Opintotuesta ja työttömyyskorvauksesta
Auttakaas vaihtoehtojen kartoittamisessa. Tilanne on se, että olen nelikymppinen ja opiskelen toista ammattia. Ensin opiskelin töitten ohella niin kauan kuin töitä oli, sen jälkeen kohta vuoden opintotuella. Olen siis päätoiminen opiskelija, ilman opintoja olisin työtön. Tukikuukaudet ovat loppumassa joten nyt pitäisi keksiä miten opinnot kannattaisi tehdä loppuun. Jäljellä noin 1,5 vuotta päätoimista opiskelua.
Vaihtoehdot on lopettaa opinnot, jäädä työttömäksi ja toivoa että joskus tulee valituksi johonkin työhön. Tässä iässä vaan alkaa olla heikommat mahdollisuudet työllistyä ikäsyrjinnän takia. Entinen tutkinto ei työllistä, toisin kuin nyt opiskelemani.
Toinen vaihtoehto on jäädä opiskelijaksi mutta silloin en saa työttömyyskorvausta enkä opintotukea. Mutta saisinko asumistukea? Minulla on sen verran säästöjä että asumistuen avulla saisin sinniteltyä puolisen vuotta eli taas opintoja eteenpäin. Sen jälkeen olisi pakko lopettaa opiskelut jollei edes jotain osa-aikaista työtä löydy.
Tietääkö joku saako asumistukea jos on virallisesti opiskelija muttei saa opintotukea tai -lainaa?
Kommentit (8)
Enää ei ole opiskelijan asumislisää vaan kaikille tulee yleinen. Jos asut jonkun kanssa, et saa asumistukea
Vierailija kirjoitti:
Enää ei ole opiskelijan asumislisää vaan kaikille tulee yleinen. Jos asut jonkun kanssa, et saa asumistukea
Näin. Eli asumistukea saat, jos asut yksin tai esim. toisen opiskelijan / työttömän kanssa :)
Hae ihmeessä yleistä asumistukea jo nyt. Siinä on merkitystä lähinnä tuloilla ja asumismenoilla, eikä sillä oletko opiskelija, työtön tai vaikka ansiotyössä. Varaa vaikka Kelalle aika ja kartoita tilannettasi :)
Kyllä opiskelijat saavat asumistukea, eihän siinä ole rajotteina muuta kuin tulot.
Onko käynyt mielessä sellainen vaihtoehto että tekisit töitä opiskelun ohessa?
Ap täällä. Kiitos vastauksista, en sitten ollut ihan väärässä ajatuksineni että asumistukea voisi saada kun yksin asun.
Töihin voisin mennä jos joku palkkaisi. Täällä on aika huono tilanne kaikilla opiskelijoilla ja kuten aloituksesta käy ilmi olen nelikymppinen, pian viisikymppinen. En ole kärkisijoilla kun muutamaan opiskelijoille tarjolla olevaan valitaan työntekijöitä kiitos ikäsyrjinnän. Joten "mene töihin" ja "rahoita työllä opinnot" eivät ole etenkään näin varttuneemmalle mikään valintakysymys. Kun ja jos valmistun muutan toiselle paikkakunnalle jolta töitä ehkä saan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin. Eli asumistukea saat, jos asut yksin tai esim. toisen opiskelijan / työttömän kanssa :)
Ei saa yhteisasumisessa silloinkaan, jos henkilöt katsotaan samaan ruokakuntaan kuuluviksi. Näin on esim. silloin, jos vuokrasopimus on yhteinen.
Jos olit ennen työttömyyttä opiskellut yli 6 kk työn ohessa, olisit ollut oikeutettu jatkamaan opintoja työttömyysetuudella. Miksi siis vaihdoit opintotukeen?
Toisaalta sinulla voisi olla mahdollisuus omaehtoisen opiskelun tukeen
Ymmärtääkseni olet oikeutettu asumistukeen tuossa tapauksessa! Omakohtaista kokemusta asiasta minulla ei ole, mutta veljeni sai asumistukea opintotukikuukausien päätyttyä. Tuohon aikaan se oli vielä yleistä asumistukea vs. opiskelijana saatu asumislisä.
Tämä on kohdallasi jo myöhäistä kun olet virallisesti päätoiminen opiskelija, mutta työttömyystukea on mahdollista saada sivutoimisiin opintoihin. Jos opiskelee täysipäiväisen työn rinnalla vähintään 6 kuukautta, arvioi TE-toimisto opinnot sivutoimisiksi ja oikeus työttömyystukeen säilyy.