa.
Miehen kromosomit eivät ole geenivirhe.
Joistakin näköjään on. Eipä Laura ole muuta kuin luonnon esimerkki maailmalle siitä miten pihalla kaikki transihmisten vastustajat on sekä hihhulit ja kromosomiuskovaiset puheineen siitä mikä määrittää ihmisen sukupuolen.
Mikä on "kromosomiuskovainen"? Vertaatko tosissasi uskonnollisia/konservatiivisia transihmisten vastustajia ja vaikka meitä luonnontieteilijöitä jotka "uskovat" eli tietävät kromosomien määrittävän valtaosalla väestöstä sukupuolen myös omalla lajillamme? Älä hei oikeasti vertaa äläkä muuten käytä tuollaisia ilmauksia, ihan eri porukkaa. Jälkimmäiset ovat taatusti tietoisia myös poikkeuksista sääntöihin. Epä-älyllisyyden ruumiillistumista eli sukupuoli-on-sosiaalinen-konstruktio-porukasta en viitsi edes puhua.
Kyllä on koulussa ainakin opetettu, että ne kromosomit nimenomaan määrittää sukupuolen.
Mutta ilmeisesti sitten jos näin ei olekaan niin mieskin voi sitten synnyttää...
Enkä nyt tarkoita niitä sukupuoltaan vaihtaneita, jotka on muka miehiä, naisten värkillä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Lauralla olisi pojan kromosomit Laura olisi poika. Lauralla on intersukupuolisen geenivirheet, ei pojan kromosomit.
Lauralla on miehen kromosomit ja intersukupuolisen lisääntymielimet. Kaksi eri asiaa.
Joistakin näköjään on. Eipä Laura ole muuta kuin luonnon esimerkki maailmalle siitä miten pihalla kaikki transihmisten vastustajat on sekä hihhulit ja kromosomiuskovaiset puheineen siitä mikä määrittää ihmisen sukupuolen.
Selittäisitkö, millä tavalla intersukupuolisuus muka validoi jonkun transihmisen mies- tai naiskokemusta?
Laura on intersukupuolinen, ja itse kyllä pidän häntä naisena, mutta miten tämä liittyy jonkun muun random ihmisen transsukupuolisuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittäisitkö, millä tavalla intersukupuolisuus muka validoi jonkun transihmisen mies- tai naiskokemusta?
Laura on intersukupuolinen, ja itse kyllä pidän häntä naisena, mutta miten tämä liittyy jonkun muun random ihmisen transsukupuolisuuteen?
Tyhmäkö olet? Siten että transsukupuolisuuden takana on ihan samalla lailla erilaisia geneettisiä, kromosomaalisia, sukurauhasiin liittyviä tai hormonaalisia tekijöitä yms. moniuloitteisia tekijöitä kuin intersukupuolisuudessakin. Sinähän tässä väännät asiat yksi yhteen.
Tuonhan näkee jo naamasta että mies. Miesten ja naisten kallot ja luusto on erilaisia. Kyse on siis sukupuolielinten poikkeamasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmäkö olet? Siten että transsukupuolisuuden takana on ihan samalla lailla erilaisia geneettisiä, kromosomaalisia, sukurauhasiin liittyviä tai hormonaalisia tekijöitä yms. moniuloitteisia tekijöitä kuin intersukupuolisuudessakin. Sinähän tässä väännät asiat yksi yhteen.
Paitsi että transsukupuolisuuden syytä ei edelleenkään tunneta. Teorioita on kyllä, mutta niitä ei ole pystytty todistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama diagnoosi. Toisin kuin Laura, olen kieltäytynyt "vääränlaisten" värkkien poistosta vatsaontelostani. Kivesten jäämät saa vapaasti olla siellä loppuikäni. Samoin en syö hormonihoitoa, kuten Laura tekee. En mitenkään yritä olla "oikea nainen".
Hassua kyllä olen silti aika naisellisen näköinen. Pieni ja siro, isohkot tissit, leveä lantio, pitkä tukka ja pyöreäpiirteinen naama. Menkat puuttuu ja raskaaksi en voi tulla, mitkä kummatkaan ei haittaa, en ole muutenkaan hoivaviettistä ja lapsirakasta tyyppiä.
Ne vääränlaiset värkit nostaa sun syöpäriskiä taivaisiin. Miksi ihmeessä et ole poistattanut niitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne vääränlaiset värkit nostaa sun syöpäriskiä taivaisiin. Miksi ihmeessä et ole poistattanut niitä?
En uskoa hetkeäkään, että tuolla palstailijalla olisi sama diagnoosi.
No kyllähän tuon siitä huomaa, ettei hänellä esimerkiksi ole kasvanut rintoja. Ainakin kuvista päätellen.
Voiko mulla olla toi sama? Mulla kyllä alko menkat 12-vuotiaana jo ja on siitä asti ollut säännölliset, mutta todistaako se mitään? Miten tuo tulee ilmi?
Ymmärtääkseni ainakin tuossa syndroomassa, jossa hormonireseptoreissa on vikaa, jää emättimen kehitys pinnalliseksi eli tarkoittaa kai sitä, että seksielämä ei tule olemaan aivan samanlaista kuin tavallisesti kehittyneellä?
Tarinan henkilöllä on kyllä vähän eri diagnoosi ja ymmärrettävää jos ei halua sellaisesta puhua, mutta kiinnostava aihe.
Vierailija kirjoitti:
Voiko mulla olla toi sama? Mulla kyllä alko menkat 12-vuotiaana jo ja on siitä asti ollut säännölliset, mutta todistaako se mitään? Miten tuo tulee ilmi?
Miksi epäilet itselläsi tuota oireyhtymää?
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta naisen elämään mitenkään, koska kromosomit eivät määritä sukupuolta.
Tämä viesti ei ole sarkasmia.
Kromosomit määrittävät sukupuolen. Kertaa vielä biologiaa, olet harhainen ja/tai tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
luehan nyt se artikkeli uudestaan. se väittää että Lauralla on geenivirhe ja toisaalta sanoo että Lauralla on miehen kromosomit.
Joten miten se nyt on, geenivirhe vai miehen kromosomit,. sillä miehen kromosomit eivät ole geenivirhe tai sitten maailmaan syntyvistä lapsista noin puolet on geenivirheellisiä.
Ettei nyt vain olisi mosaiikkikromosominen yksilö, osassa vartalon soluista XX osassa XY, siksi on sekä kohtu että kiveksienkin aiheita. Muuten olisi aika ihmeellistä että koko keho on XY mutta ei kehity mieheksi.
Kuka on väittänyt, että miehen kromosomit olisivat itsessään geenivirhe? Geenivirhe on aiheuttanut sen, että XY-kromosomillinen henkilö on kehittynyt ulkoisesti naiseksi.
Tuskin geenivirhe, koska SRY-geeni on aktivoitunut. SRY-geenin saa aikaan miessukupuolen kehityksen käynnistämällä kivesten kehityksen. Joten jos tarina on totta, on jotain mennyt vikaan todennäköisesti Y-komosomista riippumattomien tekijöiden vuoksi.