Opettajat - milloin ja miten olette kertoneet oppilaille ja vanhemmille tulevasta äitiyslomasta?
Olen määräaikaisella sopimuksella, mutta nyt rv 18+ ja jäämässä siis äitiyslomalle ennen lukuvuoden loppua. Milloin olette kertoneet asiasta oppilaille, entä vanhemmille? En haluaisi kertoa vielä (vatsa ei juurikaan ole kasvanut), mutta omat lapseni tietävät ja ovat samassa rakennuksessa päiväkodissa. Sitä kautta tieto siis varmasti leviää ennemmin tai myöhemmin. Esimiehelle kerron tällä viikolla. Laitetaanko näissä tilanteissa vanhemmille Wilma-viesti?
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Miksi sun pitäis sitä ilmotella?
Ajattelin vain, että itse haluaisin tietää jos lapseni opettaja vaihtuisi kesken vuoden. Enkä jaksaisi salailla asiaa oppilailtakaan, kun se tulevien viikkojen aikana tulee kuitenkin näkymään.
Ap
Kerrot oppilaille, kun raskaus alkaa näkyä. Huoltajille ei tarvitse omia vapaita selitellä. Jos haluat, voit toivotella hyvät jatkot juuri ennen lähtöäsi. Mielestäni sinun ei pitäisi vaivata päätäsi ollenkaan koko asialla.
Aikaisintaan siinä vaiheessa laittaisin wilma-viestiä, kun tarkka poisjääntipäivä on tiedossa ja kun jatkaja on tiedossa. Lapset luokassa toki alkavat ihmetellä vatsaa aiemmin, ja heille kerrot opetusmielessä, että mitä naisen kehossa tapahtuu, kun saadaan lapsia.
Joku lapsi saattaa asiasta kotona kertoa, mutta kukaan täyspäinen vanhempi ei ala siitä opettajaa ahdistella. Jos joku outo tyyppi sitten viestin laittaisi, niin voit vastata, että kerrot sitten, kun jatkosta on tietoa. Jos vanhempi vaikuttaa hyvin hankalalta, niin siirrät asian rehtorille syyllä, että asia stressaa sinua liikaa.
Mutta siis normaalisti se menee niin, että sinulla ei ole mitään tarvetta eikä velvollisuutta informoida yhtään ketään vielä piiiitkäään aikaan.
Kiitos kaikille vastaajille. Olette ihan oikeassa, en tee asian eteen nyt mitään. Kun oppilaat aikanaan huomaavat, kerron sitten silloin. Vanhemmille laitan viestiä vuodenvaihteen jälkeen, kun sijainen toivottavasti on tiedossa. Nyt keskityn omaan perheeseeni, koitan olla stressaamatta ja hoidan työni kuten tähänkin asti, sydämellä ja huolella.
Ap
Ei ole syytä kertoa äitiyslomasta. Viikko ennen äitiyslomaasi voi laittaa viestiä, että jäät työ vapaalle ja kerrot kuka tulee sijaiseksi. Et ole tilivelvollinen perhe-elämästäsi oppilaille tai vanhemmalle.
Lisään vielä, että miten vanhemmille kannattaisi laittaa viestiin asiasta? Tiedän, että uutinen ei ole heille mieluinen, mutta en haluaisi joutua kuuntelemaan syytöksiä ja taivastelua asiasta, kun olen itse asiaa jo etukäteen stressannut ja oppilaiden tilannetta surkutellut aivan riittämiin. Riittääkö vain lyhyt viesti, jossa totean että elämäntilanne on muuttunut niin, että jään pois töistä kevätlukukauden aikana, ja että sijainen ilmoitetaan myöhemmin?
Ap