Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksaisitko toisen käyttämästä vedestä?

Vierailija
23.10.2019 |

60-70 -luvuilla rakennetuissa taloissa ei ollut huoneistokohtaisia vedenkulutusmittareita. Niissä laskeskeltiin laulellen vesiä ja hoettiin, että kyllä Suomessa vettä riittää. Nyt olen aikeissa muuttaa tällaiseen vanhaan kerrostaloon, jossa vesimaksu on kuukausikohtainen, riippumatta kulutuksesta. Olen tähän saakka asunut rivitalossa, jossa kulutukseni mitataan ja maksan vedestä 20 euroa kuukaudessa. Nyt loppuvuodesta mittarit on luettu ja kulutukseni onkin vain n. 9 euron edestä kuukaudessa. Olen siis vesipihi. Katsomassani osakkeessa vesimaksu olisi 28 euroa kuussa. Eli maksaisin siitä, kun naapuri käy vaikka kolmesti päivässä suhkussa. Miten tämä on mahdollista? En halua maksaa hänen sähkönkäytöstään, en puhelinkuluistaan ja se minulle suodaan. Paljosta vetoa, että jos esitän taloyhtiön hallitukselle, että tasataan kaikkien viestinnän aiheuttamat kulut ja sähkölaskut, niin ei mene läpi. Mutta vesi, vedestä pitää minun maksaman. Onko nykyaikana mahdotonta asentaa kaikkiin asuntoihin vesimittarit? Ilmastonmuutoksesta huudetaan taholla jos toisella. Erityisnuorta raahataan ympäri maapalloa julistamaan ilmastonmuutoksesta ja nuoret lakkoilevat ko. asian puolesta. Vaan vettä ei kukaan ole omassa asumisessaan tosissaan tohtinut alkaa säästää.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä muuta siihen taloon jos noin paljon nyppii. Mittarillisia asuntoja varmaan löytyy.

Vierailija
2/15 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-Euroopassahan joen alapäässä veden juova ihminen juo vettä, joka on kulkenut seitsemän ihmisen elimistön läpi. Todennäköisesti vielä maksaakin siitä.

Siihen suhteutettuna suomalaisesta juomavedestä kakskybää kuullostaa kohtuulliselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdota yhtiökokouksessa vesimittarien asentamista.

Vierailija
4/15 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin, jos olisi kiinteä vesimaksu.

Vierailija
5/15 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me maksetaan vauvankin osuudesta 23e/kk, vaikka vettä vauva ei kuluta kuin lähinnä pesukoneen käytössä ja siinä samalla pyörii ne meidänkin pyykit. Mutta saapahan ainakin kuluttaa vettä mielin määrin.

Vierailija
6/15 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja itse asiassa maksankin ja itse asiassa mielelläni, vaikka vettä kulutan vähän. Aihetta on selvitetty taloyhtiössä, ja kokonaistaloudellisesti oli järkevämpää pysyä tässä systeemissä kuin siirtyä huoneistokohtaiseen laskutukseen. Yksi jäi siltikin vänkäämään vastaan, onneksi vain yksi. Ei tainnut ymmärtää, mitä tarkoittaa kokonaistaloudellisuus. Maksamme nykymuodossa vähemmän, kun otamme muutostyöt ja hallinnolliset hommat ym. ym. huomioon.

Vierailija
7/15 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me maksetaan vauvankin osuudesta 23e/kk, vaikka vettä vauva ei kuluta kuin lähinnä pesukoneen käytössä ja siinä samalla pyörii ne meidänkin pyykit. Mutta saapahan ainakin kuluttaa vettä mielin määrin.

Ja tämä mielin määrin kuluttaminen ei aiheuta korotuspaineita vesimaksuun, eihän?

Vierailija
8/15 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jättäisin tuollaisessa asunnossa kraanan aivan surutta avoimeksi 24/7. Kyllä sitä varmasti halukkaita mittareille rupeaa olemaan, kun huoneistokohtaiset vesilaskut rupeavat olemaan pariasataa kuukaudessa.

Vierailija
9/15 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva ei koskaan kylve eikä sen pyllyä pestä?

Vierailija
10/15 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan rapun siivouksesta saman verran kuin naapuri, vaikka hän tuo hiekkaa rappuun ja minä pyyhin aina kengät rappuun tullessa. Eiköhän tätäkin voisi seurata kuinka paljon kukakin aiheuttaa siivottavaa niin ei tarvitsisi toisten sotkuista maksaa :/

Vierailija
11/15 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin puhuttin tästä yhtiökokouksessa (itse asiassa monessakin). 

Keskustelu loppui siihen, kun isännöitsijä sanoi, että mittarien asentaminen nyt maksaisi noin 1000 euroa/asunto.   Putkiremontin aikana olisi saanut noin 600 euroa/asunto.  

Siitä vaan ehdottelemaan moista kallista remonttia yhtiökokoukseen.

Vierailija
12/15 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva ei koskaan kylve eikä sen pyllyä pestä?

Sanoinkin lähinnä. Juuri siksi ettei kukaan takertuisi itsestäänselvyyksiin. Kyllä koiran pesemiseen enemmän vettä kuluu kuin vauvan kylpyyn ja pyllyn pesemiseen tällä hetkellä.

Vierailija
13/15 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä maksan vuokraa saman verran kuin naapuri, vaikka itse olen aina hiljaa ja hän pitää niin kovaa meteliä, että käyttää montaa muutakin asuntoa kuin omaansa!

Vierailija
14/15 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää osallistua hissin kustannuksiin. Kertaakaan en ole hissiä käyttänyt.

Vierailija
15/15 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, meidän nelihenkisen perheen vesilasku on n. 25e/kk nykyisessä taloyhtiössä. Sinkkukaverini kuluttaa yli 50e/kk (en siis kertakaikkiaan tajua miten se on mahdollista, ilmeisesti asuu suihkussa). Jos vesimaksu olisi kiinteä, me maksettaisiin vedestä neljä kertaa enemmän kuin tämä sinkkukaverini, reilua? Ei siis todellakaan olla muuttamassa sellaiseen taloon jossa tuo vesimaksu olisi kiinteä, koska se n. 100e/kk vedestä on aivan törkeä summa. Ilomielin maksaisin 1000e siitä vesimittarin asennuksesta, sehän maksaisi vuodessa itsensä takaisin :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä