Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väsynyt työelämään - vuosi töitä etsien. Miten te muut kestätte tätä?

Vierailija
23.10.2019 |

Valmistuin v. 2018 kesällä. Alalta, josta vaikea saada töitä, se oli kyllä tiedossa enkä kaipaa siihen tai mihinkään muuhun nyt mitään besserwisseröintiä, vaan muiden kokemuksia, rakentavia ajatuksia ym.

Menin sosiaalialan hommiin kun en muutakaan ole saanut. Aika lailla hautasin haaveet oman alan töistä, seuraava tavoite oli hakeutua logistiikka-alalle toimistohommiin (logistiikasta duunaripuolella useamman vuoden kokemus), tai ylipäätään joihinkin toimustohommiin, jospa niistä sitten pääsisi laajentamaan kokemusta johonkin suuntaan. Viimeisin koulu kun kuitenkin päivitti tietokoneosaamis ym jutut ihan hyvään kuosiin.

Noh, nyt on vuosi mennyt ja edelleen kidun sosiaalialan töissä surkealla palkalla, jaksamisen äärirajoilla. Työttömäksi jääminen ei ole vaihtoehto minulle. Olen laittanut ainakin 130 työhakemusta menemään: toimistotöitä, assistentin töitä, ns. jokapaikan höylän töitä, ja jopa yksinkertaisempia pakkaustöitä. Muutamiin haastatteluihin olen päässyt, paras sija 2., mutta eipä se lohduta jos vain yksi voi saada paikan.

Tuntuu että koulutukseni on pelkästään taakka: en saa edes hanttihommia enää, mitä sain ennen. Minulla on useita taitoja, esim. vahva aspa-osaaminen, sosiaaliset taidot, organisointitaidot, kielitaito (vahva englanti, v ulkomailla asumista ja työtä n. 5 vuotta) ja olen ollut todella erilaisissa tehtävissä mm. pr-töissä, vartija-respahommissa, pelientestaajana, lapsenhoitajana, varastotöissä, tehdastöissä....

Tämä on todella masentavaa, kun tuntuu ettei ole mitään mahdollisuutta saada työtä vaikka olen sinnikäs, innokas oppimaan uutta ja kehittymään. V**uttaa tämä ikuinen sinnittely.

Miten te muut handlaatte työttömyyden/väärällä alalla olemisen ym? Mulla ei meinaa enää pää kestää. En opiskellut näitä kaikkia vuosia tullakseni jonkun röökinhajuiseen asuntoon seuraneidiksi tiskejä tiskaamaan.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kohdalla tulee mieleen että kannattaa hankkia työkokemusta ulkomailta ja sen turvin palata myöhemmin Suomeen. Ymmärrän kyllä jos on viimesijainen vaihtoehto, niin moni asia vaikuttaa siihen voiko/haluaako lähteä.

Vierailija
22/27 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma noiden hakemiesi töiden (toimistotöitä, assistentin töitä, ns. jokapaikan höylän töitä) kohdalla on se, että niihin on paljon muitakin hakijoita. Pitäisi olla jotain erikoisosaamista, jota ei jokaisella assarikokelaalla ole tarjota. Erikoisosaamista edellyttäviä tehtäviä (esim. joku ohjelmisto) on tietysti harvemmin auki, mutta sitten kun tulee auki, niin hakijoita on vähemmän ja vielä vähemmän on niitä, joilla on osaamista. Vaikea yhtälö, tiedän sen, sillä olen ollut samassa jamassa itsekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurja tilanne ap. Jos yhtään lohduttaa, et ole todellakaan ainoa samoissa asioissa painiskeleva tässä maassa. Työttömiä on niin paljon. Osalla ei ole mitään toivoa työllistyä koskaan. 

Mieheni oli pitkään työttömänä. Vuosia. Meni 3 kuukauden palkattomaan harjoitteluun alalleen tms. Sai kontakteja, kokemusta, näyttöä osaamisesta ja sen voimin sitten pääsi muutama kuukausi harjoittelun päättymisen jälkeen määräaikaiseen työhön. Määräaikaisesta vakituistettiin, ja nyt on sillä tiellä.

Tämä on jotenkin hyvin surullista. Tässä maassa on niin paljon osaavaa työvoimaa, mutta osaamista vastaavia työpaikkoja ei ole. Mutta on kiva että tällä tarinalla on positiivinen loppu, vaikka tiedän hyvin nyt oman kokemuksen myötä miten turhauttavaa tämä on.

Ap

Vierailija
24/27 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma noiden hakemiesi töiden (toimistotöitä, assistentin töitä, ns. jokapaikan höylän töitä) kohdalla on se, että niihin on paljon muitakin hakijoita. Pitäisi olla jotain erikoisosaamista, jota ei jokaisella assarikokelaalla ole tarjota. Erikoisosaamista edellyttäviä tehtäviä (esim. joku ohjelmisto) on tietysti harvemmin auki, mutta sitten kun tulee auki, niin hakijoita on vähemmän ja vielä vähemmän on niitä, joilla on osaamista. Vaikea yhtälö, tiedän sen, sillä olen ollut samassa jamassa itsekin.

Hyviä pointteja, joista olen kyllä tietoinen. Ajatuksissa on nyt menmä hankkimaan jotain extraa avoimeen yliopistoon. Jos löytyisi se kolo mistä saisi itsensä sisään. Kiitos vastauksesta 🙏

Ap

Vierailija
25/27 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakisin tosiaan töitä ulkomailta.

Onnea matkaan, toivottavasti jotain järjestyy!

Vierailija
26/27 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hakenut nyt monta kuukautta töitä aktiivisesti. Olen DI ja paljon työkokemusta it-alalta. Ikä on 51v. Edes haastatteluun en ole päässyt kuin pari kertaa ja ne eivät ole johtaneet mihinkään. Pikku hiljaa alkaa tuntua ettei työllistyminen tule onnistumaan muuta kuin ehkä jonkun rekrykurssin kautta korkeintaan saattaisi olla mahdollista.

Itse pääsin työkkärin kurssille ja se sisälsi 4 kk työharjoittelua. En työllistynyt harjoittelupaikkaan, mutta meni 3 kk kun pääsin töihin! Sain vuoden määräaikaisuuden. Ja on ollut puhetta, että jatkoa tulossa.

Suosittelen kouluttautumista (itse suoritin AMK-verkkokursseja) ja työttömänä otin osa-aikatyön.

Vierailija
27/27 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä pointteja, joista olen kyllä tietoinen. Ajatuksissa on nyt menmä hankkimaan jotain extraa avoimeen yliopistoon. Jos löytyisi se kolo mistä saisi itsensä sisään. Kiitos vastauksesta 🙏

Ap

AMK:ssa on myös verkkokursseja, joita voi suorittaa työn ohessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi