Keksikää mitä opiskelisin
Tämä on nyt toinen välivuoteni, ja ensi vuodeksi olisi tavoitteena päästä yliopistoon. Uusi korkeakouluvalintasysteemi mietityttää, sillä yo-arvosanani aivät ole ihan huonoja, mutta eivät myöskään superhyviä. Koko lukion oppimäärä tuntuu myös unohtuneen, joten en tiedä kannattaako keväällä uusia mitään aineita.
Arvosana ovat:
Äidinkieli E
Pitkä englanti M
Keskipitkä ruotsi L
Biologia E
Pitkä matikka C
Onko mitään toivoa, että näillä pääsisi opiskelemaan jotain järkevää ja työllistävää alaa, vai onko ainut vaihtoehto se pienempi pääsykoekiintiö?
Kommentit (11)
Ostaisin valmennuskurssin matikkaan ja kirjottaisin uudelleen. Nosto eximiaan toisi melkoisesti lisäpisteitä ja parantaisi mahdollisuuksia
Hyvä neuvo kirjoitti:
Opiskele ohjelmointia ja tekoälyä. Suorita vaikka aluksi Reaktorin Elements of AI. Varma työpaikka ja voit käytännössä valita firmasi ja sanella palkkasi. Hyvää opintomatkaa!
Kiitos neuvostasi. En kuitenkaan ole ollenkaan hyvä koneiden kanssa, eikä minua juurikaan ajatuksena kiinnosta ohjelmointi.
Hyvä arvosana biologiassa herätti huomion, esim biolääketieteitä tai jotain biotekniikkaa? Ainakin minun mielestä kuulostaa hyvin mielenkiintoiselta ja ovat myös tulevaisuuden aloja.
Ohjelmointi ja tekoäly joka tuossa mainittiin, varmasti työllistää mutta pitää myös olla aidosti kiinnostunut ohjelmoinnista, muuten siitä ei tule mitään. Usko pois.
No onko ihan pakko mennä opiskelemaan jos ei kerta edes tiedä mitä opiskella? Itse menin vasta neljäntenä välivuotena opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
No onko ihan pakko mennä opiskelemaan jos ei kerta edes tiedä mitä opiskella? Itse menin vasta neljäntenä välivuotena opiskelemaan.
Jotenkin tuntuu, että haluisin jo elämässä vähän eteenpäin. Kaipaan myös opiskelua, lukio oli niin ihanaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä arvosana biologiassa herätti huomion, esim biolääketieteitä tai jotain biotekniikkaa? Ainakin minun mielestä kuulostaa hyvin mielenkiintoiselta ja ovat myös tulevaisuuden aloja.
Ohjelmointi ja tekoäly joka tuossa mainittiin, varmasti työllistää mutta pitää myös olla aidosti kiinnostunut ohjelmoinnista, muuten siitä ei tule mitään. Usko pois.
Biolääketiede kuulostaa omastakin mielestäni mielenkiintoiselta, mutta luulen että niitä on aika vaikea päästä opiskelemaan.
Farmasia voisi olla sopiva ala asiakaspalveluhenkiselle.
Vierailija kirjoitti:
Farmasia voisi olla sopiva ala asiakaspalveluhenkiselle.
Eikös se ole käytännössä vain myyjän työtä ja vitamiinien antoa yms. apteekissa. En ehkä ole niin kiinnostunut sellaisesta.
Hmmm. Tee netin tai työkkärin ammatinvalintatesti. Se, mistä tykkää/mistä on kiinnostunut/ missä on hyvä/ mutä on kiva opiskella vs kiva tehdä työnä, ei aina kohtaa ja voi olla vaikea selvittää. Ketä ihailet? Mitä voisit kuvitella, et olisi kinnostavaa tehdä? Opettaja? Kauppakorkea? Juridiikka? Valtiotieteellinen? Välivuotena kannattaa yrittää tienata rahaa ja opiskella pari mielenkiintoista kurssia avoimessa yliopistossa.
Opiskele ohjelmointia ja tekoälyä. Suorita vaikka aluksi Reaktorin Elements of AI. Varma työpaikka ja voit käytännössä valita firmasi ja sanella palkkasi. Hyvää opintomatkaa!
https://www.elementsofai.com