Muistellaan: Mihin laitoit ensimmäiset palkkarahasi (ns. suurempi ostos) ja milloin?
Mä laitoin ekat palkkarahani opiskelija-aikana tietokoneeseen. Maksoi noin 10 000 mk vuonna 1989. Siitä lähtien mulla on ollut tietokone kotona. Nyt se on vaihtunut läppäriin vuodelta miekka ja kivi, silloin maksoi jotain alle 1 800 €.
Kommentit (53)
Ostin teininä kesätyörahoilla merkkilaukun :D Se ei kuitenkaan ollut niin typerää kuin voisi kuvitella, sillä vuosia myohemmin (kun tajusin miten aivopesty olin kun kuvittelin merkkituotteissa olevan jotain hienoa enkä halunnut enää välittää pukeutumisellaan sellaisia arvoja) myin laukun eteenpäin rahapulassa ja sain siitä muistaakseni 60-70% takaisin laukun alkuperäisestä ostohinnasta. Halvemmista vaatteista ja asusteista ei saa juuri mitään käytettyinä, mutta toisaalta muodissa ei myöskään voi luottaa että tuotteiden arvo pysyy sellaisenaan (puhumattakaan että arvon voisi ennustaa kasvavan) ikuisesti.
Ekassa työpaikassa ollessani asuin jo itsekseni ja opiskelin, joten palkat menivät ihan vaan elämiseen.
Olin rippikouluvuonna kesän au pairina ja ostin niillä rahoilla skootterin.
Merkittävin tähän mennessä kuitenkin on se, kun ostin ensimmäisen autoni, käteisellä (2800 e).
Ostin amazonin osaketta vuonna 2012 kesätyörahoilla. Hinta oli kai silloin jotain 200€/osake.
Ostin kotiteatteria varten vahvistimen, kaiutinparin ja subwooferin. Jotain 8000mk tais mennä.
Artekin ruokapöytä v. 99 kesätyöansioilla. Vieläkin käytössä. Lisäksi Marimekon Lisko-lakanat mutta ne on jo kulutettu puhki.
Olin 10 vuotias ja poiminut mansikoita. Ostin rahoilla uuden polkupyörän. Tunne oli ihan sanoin kuvaamaton. Vuosi oli 1981. Rahasummia en enää muista.
Ostin stereot. Oli vinyylilevysoitin ja kasettisoitin ja radio ja mahtavat kaiuttimet. Oli hieno tunne saada ostaa ne omilla rahoilla :). Vuosi oli 1984. Kävin lähikaupungissa myös ostamassa levyjä. Ekat levyt oli Deep Purplen In Rock ja joku CCR kokoelma. Loput rahat taisi mennä festareille ja yleiseen humputteluun. Nuo rahat sain pitää kokonaan itse, seuraavista palkoista annoinkin sitten vähän ruokarahaa äidille. Se oli ihan tavallinen tapa tuohon aikaan.
Tuo vinyylisoitin on edelleen toiminnassa ja neulakin uusittu vasta pari vuotta sitten :).
Ihan ensimmäiset kesätyörahat 15-17 vuotiaana meni aika pitkälle siihen, että pääsin jonkun bändin keikalle ja Ankka-rockiin sekä lukion kirjoihin. 18-vuotiaana kustansin lisäksi ajokortin. Myöhemmin kesätyörahojen piti riittää aika pitkälle seuraavaan vuoteen ihan normaaliin elämään opiskelujen ohella. Jostain syystä en koskaan saanut työpaikkaa opiskelupaikkakunnalta (vaikka hain kyllä), jotta oisin voinut tehdä töitä opintojen ohella. Kesällä palaisin aina kotiseudulle äidin ja isän nurkkiin, koska siellä oli varma kesätyö tiedossa.
Valmistumisen jälkeen ensimmäinen isompi ostos taisi olla uusi tietokone.
Lukioaikaisilla kesäansioilla kalustin oman huoneeni. En muista, mikä tuli ensin, kirjoituspöytä, laveri vai kampauspöytä. Hinnat ovat unohtuneet jo vuosia sitten, eikä kalusteitakaan ole enää minulla.
Eka kesätyöpalkka meni ajokorttiin noin 3600 mk vuonna 1983. Eka vakityössä ollessani ostin sängyn ja kirjahyllyn vuonna 85. En muista mitä maksoivat. Sänky on nykyään veljeni käytössä ja kirjahylly vintillä.
Astutin tammani ja maksoin ensimmäisen kesän palkoillani varsamaksun 4500mk.