Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotoa töitä tekevät, koetteko etteivät ihmiset ymmärrä että teette oikeasti töitä?

Vierailija
25.10.2019 |

Kuten otsikko sanookin, työskentelen kotoa (40h/viikko) ja minusta tuntuu etteivät muut oikein sisäistä sitä että teen jopa oikeita töitä päivän aikana.

Anoppini kyselee usein viemään/hakemaan häntä jonnekin, en ole tietenkään suostunut mutta ärsyttää tuo asenne. Sama asia miehen kanssa, hänen mielestään minun pitäisi tehdä paljon enemmän kotitöitä ''koska olen kotona'' ... siis teen töitä kotoa! Kaverit saattavat joskus marista kun en voi tavata kesken työpäiväni.

Olen harkinnut jonkinlaisen toimiston hankkimista että pääsisi pois kotoa. Olen selittänyt miehellekin monta kertaa mitä minun työpäivääni kuuluu, mutta se tuntuu jotenkin tyhmältä, hänhän näkee että tienaan rahaa ja maksan laskut.

Mites te muut kotoa työskentelvät? Oletteko kokeneet samaa ja miten olette helpottaneet tilannetta?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Tein kotona käännöstöitä vuosikausia ja se oli kaikkien mielestä vain peiteilmaisu sille että olin työtön. Sukulaiset oletti että työhuoneeseeni voi tulla majoittumaan, minä joudan kyytimään jne. Naapurit olettivat että lapset voi tulla meille kun kerran olen kotona. Ja opiskelukaverin mies soitti että voisinko piristää hänen äitiyslomalla olevaa vaimoaan.

Ja tietenkään kukaan ei olettanut minun tienaavan mitään joten appivanhemmat vittuilivat miten lompakkoloisena olen taakkana vaan.

Vierailija
2/19 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittäjä ja teen työtä kotona, tavallisesti seitsemänä päivänä viikossa. Yritys pyörii hyvin ja sillälailla voin järjestellä työaikaani, että pystyn esimerkiksi keskellä päivää ottaa vapaa-aikaa ja käydä asioilla yms. Monilla on tosiaan se käsitys että olen vaan kotona, mitä nyt ehkä vähän toisella kädellä pikkuyritystäni pyörittelen. Äitini kertoo minulle työpaikkailmoituksista, joihin mun kannataisi kuulemma hakea. Olen kyllä melko avoimesti kertonut millaista tulosta teen, mutta suhtautuminen ei ole muuttunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ymmärtää, mutta ihan kaikki ei. Yksi kaverini on hoitovapaalla ja laittaa usein viestiä, että voitaisiin nähdä päivällä, kun minäkin kerran olen kotona. Saatan joskus ihan hyvin lähteä hoitamaan omia asioitani kesken päivän jos on pakko, mutta se tietää sitten työpäivän jatkamista myöhempään. Minulla on kotona oma työhuone, mistä en poistu työajalla muuten kuin vessaan tai hakemaan kahvia. Vapaa-ajalla työhuoneen ovi on kiinni, enkä käy siellä kuin siivoamassa kerran viikossa. Jos sinulla ei ole mahdollisuutta kotitoimistoon, niin sitten ehkä on hyvä etsiä erillinen työtila.

Vierailija
4/19 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittäjä ja teen työtä kotona, tavallisesti seitsemänä päivänä viikossa. Yritys pyörii hyvin ja sillälailla voin järjestellä työaikaani, että pystyn esimerkiksi keskellä päivää ottaa vapaa-aikaa ja käydä asioilla yms. Monilla on tosiaan se käsitys että olen vaan kotona, mitä nyt ehkä vähän toisella kädellä pikkuyritystäni pyörittelen. Äitini kertoo minulle työpaikkailmoituksista, joihin mun kannataisi kuulemma hakea. Olen kyllä melko avoimesti kertonut millaista tulosta teen, mutta suhtautuminen ei ole muuttunut.

Minulle myös anoppi lähetteli työpaikkailmoituksia.

1

Vierailija
5/19 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista! Tuntuu tosiaan olevan yleinen asenne. Varsinkin tuo ajattelutapa että kotoa ei voi tehdä "oikeita töitä".

Minulla on tosiaan koti"toimisto" eli pikkuinen huone jossa istun tietokoneeni kanssa. Ovi pysyy kiinni, mutta esim miehen mielestä voisin ihan hyvin tehdä hänen kotitöitään "siinä töiden ohessa".

Taidan oikeasti hommata toimiston jostain kodin ulkopuolelta. Eipä tarvitse ainakaan puolustella itseäni jatkuvasti ... :D 

-AP

Vierailija
6/19 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Mies, joka on yrittäjä saattaa kesken päivän soittaa, että hei olen tulossa, laitatko jotain ruokaa. Aivan kuin mä ehtisin työpäivän aikana häntä passata omien töideni sijasta. Periaatteessa pystyn työni keskeyttämään jonkun asian takia, mutta ei tuollaisen vaatiminen ole minusta reilua. Se venyttää työpäivääni toisesta päästä. Eikä mullekaan kukaan laita ruokaa aina kun keksin vaatia.

Vierailija
7/19 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Oon tehnyt jo vuosia käännöksiä kotona, ja ainoastaan lapsille on vaikea ymmärtää, että ei saa häiritä, vaikka ovat tähän kasvaneet. Aikuiset kyllä tajuavat.

Vierailija
8/19 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo ei tajua, että etäpäivä on ihan työntekoa varten. En hoida silloin pyykkejä ja siivoa.

Vierailija
9/19 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimo ei tajua, että etäpäivä on ihan työntekoa varten. En hoida silloin pyykkejä ja siivoa.

Miten vaimosi reagoi kun kieltäydyt? kun meillä se ainakin tuntuu olevan miehelle ihan käsittämätön asia etten voi alkaa imuroimaan kesken päivän jos vaikka työpuhelin soi..

Vierailija
10/19 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies ymmärtää, että teen töitä, mutta sitä hän ei ymmärrä, että kaikki puheensa työhuoneessani kuuluvat skypepuhelun muille osapuolille. Istun paljon palavereissa ja vaikka työhuoneen ovi on kiinni merkiksi siitä, että ei saa häiritä, voi (yrittäjä)puoliso koska tahansa tulla kyselemään, olenko nähnyt sitä tai tätä paperia tms. Hänellä on oma työhuoneensa, mutta käytännössä koko talossa joka paikassa tilauksia, sopimuksia tai esitteitä.

Vierailija
11/19 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En siivoa, mutta lounastauon yhteydessä tyhjennän tiskikoneen tai laitan pyykkiä pyörimään.

Vierailija
12/19 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin teen töitä paljon kotoa. Mieheni myös, meillä on omat sopet.

Ei oleta kukaan että vain vetelehittäis. Itse tykkään esim laittaa pyykkikoneen päälle jyskyttämään jne mutta sen kummemmin en tee mitään kotihommia. Lounas tehdään yhdessä tai vuorotellen kummalla aikaa just sillä hetkellä.

Vierailija
13/19 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä tein tauoilla kotitöitä ja ulkoilutin koirat. Tavallaan voi laskea että koska työmatkat jää pois, sen ajan voi käyttääkin kotiin. Sitäpaitsi taukoliikunta on hyvästä.

1

Vierailija
14/19 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kyllä tein tauoilla kotitöitä ja ulkoilutin koirat. Tavallaan voi laskea että koska työmatkat jää pois, sen ajan voi käyttääkin kotiin. Sitäpaitsi taukoliikunta on hyvästä.

1

Minä käytän "työmatkat" juuri siivoiluun yms mutta ongelmana on se että oletetaan että tekisin jotain ekstraa työpäiväni aikana.

Vierailija
15/19 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1

Minä käytän "työmatkat" juuri siivoiluun yms mutta ongelmana on se että oletetaan että tekisin jotain ekstraa työpäiväni aikana.

En minäkään siinä työpäivän aikana mitään lattioita peseskellyt tms mutta just pyykkikone, tiskikone, kukkien kastelu, jotwin pientä järjestelyä.

1

Vierailija
16/19 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole tuollaista kokemusta, mutta olen kyllä aika nuori. Ohjelmistoalalla työskentelevät tekevät paljon töitä kotona, joten tuttavapiirini ja puolisoni ymmärtää. Huomaan, että omille vanhemmilleni tämä on huomattavasti oudompi konsepti, mutta eivät hekään mitään väkisin vänkääviä idiootteja ole. En voi käsittää, miten vaikeaa sen olisi mennä jakeluun, kun joku sanoo tekevänsä töitä.

Vierailija
17/19 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän usein iltapäivän kahvitauon laittamalla ruuan uuniin hautumaan. Vartissa ehtii hyvin pilkkoa ainekset vuokaan ja tulee samalla vähän jaloiteltua.

Vierailija
18/19 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe. Teen koodaustyödä lähes pelkästään etänä, eikä kukaan ole ilmaissut mitään sen tapaista etteikö työaikani olisi oikeaa työaikaa koska se tehdään kotona. Sitä en tiedä mitä esim. naapurit, jotka ei tunne minua ollenkaan eivätkä tiedä että teen etätöitä ajattelevat, ehkä että olen työtön tms. Eipä haittaa.

Vierailija
19/19 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla mies oli aivan mahdoton tuon takia. Vaati, että minun olisi pitänyt hoitaa kaikki kotityöt jne koska olin vain kotona (tienasin enemmän kuin hän "pikkufirmallani").

Aloin häipyä kahvilaan/yliopiston kirjaston ryhmätyötiloihin jne aina työpäivien ajaksi, niin se nillitys loppui. Työpaikka ja koti kannattaa pitää erillään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän