Opintotuesta ja työttömyyskorvauksesta
Auttakaas vaihtoehtojen kartoittamisessa. Tilanne on se, että olen nelikymppinen ja opiskelen toista ammattia. Ensin opiskelin töitten ohella niin kauan kuin töitä oli, sen jälkeen kohta vuoden opintotuella. Olen siis päätoiminen opiskelija, ilman opintoja olisin työtön. Tukikuukaudet ovat loppumassa joten nyt pitäisi keksiä miten opinnot kannattaisi tehdä loppuun. Jäljellä noin 1,5 vuotta päätoimista opiskelua.
Vaihtoehdot on lopettaa opinnot, jäädä työttömäksi ja toivoa että joskus tulee valituksi johonkin työhön. Tässä iässä vaan alkaa olla heikommat mahdollisuudet työllistyä ikäsyrjinnän takia. Entinen tutkinto ei työllistä, toisin kuin nyt opiskelemani.
Toinen vaihtoehto on jäädä opiskelijaksi mutta silloin en saa työttömyyskorvausta enkä opintotukea. Mutta saisinko asumistukea? Minulla on sen verran säästöjä että asumistuen avulla saisin sinniteltyä puolisen vuotta eli taas opintoja eteenpäin. Sen jälkeen olisi pakko lopettaa opiskelut jollei edes jotain osa-aikaista työtä löydy.
Tietääkö joku saako asumistukea jos on virallisesti opiskelija muttei saa opintotukea tai -lainaa?
Kommentit (8)
Enää ei ole opiskelijan asumislisää vaan kaikille tulee yleinen. Jos asut jonkun kanssa, et saa asumistukea
Vierailija kirjoitti:
Enää ei ole opiskelijan asumislisää vaan kaikille tulee yleinen. Jos asut jonkun kanssa, et saa asumistukea
Näin. Eli asumistukea saat, jos asut yksin tai esim. toisen opiskelijan / työttömän kanssa :)
Hae ihmeessä yleistä asumistukea jo nyt. Siinä on merkitystä lähinnä tuloilla ja asumismenoilla, eikä sillä oletko opiskelija, työtön tai vaikka ansiotyössä. Varaa vaikka Kelalle aika ja kartoita tilannettasi :)
Kyllä opiskelijat saavat asumistukea, eihän siinä ole rajotteina muuta kuin tulot.
Onko käynyt mielessä sellainen vaihtoehto että tekisit töitä opiskelun ohessa?
Ap täällä. Kiitos vastauksista, en sitten ollut ihan väärässä ajatuksineni että asumistukea voisi saada kun yksin asun.