Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lasken kotitalousvähennyksen, kun työn osuus laskusta on 4000 euroa? En ymmärrä.

Vierailija
21.10.2019 |

Kuvitteelliset summat: tienaan vuodessa 40 000 euroa. Olen tilannut palvelun, josta työn osuus (eli kotitalousvähennyskelpoinen osuus) on 4000 euroa. Nyt on lokakuu ja haluaisin verohyödyn vielä tälle vuodelle.

Onko siis tuosta 4000 euron osuudesta puolet vähennyskelpoista? Eli 2000 euroa? Ilmoitanko siis 2000 euroa?

Laskin, että tuolla tavalla veroprosenttini laskisi loppuvuodeksi naurettavaan kahteen prosenttiin, eli maksaisin veroja vain 2% + pakolliset eläkevakuutusmaksut ja muut. Voiko pitää paikkansa!?!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satasen omavastuu vähennetään.

Jos verosi ovat noin tonnin kuussa, pitänee paikkansa.

Vierailija
2/8 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä omaverossa on selkeet ohjeet tuohon, kannattaa kuittien kanssa laskea suoraan siellä. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se niin menee mutta ilmoitat omaveroon koko summan (4000), järjestelmä laskee siitä automaattisesti vaikutuksen veroon

Vierailija
4/8 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sinä hallintoalamaisena laske mitään, vaan ilmoitat maksamasi summan, eli tässä tapauksessa 4000 euroa. Verottaja virkavastuullaan ja korkeammalla ymmärryksellään hoitaa sitten laskemisen. Selkeät ohjeet verottajan sivuilla.

Vierailija
5/8 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit saada kotitalousvähennystä maksimissaan 2 400 euroa vuodessa. Vähennyksen omavastuu on 100 euroa henkilöltä vuodessa.

Kotitalousvähennys on henkilökohtainen, joten voit saada puolisosi kanssa yhteensä 4 800 euron vähennyksen. Jos 2 400 euron raja ei ylity, vähennys kannattaa hakea vain toiselle puolisolle. Silloin omavastuu vähennetään vain yhden kerran.

Vierailija
6/8 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottajalla on myös puhelinpalvelu.  Itse kamppailin saman asian kanssa, kun joitakin kohtia en osannut täyttää tai ollut satavarma, miten ne kuuluu merkitä.  Soitin siihen numeroon ja istuin samaan aikaan koneella lomake edessäni, sieltä vastasi ystävällinen mieshenkilö, joka kohta kohdalta neuvoi minua, miten ja mitä mihinkin kohtaan kirjoitan.  Se oli täydellistä palvelua, olin kiitollinen.  En joutunut edes odottelemaan mitään pimpelipomia kuunnellen. 

Kyllähän kirjoitettuja ohjeita aina on, mutta joskus niidenkin kanssa voi tulla tenkkapoo.  Ja kun haluaisi aina kuitenkin tehdä kaiken oikein.

Vierailija
7/8 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis Vero.fi -sivuston veroprosenttilaskurin kotitalousvähennysosiossa oli teksti

"Jos työn tekee ennakkoperintärekisteriin merkitty yritys, voit vähentää 50 % arvonlisäverollisesta työkorvauksesta. Työvälineistä, materiaaleista ja matkakuluista ei saa kotitalousvähennystä.

Jos esimerkiksi olet teettänyt työn yrityksellä ja olet maksanut siitä 1 000 euroa, laske vähennettävä määrä: 1 000 € x 50 % = 500 €. Ilmoita kotitalousvähennyksenä 500 euroa.

Vähennyksen enimmäismäärä on 2 400 euroa. Henkilökohtainen omavastuuosuus on 100 euroa. Laskuri vähentää sen automaattisesti."

Ymmärtäisin siis niin, että jos vähennyskelpoinen summa on 4000, ilmoitan itse vain 2000 euroa?

Eli ohhoh, veroprosenttini laskee ihan järkyttävästi loppuvuodeksi. Saan siis lähes pari tonnia enemmän käteen palkastani marras- ja joulukuussa yhteensä!?!

ap

Vierailija
8/8 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verottajalla on myös puhelinpalvelu.  Itse kamppailin saman asian kanssa, kun joitakin kohtia en osannut täyttää tai ollut satavarma, miten ne kuuluu merkitä.  Soitin siihen numeroon ja istuin samaan aikaan koneella lomake edessäni, sieltä vastasi ystävällinen mieshenkilö, joka kohta kohdalta neuvoi minua, miten ja mitä mihinkin kohtaan kirjoitan.  Se oli täydellistä palvelua, olin kiitollinen.  En joutunut edes odottelemaan mitään pimpelipomia kuunnellen. 

Kyllähän kirjoitettuja ohjeita aina on, mutta joskus niidenkin kanssa voi tulla tenkkapoo.  Ja kun haluaisi aina kuitenkin tehdä kaiken oikein.

Palvelunumerot ovat vain virka-aikaan avoinna, enkä voi töistä soittaa. Voin kyllä kirjoitella, koska kaiken kirjoittamisen voi keskeyttää, mutta yhtäjaksoista viiden minuutin puhelinaikaa minulla ei ole käytettävissä omiin asioihini. Palstailu onnistuu työaikana :D

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi