Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hyviä kokemuksia mielialalääkkeistä? Kertokaa ihmeessä.

Vierailija
23.10.2019 |

Onko kellään hyviä kokemuksia näistä? Miten ja mihin auttanut?

Itsellään ollut vuosia paha masennus, jotain pakko nyt kokeilla. Itsellään on niin etten pääse sängystä ylös, pää aivan sumussa, todella energitön, surullinen, masentunut. Huom tämä tosiaan on masennusta, kaikki muut poisuljettu moneen kertaan.

Olen oikeasti hädässä :(

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masennuslääkkeet ei paranna masennusta. Koettu hyöty on placebo vaikutus. Sokkokokeissa avun masennuslääkkeistä saa 34% kun placeboa saanut verrokkiryhmästä avun saa 29%. Masennuslääkkeet on huuhaata.

Laittaisitko linkin tutkimukseen? Mitä masennuslääkkeitä siinä edes tutkittiin? Niitähän on todella erilaisia. Itselläni esim. SSRI-lääkkeet ja SNRI-lääkkeet eivät toimineet mutta Voxra toimi.

Olet itse asiassa väärässä. Kirch ja Sapirstein tutkivat asiaa jo vuonna 1998 julkaistussa meta-analyysissaan ja löysivät sellaisen hämmästyttävän tuloksen, että lääkkeet olivat keskimäärin yhtä tehokkaita ja suurimman osan vasteesta selittää plasebo huolimatta siitä, oliko lääkettä edes tarkoitettu masennuksen hoitoon. Lääkkeet tuossa meta-analyysissa selittivät noin 25 % tehosta. Tosin tutkijat pitivät jo tuolloin varteen otettavana vaihtoehtona, että tuo teho selittyy lähinnä sillä, että lääkityksen sivuoireet purkavat sokkoutuksen. Yhtä tehokkaita olivat myös seuraavat ei-masennuslääkkeiksi luokitellut lääkkeet, joita olivat amylobarbitooni, adinatsolaani, litium, liotyroniini ja adinatsolaani.  Ensimmäiset ovat barbituraatteja, litium on mielentasaaja, liotyroniini on kilpirauhaslääke ja adinatsolaani on bentso. 

https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/32556648/KirschandSapir…

Plasebon vaikutus on noissa tutkimuksissa yleensä todella hurja, vaikka julkaisuharha ja lääkeyhtiöiden rahoituksesta johtuva tulosten vääristely sun muu antavat toisenlaisen kuvan niiden tehosta. Esimerkiksi eräässä tutkimuksessa sosiaalisten tilanteiden pelkoa  hoidettiin masennuslääke sertraliinilla 9 viikkoa niin, että toiselle ryhmälle kerrottiin heidän syövän ujouden hoitoon tarkoitettua lääkettä ja toiselle sanottiin, että sertraliini on vain plaseboa.  Ne jotka tiesivät syövänsä ujouden hoitoon tarkoitettua lääkettä, omasivat lähes neljä kertaa suuremman vasteen kuin ne, joille kerrottiin, että he syövät plaseboa. Ja tämä ero näkyi myös MRI-kuvauksissa aivovasteina. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29033138

Toisin sanoen on todennäköistä, että myös sinun uskomuksesi vaikuttavat hoidon tehoon enemmän kuin luuletkaan. 

Tämän keskustelun tarkoituksena on jakaa hyviä kokemuksia mielialalääkkeistä. Todennäköisesti tänne hakeutuvat apua tarvitsevat ja jotka voisivat saada suuren avun lääkkeistä. Silti tämänkaltaisiin asiallisesti apua kysyvään keskusteluun rantautuu ihmisiä selittämään tällaista. Jos haluat jakaa ihmisille tietoa lääkkeiden toimimattomuudesta tai placebosta niin ole hyvä ja tee oma keskustelu sille. Ja te muutkin huutelijat, keskustelu ei kosketa selvästikään teitä.

No jos luit nuo tutkimukset, niin lääkkeet eivät suinkaan ole tehottomia. Monien masennus paranee olennaisesti niiden johdosta, koska ihmiset uskovat lääketieteen auktoriteetin parantavaan voimaan. Missä kohtaa kerroin huonoja uutisia? Onko se huono uutinen, että voit pelkästään ajattelullasi vaikuttaa mielentilaasi enemmän, kuin millään patentoidulla, miljardeja veronmaksajien rahoja imevällä lääkeaineella? Plasebo on tehokas lääke ja haluan suositella sitä aloittajalle. Minä jopa perustelin argumenttini tutkimusnäytöllä, toisin kuin useimmat täällä. 

Tämä ei ollut mikään tieteellinen pätemiskisa, vaan kysyttiin ihmisten omakohtaisia kokemuksia. Mikä siinä on niin vaikeaa lukea aiheen otsikko ja vastata siihen, tai sitten olla hiljaa ja myöntää, ettei omaa kokemustietoa asiasta ole. Eiköhän kaikki tiedä mielialalääkkeisiin mielletyt negatiiviset mielikuvat ja huuhaa-huutelut, ja juuri niiden takia monet ei uskalla edes kokeilla - omaksi kohtalokseen kenties. Voisipa edes joskus, edes kerran, keskustella tästä aiheesta ilman tuota ainaista tarpeetonta sivusta huutelua.

Vierailija
42/51 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Aurorixista kokemuksia? Kuulemma paras epätyyppilliseen masennukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielialalääkkeen haitat on siinä että euforia jää kokematta. Ei meillä suomessa edes ole sellaista kulttuuuria että sillä nyt kauheasti edes tekisi mitään. Hyvät puolet on se että kaikki epäolennainen ajatuksen haahuilu jää ja keskittyminen paranee.

Vierailija
44/51 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielialalääkkeen haitat on siinä että euforia jää kokematta. Ei meillä suomessa edes ole sellaista kulttuuuria että sillä nyt kauheasti edes tekisi mitään. Hyvät puolet on se että kaikki epäolennainen ajatuksen haahuilu jää ja keskittyminen paranee.

Ei minulla ainakaan jää, kuten ei muutkaan tunteet.

41

Vierailija
45/51 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tottakai kokeilet lääkettä! Valtava apu parhaimmillaan. Itselläni palautti elämään iloa ja värejä, ja auttoi jaksamaan raskaassa tilanteessa.

Vierailija
46/51 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua SNRI lääke (duloksetiini) auttaa todella paljon. Ilman lääkettä vaikea ahdistus saa ylivallan, menetän työkyvyn ja yöunet, parisuhde menee solmuun koska ylireagoin kaikkeen, lapset ahdistuvat minun ahdistuksestani.

Lääkkeen tuella överiahdistus pysyy poissa, tunnen oloni tasapainoiseksi ja tyytyväiseksi, jaksan huolehtia arjen velvotteista, jaksan olla vaimona ja äitinä läsnä perheelleni.

Olen käynyt myös pitkän terapian joka on osaltaan auttanut, mutta valitettavasti ahdistuneisuushäiriöt ovat usein kroonisia ja niin on minunkin tapauksessani. Ainakin toistaiseksi aion jatkaa lääkitystä siitä yksinkertaisesta syystä, että se AUTTAA.

Kiinnostavaa. Minulla aika samat setit kuvauksen perusteella. Työkyvyn menetystä on aika ajoin ja pitkiä sairauslomia, jos olen ilman lääkettä. Onko lääkkeestä haittavaikutuksia?

Vierailija
47/51 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua SNRI lääke (duloksetiini) auttaa todella paljon. Ilman lääkettä vaikea ahdistus saa ylivallan, menetän työkyvyn ja yöunet, parisuhde menee solmuun koska ylireagoin kaikkeen, lapset ahdistuvat minun ahdistuksestani.

Lääkkeen tuella överiahdistus pysyy poissa, tunnen oloni tasapainoiseksi ja tyytyväiseksi, jaksan huolehtia arjen velvotteista, jaksan olla vaimona ja äitinä läsnä perheelleni.

Olen käynyt myös pitkän terapian joka on osaltaan auttanut, mutta valitettavasti ahdistuneisuushäiriöt ovat usein kroonisia ja niin on minunkin tapauksessani. Ainakin toistaiseksi aion jatkaa lääkitystä siitä yksinkertaisesta syystä, että se AUTTAA.

Kiinnostavaa. Minulla aika samat kuvauksen perusteella. Työkyvyn menetystä on aika ajoin ja pitkiä sairauslomia, jos olen ilman lääkettä. Onko lääkkeestä haittavaikutuksia?

Vierailija
48/51 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostavaa. Minulla aika samat kuvauksen perusteella. Työkyvyn menetystä on aika ajoin ja pitkiä sairauslomia, jos olen ilman lääkettä. Onko lääkkeestä haittavaikutuksia?

Hieman alentunut seksuaalinen tunto ja orkun saannin pitkittyminen ovat ainoita haittoja. Pystyn kuitenkin nauttimaan seksistä ja laukeamaan, joten hirveän iso ongelma tämä ei ole.

41

Vierailija
49/51 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin lääkkeillä ainakin minun oli mahdotonta saada orgasmia. Eikä ollut mitään halujakaan, tosin se oli ihan hyvä vaan.

Vierailija
50/51 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa niissä on ollut enemmän hyviä kuin huonoja puolia. Mut mä todella tarvitsenkin lääkkeitä.

Vierailija
51/51 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Aurorixista kokemuksia? Kuulemma paras epätyyppilliseen masennukseen.

Vastaan, vaikkei tästä ole sinulle apua. Minulle määrättiin Aurorixia ensimmäisenä mielialalääkkeenäni, 90-luvulla jo. Se oli silloin minun rahoissani kallista, mutta kai sitä jonkun aikaa söin. En muista, vaihdettiinko se halvempaan. Muistan vaan, kuinka kerran kävellessäni kotiin ihmettelin, että miksi minulla on yhtäkkiä HYVÄ olo. Eihän minulla ole mitään syytä siihen. No lääkkeen ansiotahan se oli. Olin juuri syönyt sitä sen aikaa, että se alkoi vaikuttaa. 

Keskustelin lääkärin kanssa juuri ja hän sanoi, ettei nykyisin määrättäisikään Aurorixia ensimmäisenä vaihtoehtona. En kysynyt tarkemmin, miksei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi