Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko mies jäädä töistään saikulle jos kotiäiti joutuu sairaalaan?

Vierailija
24.10.2019 |

Eli olen 4kk ikäisen lapsen äiti. Vaikuttaa siltä että joudun leikkaukseen ja siitä osastolle muutamaksi päiväksi. Jos näin käy, leikkaus on jo ensi viikolla. Saako mies palkallista saikkua jos joudun leikkaukseen?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän tietysti riippuu aivan täysin miehesi työnantajasta ja työehtosopimuksesta. Mistä me se voitaisiin tietää?

Vierailija
2/18 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saikulle ei voi jäädä, eihän miehesi ole sairas, ja joku dg pitäisi sairauslomaan olla. Mutta ehkä lomapäiviä, palkallisia tai palkattomia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkatonta vapaata perheen tilanteen tähden.

Miksi mies ei jää venhempainvapaalle tai isyysvapaalle?

Vierailija
4/18 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saikulle, mutta vapaata voi saada pakottavasta perhesyystä. Tosin ainakaan työsopimuslain mukaan työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvoitetta, joku TES saattaa antaa paremmat edut, ja työnantajakin voi myöntää joskus tällaisen vapaan palkallisena. Mutta siis lähtökohtaisesti varmaan palkaton.

Vierailija
5/18 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et kysy mieheltäsi, joka kysyy edelleen työnantajaltaan. Lisäksi kannattaa katsoa mitä työehtosopimus sanoo.

Vierailija
6/18 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä yhtäkään TESsiä, jossa pakottavilla perhesyillä saisi palkallista vapaata.

Sairauslomaa ei saa, jos ei ole sairas. Palkattomalle voi jäädä tai pitää isyysvapaata, kunhan siitä on ilmoittanut ajoissa.

Vierailija
7/18 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kirjoittanut lääkäri lapun töihin miehelle (ja minulle tietysti myös )kun hoiti nuorempaa kotona viikon kun minä olin vanhemman kanssa sairaalassa. Sai palkkaa siltä ajalta sitten. Kysy sieltä sairaalasta että voitko saada lapun miehelle töihin kun jonkun on oltava vauvan kanssa kotona.

Vierailija
8/18 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et kysy mieheltäsi, joka kysyy edelleen työnantajaltaan. Lisäksi kannattaa katsoa mitä työehtosopimus sanoo.

Mies on vielä töissä, kun soittaa tauolla kerron tilanteen. Mietin vaan että kun olen nyt vanhempainvapaalla ja jonkun täytyisi kuitenkin pojasta pitää huoli kun ei pikaisella puhelinkierroksella sukulaisilta saa apuja. Palkkaa ei tarvitse välttämättä saada, mutta jos ymmärsin oikein niin työelämässä jos lapsi olisi kipeä niin toinen vanhemmista voi jäädä kotiin palkalliselle saikulle. Ajattelin vaan voiko tällaisessa tilanteessa soveltaa samaa, mutta pääasia olisi että miehellä on oikeus vaatia vapaata. Työpaikka on sellainen ettei tahtoneet antaa miehen pitää 2 viikon isyysvapaatakaan.

Vierailija
9/18 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään voi. Perheenne pitää tehdä omat järjestelyt vauvanne hoidon varalle. Kuinka sinun leikkauksesi ja teidän vauvanne olisi miehesi työnantajan vastuulla?

Tyhmiä kysymyksiä ei kuulemma ole, mutta kyllä tämä jo sitä on. Palkatonta vapaata miehesi voisi ehkä hyvällä tuurilla saada.

Mikäli työntekijän alle 10-vuotias lapsi (!) sairastuu, silloin on mahdollista jäädä toisen kahdesta työssäkäyvästä (!) vanhemmasta lääkärintodistuksella tessistä/vessistä riippuen päivästä muutamiin päiviin kotiin, jotta voi rauhassa järjestellä sairaalle lapselle kotihoidon.

Ei siinäkään tarkoiteta, että vanhempi jäisi tietoisesti lastaan hoitamaan itse töihin menemisen sijaan. Tämäkin on jo merkittävä kädenojennus.

Kotiäidin puolison työnantaja liittyy äidin leikkaukseen ja vauvaan yhtä paljon kuin Alepan muovipussi Suomen kauniiseen luontoon.

Vierailija
10/18 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kirjoittanut lääkäri lapun töihin miehelle (ja minulle tietysti myös )kun hoiti nuorempaa kotona viikon kun minä olin vanhemman kanssa sairaalassa. Sai palkkaa siltä ajalta sitten. Kysy sieltä sairaalasta että voitko saada lapun miehelle töihin kun jonkun on oltava vauvan kanssa kotona.

Meillä oli sama, miehellä oli diagnoosina vaimon gynekologinen leikkaus. Jostain syystä palkkaa ei maksettu, vaan todettiin, että kyseessä ei ole miehen sairastuminen.

Vierailija
11/18 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri voi kirjoittaa pyynnöstäsi todistuksen, jonka mukaan et voi hoitaa lasta sairaalassa ja tämä todistus oikeuttaa miehesi olemaan poissa töistä hoitaakseen lasta.

Vierailija
12/18 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri voi kirjoittaa pyynnöstäsi todistuksen, jonka mukaan et voi hoitaa lasta sairaalassa ja tämä todistus oikeuttaa miehesi olemaan poissa töistä hoitaakseen lasta.

Tämä. Ja poissaolo on luonnollisesti palkaton.

Vierailija
13/18 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkatonta vapaata perheen tilanteen tähden.

Miksi mies ei jää venhempainvapaalle tai isyysvapaalle?

Perhevapaat pitää ilmoittaa ennakolta ja vanhempainvapaan osalta taas äidin pitäisi jäädä pois eli hakea sairaslomaa. Tässä oli muistaakseni myös jokin minimiaika, joka pätkän piti vähintään olla. Soveltuu aika huonosti parin päivän tarpeseen. Toimii paremmin, jos isyysvapaita on käyttämättä. 

Vierailija
14/18 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taannoin esimiehenä tuumasin alaiselle että jos on penska kipeenä ja vietävä lääkäriin ja muori on omissa töissään niin antaapa mennä vaan, totta kai maksetaan palkka kun on tämmönen force majeure homma. Omasta pussista maksoin tuon päivän palkan sitten ukolle koska lupasin. Käytäntö näet oli että todistus tarvitaan sekä vaimokkeen työnantajalta että on ollut töissä, sekä lapsen lääkärikäynnistä. Erilaisia käytäntöjä on eri paikoissa. Tuon oppi kyllä kerrasta kun köyhtyi melkein satasen mutta lupauksia ei petetä :)

Vierailija
15/18 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies sai muutaman päivän palkallista vapaata kun minä jouduin sairaalaan. Lapsi oli parin kuukauden ikäinen. Ihan soitto töihin riitti.

Onneksi osa työnantajista osa ajatella omilla aivoillaan ja joustaa perhetilanteiden takia. Jotain yllättävää voi tapahtua kenelle vain, myös sille työnantajalle...

Vierailija
16/18 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies on vielä töissä, kun soittaa tauolla kerron tilanteen. Mietin vaan että kun olen nyt vanhempainvapaalla ja jonkun täytyisi kuitenkin pojasta pitää huoli kun ei pikaisella puhelinkierroksella sukulaisilta saa apuja. Palkkaa ei tarvitse välttämättä saada, mutta jos ymmärsin oikein niin työelämässä jos lapsi olisi kipeä niin toinen vanhemmista voi jäädä kotiin palkalliselle saikulle. Ajattelin vaan voiko tällaisessa tilanteessa soveltaa samaa, mutta pääasia olisi että miehellä on oikeus vaatia vapaata. Työpaikka on sellainen ettei tahtoneet antaa miehen pitää 2 viikon isyysvapaatakaan.

Jos lapselle olisi suunniteltu leikkaus, ei siihenkään tuota paljallista hoitovapaata saa. Kun se on tiedossa oleva asia.

Muuten saa kolme päivää sairastumisesta. Neljäs on palkaton. Siis esim vapaapäivätkin lasketaan. Ja vain silloin, jos toinenkin vanhempi on töissä.

Vierailija
17/18 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään voi. Perheenne pitää tehdä omat järjestelyt vauvanne hoidon varalle. Kuinka sinun leikkauksesi ja teidän vauvanne olisi miehesi työnantajan vastuulla?

Tyhmiä kysymyksiä ei kuulemma ole, mutta kyllä tämä jo sitä on. Palkatonta vapaata miehesi voisi ehkä hyvällä tuurilla saada.

Mikäli työntekijän alle 10-vuotias lapsi (!) sairastuu, silloin on mahdollista jäädä toisen kahdesta työssäkäyvästä (!) vanhemmasta lääkärintodistuksella tessistä/vessistä riippuen päivästä muutamiin päiviin kotiin, jotta voi rauhassa järjestellä sairaalle lapselle kotihoidon.

Ei siinäkään tarkoiteta, että vanhempi jäisi tietoisesti lastaan hoitamaan itse töihin menemisen sijaan. Tämäkin on jo merkittävä kädenojennus.

Kotiäidin puolison työnantaja liittyy äidin leikkaukseen ja vauvaan yhtä paljon kuin Alepan muovipussi Suomen kauniiseen luontoon.

Vai että oikein hyvällä tuurilla? Ehkäpä joku täysin ääliö työnantaja kieltäisi palkattoman vapaan tuossa tilanteessa mutta onneksi sellaisia on todella harvassa. Jokainen normaali työnantaja pitää paria palkatonta vapaapäivää tällaisessa tilanteessa ihan vain ilmoitusasiana.

Vierailija
18/18 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ja poissaolo on luonnollisesti palkaton.

Paitsi tietenkin, jos työnantaja suostuu siitä maksamaan.