Mistä tunnistaa yläluokkaisen henkilön?
Kommentit (74)
ei harrasta shoppailua eikä vaihda autoa yhtenään. ajaa vanhalla mutta huolletulla autolla. käyttää laatutuotteita mutta ei välitä muodista, ei blingblingiä. vaatteet luonnon materiaaleja. käyttäytyy sivistyneesti eikä halveksi itseään alempia.
Ei Suomessa ole yläluokkaa. Vanhat ruotsinkieliset suvutkin on jo taviksia vaikka olisi rahaa. Suomalaiset ei kumartele toisia taustan takia.
Pitää hevosta tallissa ahtaalla kaupunkialueella jossa ei ole edes laitumia ja tarhatkin niin pieniä ettei niissä hevonen voi tehdä edes vapaata laukkapyrähdystä.
Hevosen ainoa liikunta päivässä on tunti maneesissa tai kentällä kaula rullalle ratsastettuna ja runko tiukassa paketissa.
Tunnen yhden, on yksi suomen rikkaimmista. Päälle päin ei huomaa mitään eroa muihin. Asunto on se mistä viimeistään huomaa että ei ole normiväkeä. Asunto hyvällä sijainnilla ja piha viimeisen päälle laitettu. Useampi asunto Euroopassa ja puhuu useampaa kieltä sujuvasti. Erittäin hyvä käytöksinen, kohtelias ja ei tee itsestään numeroa. Auto ihan tavallinen perheauto.
Ei mistään. Vanha raha ei haise. Aika lailla liikutaan omissa ympyröissä, kaikki tietävät toistensa taustat ja sen että rahaa on, mutta rahasta ei puhuta, eikä sillä varsinkaan pröystäillä, se on junttia.
Lika barn leka bäst.
Vierailija kirjoitti:
Korkealuokkaisuus on jotain, joka voi olla yhtä aikaa jotain tosi tavallista ja samalla tavallisen yläpuolella.
Se on jotain, minkä voi havaita monilla aisteilla.
Luulen, että tässä on perää. Itse en tunne näitä yläluokkaisia ihmisiä, mutta selvää on, ettei ne ihan taviksia ole, koska tuon aseman säilyttäminen edellyttää jotain sellaista, mitä ei kaikilla ole. mutta samaan aikaan "yläluokan salaisuus" ei ole liian ilmeistä, muutenhan se olisi kaikkien matkittavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkealuokkaisuus on jotain, joka voi olla yhtä aikaa jotain tosi tavallista ja samalla tavallisen yläpuolella.
Luulen, että tässä on perää. Itse en tunne näitä yläluokkaisia ihmisiä, mutta selvää on, ettei ne ihan taviksia ole, koska tuon aseman säilyttäminen edellyttää jotain sellaista, mitä ei kaikilla ole. mutta samaan aikaan "yläluokan salaisuus" ei ole liian ilmeistä, muutenhan se olisi kaikkien matkittavissa.
Yläluokan lapset saavat huikeat perinnöt ja vanhempien jo eläessä ilmaiseksi omistusasunnot jne. Ei se sen kummempaa vaadi.
Vierailija kirjoitti:
Olen tuntenut monia yläluokkaisia ihmisiä. Kaikille yhteistä on laaja, kattava sivistys ja akateeminen pohjakoulutus. Paitsi kirjaviisautena, sivistys huokuu heistä myös käytöstavoissa, jotka ovat kauniit, hillitys ja aina asianmukaiset suhteessa tilanteeseen. Yläluokkainen ihminen ei mene hämilleen Nobel illallisilla kuninkaallisten seurassa tai akateemisessa väittelykaronkassa. Muita ihmisiä kohtaan ollaan ystävällisiä, auttavaisia ja hillityn kohteliaita. Rahaa yleensä on, mutta se ei merkitse elämässä kokonaisuudessaan paljon. Matkailu suuntautuu kulttuurin perässä matkailuun, pyhiinvelluksiin Santiago de Compostolaan tai patikointiin Pyreneillä.
Omistaa pari korttelia ja puhuu ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläluokan lapset saavat huikeat perinnöt ja vanhempien jo eläessä ilmaiseksi omistusasunnot jne. Ei se sen kummempaa vaadi.
Ei yläluokka ole välttämättä rikas. Esim vanhaan aateliin kuuluvissa on paljon hyvin akateemisia, ei rikkaita, mutta hyvin sivistyneitä ja tyylikkäitä ihmisiä. Sukunimetkin joillain ihan suomalaisia. Kodeista paistaa sivistys, mutta upporikkailla he eivät ole.
Puhuu alaisilleen "Pyydän tekemään..." eikä suoraan käskyttämällä.
Yläluokka viittaa sivistykseen ei niinkään rahaan. Monilla sitäkin toki on esim Donner, mutta ei kaikilla. Kaikki eivät ole ruotsinkielisiä. Raha sinällään koetaan rahvaanomaiselta eikä siitä puhuta.
Vierailija kirjoitti:
Yläluokka viittaa sivistykseen ei niinkään rahaan. Monilla sitäkin toki on esim Donner, mutta ei kaikilla. Kaikki eivät ole ruotsinkielisiä. Raha sinällään koetaan rahvaanomaiselta eikä siitä puhuta.
Yläluokka=aateli(piiri), ei Wahlroos, ei presidentti.
Suomessa ei ole ns. yläluokkaa. Mutta esim. Iso-Britanniassa on luokkajako kossa yläluokkaa ovat kuninkaalliset ja aateliset.
Enää vain vähän yli 10% suomalaisista tupakoi ja tupakoijat ovat vähävaraisia, vähän koulutettuja tilastojen mukaan, joten puhut ihan täyttä soopaa.