Mikä on mielestäsi kiinnostavin selvittämätön suomalainen rikosmysteeri kautta aikain?
Olen tässä pari viikkoa lueskellut Piia Ristikankareen ja Raisa Räisäsen katoamisista, sekä Elli Immon murhasta. Lisäksi tietysti klassiset Bodom, Tulilahti ja Kyllikki Saari. Niistä kiinnostuneena ajattelin aloittaa tänne rikosmysteeri-keskustelun.
Mikä on mielestäsi kiinnostavin selvittämätön rikosmysteeri Suomessa ja miksi? Ja miten luulet, että kyseinen tapahtuma on todellisuudessa mennyt?
Kommentit (58)
Mua ihmetyttää, miksi poliisi sanoo, että Lukkarinen tapauksessa Järvenpään murhaaja olisi voinut jäädä verekseltäån kiinni. Oli sattumaa että ei jäänyt.
Mikä tuollainen sattuma olisi voinut olla?
Joku puhallusratsia ollut Lukkarisen ja murhaajan matkalla, tms? Vai valvontakamera ollut "yllättäen" juna asemalla rikki?
Vierailija kirjoitti:
Edellä mainittujen lisäksi Birgitta Silanderin katoaminen.
Tämä, vaikka kyse ei välttämättä ole rikoksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellä mainittujen lisäksi Birgitta Silanderin katoaminen.
Tämä, vaikka kyse ei välttämättä ole rikoksesta.
Samoin se kadonnut nunna.
Vierailija kirjoitti:
Antti Hanhivaara!
poistha!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi sun laittamat on kaikki mielenkiintosia. En osaa nimetä kuin yhden joka on suuri mysteeri minusta eli Piia Ristikankareen katoaminen. Luulen et tyttö liftannut ja asuu Ruotsissa tai sitten liftannut ja tapettu.
Itse uskon, että Piia Ristikankare lähti oman käden kautta tavalla tai toisella ja hänen jäänteensä lepäävät Piikkiön lähialueiden vesistöissä tai metsissä.
Luepa Minfoa niin uskomuksesi muuttuu hyvinkin.
Vierailija kirjoitti:
Kiinalaisnaisen surma Tampereella
Keskellä päivää, kun oli kävelemässä lounastauolla ulkona.
Erittäin kummallista. Joku mt-onhelmainen varmaan tekijä
.
Ehdottomasti Antti Hanhivaara. Seuraavaksi kiinnostavin on Hilkka Laitisen katoaminen.
Piispa Henrikin murha on edelleen selvittämättä. Suomen poliisit vain kyttää keskustelupalstoja.
Onko Lalli vain syntipukki?
Eikä ole selvitetty monta muutakaan henkirikosta.
Eivät jaksa, eivät viitsi.
Ja Taponen itkee vääristä sanoista.
Voihan kauhistuksen kanahäkki.
Vierailija kirjoitti:
Antti Hanhivaara!
Moni siellä tietää hänen kohtalonsa mutta vaikenevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antti Hanhivaara!
Moni siellä tietää hänen kohtalonsa mutta vaikenevat.
Jatketaankohan etsintöjä vielä?
Maria O. kirjoitti:
Piispa Henrikin murha on edelleen selvittämättä. Suomen poliisit vain kyttää keskustelupalstoja.
Onko Lalli vain syntipukki?
Eikä ole selvitetty monta muutakaan henkirikosta.
Eivät jaksa, eivät viitsi.
Ja Taponen itkee vääristä sanoista.
Voihan kauhistuksen kanahäkki.
Henrik oli vaan tarina. Erik IX oli nimeltään Henrik ja alunperin pappi, siitä tarina syntyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinalaisnaisen surma Tampereella
Keskellä päivää, kun oli kävelemässä lounastauolla ulkona.
Erittäin kummallista. Joku mt-onhelmainen varmaan tekijä
.
Tuskin. Joku joka tunsi uhrin. Oli ilmeisesti mennyt naisen kotiin koska tiesi että tämä kävi ruokkiksella kotonaan. Nainen oli ehtinyt lähteä. Tekijä lähti perään. Homma karkasi käsistä. Tappo. Koska havaintoa alueella ei ollut ulkopuolisista asui alueella todnäk.
Alueella ei myöskään pyörinyt mt, narkki tai spurgutyyppejä. Tapahtumapaikka oli Nokian kampuksen ja varakkaan omakoti- ja rivitaloalueen ympäröimä puisto.
CXXXVII
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen tuo 2004 kiinniotto. Onkohan se niin että poliisi on koko ajan tiennyt tekijän vai onko haettu hakuammunnalla joku seudun seksuaalirikostaustainen ja kokeiltu josko olisikin hän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raisa se varmaankin on, kun EUn huippukokous oli samaan aikaan Tampereella. Liittyy tai ei tapahtumiin. Itse veikkaan että liittyy.
Raisan tarinassa on yksi kummallisuus. Se, että kaverit jättävät yhden porukasta kun muut lähtevät jatkamaan matkaa autolla. Ehkä Raisa lähti mukaan ja oksennustauolla tapahtui jotain ja Raisa kuoli. Muut sopivat tarinan ja se siitä.
Todennäköisesti Raisa putosi veteen tai sammui ulos.
Mahdollista toki että tuollaista porukasta jättämistä tapahtui useamminkin
Vierailija kirjoitti:
Ns. Järvenpään sarjamurhaaja, tai että onko sellaista tyyppiä ollenkaan. Vai kaikki teot eri tyyppien tekoa. Ja mitä sellaista tietoa poliisilla on, mitä julkisuuteen ei ole annettu, kun poliisi ilmeisesti uskoo tähän sarjamurhateoriaan.
Ehkä kaikki itäisen uudenmaan naissurmat ovat saman tekijän tekoja? Porvoo, Askola, Pukkila, oliko vielä joku paikkakunta. Sitten tuli varmaan perhettä ja muutti vähän lähemmäs Järvenpäätä.
Kiinalaisnaisen surma Hervannassa. Asuin paikasta kävelymatkan päässä, olin samassa työpaikassa, tiesin uhrin ja olin ollut hänen miehensä kanssa yhteisissä projekteissa. Ehkä siksi.