Ihmettelen erään vähävaraisen ihmisen käytöstä
Heti kun on vähän enemmän sitä ylimääräistä rahaa niin se pannaan samantien kulutukseen ja ostellaan esim uusia vaatteita eikä lainkaan mietitä seurauksia kuten esimerkiksi maapalloa, ilmastoa, ympäristöä ja hiilijalanjälkeä tai edes sitä voisiko sen rahan ennemmin laittaa säästöön pahanpäivän varalle eikä tuhlata niihin uusiin kenkiin. Meidän jokaisen kun tulisi vähentää huomattavasti sitä kulutusta jos mehaluamme pitää tämän planeetan asuinkelpoisena eli sitten vähäosainen ja pienituloinen tai hyväosainen ja hyvätuloinen. Tämä on kuitenkin maidän kaikkien yhteinen koti.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen panos on tärkeä, mutta itse ajatus on tärkein. Maailma kiittää jos jonainen vähentää kulutusta omalta osaltaan. Elää voi ilmankin että ostelee tavaroita, elämyksiä ja palveluita.
Menikö sulla tän avauksen pointti ohi?
Tässä hyökättiin vähävaraisen ihmisen ostoksiin. Kokeiles elää yksi talvi vaikka nyt vaan Keski-Suomen korkeudella ilman autoa, niin ettet saa jalkoihis kenkiä hankkia.
Niin no joo ne silsakengät jotka vuotaa, niin kirppikseltä. Mut sit et saa hankkia silsoihis lääkkeitä etkä käydä lääkärissä, koska ei palveluita. Ja rikkaathan ei halua köyhien köyhyyssairauksia verovaroista kustantaa.
Eli läpytä talven yli vaikka nyt linttaisissa crockseissa, eiku ainiin muovi, puno tuohovirsut ja vetele niissä menemään kun pakkasta -25 ja aurauskalustoa ei mailla halmeilla.
Ei tässä ketjussa ole ketään vastaan hyökätty, kunhan vain ihmetellään ja päivitellään kun kaikki eivät osallistu yhteisiin ilmastotalkoisiin maapallon puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hän osti uudet talvikengät, sehän oli järkevää.
Niin ja ne kengät on valmistettu made in Kiina ja rahdattu tänne lentokoneilla.
Kaikki kengät tehdään kiinassa. Kulje paljasjaloin niin teet ympäristöteon. :)
Minulla on kyllä ihan aidot Suomessa käsityönä valmistetut kengät joita olen käyttänyt pidemmän aikaan. Ehkäpä sinunkin kannattaisia alkaa ostamaan vaatteesi muualta kuin halpamarketista.
No mistäs ne teidän käsityökengät on niin ostan heti samanlaiset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hän osti uudet talvikengät, sehän oli järkevää.
Niin ja ne kengät on valmistettu made in Kiina ja rahdattu tänne lentokoneilla.
Kaikki kengät tehdään kiinassa. Kulje paljasjaloin niin teet ympäristöteon. :)
Minulla on kyllä ihan aidot Suomessa käsityönä valmistetut kengät joita olen käyttänyt pidemmän aikaan. Ehkäpä sinunkin kannattaisia alkaa ostamaan vaatteesi muualta kuin halpamarketista.
Minulla on myrskyn kaataman koivun tuohesta itse tehdyt virsut. Käytän niitä kesät ja talvet.
Kai tiedät että todella vähävarainen ei saa edes säästää. Jos on toimeentulotuella, katsotaan kaikkien tilien saldot, jos edes 50€ säästössä, vaikuttaa se toimeentulotukeen. Toki tietenkin käteistä voi laittaa patjan väliin piiloon, mutta harvemmin sitä pystytään säästämään, kun kuun loppuessa jääkaappi on tyhjänä ja jollain ilveellä sitä on syötävä.