Periytyykö velat?
Äitini on täysin holtiton rahankäyttäjä ja elää velaksi pikavipeillä ja luottoveloilla. Velkoja on ymmärtääkseni reilu 50 000€ vaikka tarkkaa summaa ei kerro. Summa tulee kasvamaan kokoajan, pelaa rahansa. Vielä ei ole ulosotossa. Omaisuutta ei ole yhtään.
Joudunko minä maksumieheksi siitä että luottofirmat lainaavat ilman vakuuksia?
Kommentit (21)
Just tästä oli täällä pitkä ketju, jossa samaa pohdittiin. Ei periydy, jos perunkirjoitus hoidetaan ajallaan. Kuolinpesä maksaa velat, jos menee miinukselle, eli kuolinpesän varat eivät riitä, sitten jää velkojien tappioksi. Kuolinpesän osakkaat, eli ne perijät, saavat sitten perintöä, jos velkojien jälkeen jotain jää.
Tällaiset perusasiat laista pitäisi lisätä peruskoulun oppimäärään, kun niissä tuntuu olevan epäselvyyttä.
Eivät periydy, mutta kannattaa selvittää, saatko ottaa kuolinpesästä sitten mitään. Tai mikä ja miten tulkitaan ottamiseksi. Jos siis hänellä on olemassa jokin asia, tavara, koru, astiasto tms jonka haluaisit. Että voiko sen vain viedä ennen hautajaisia pois, ja olla sen jälkeen ottamatta perintöä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Et jos et ole takaajana etkä ryhdy perintöön eli esim tee hautajaisvalmisteluja perikunnan tililtä.
Takaajana oleminen ei liity perintökysymykseen mitenkään. Samoin se on sivuseikka, otetaanko perintö vastaan (eli ns. ryhdytäänkö perintöön).
Nimenomaan hautajaiset maksetaan kuolinpesästä! Ei siis mitään muuta kuin vainajan maksut.
Peruskoulun yhteiskuntaopissa pitäisi tosiaan käsitellä perintöasiaa, vaikka ne ei sen ikäisiä kiinnostaisikaan. Niin paljon vääriä käsityksiä on niin velkojen perimisestä kuin lesken perinnöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et jos et ole takaajana etkä ryhdy perintöön eli esim tee hautajaisvalmisteluja perikunnan tililtä.
Takaajana oleminen ei liity perintökysymykseen mitenkään. Samoin se on sivuseikka, otetaanko perintö vastaan (eli ns. ryhdytäänkö perintöön).
MIksi vastaat, kun et tiedä vai valehteletko tahallasi?
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan hautajaiset maksetaan kuolinpesästä! Ei siis mitään muuta kuin vainajan maksut.
Peruskoulun yhteiskuntaopissa pitäisi tosiaan käsitellä perintöasiaa, vaikka ne ei sen ikäisiä kiinnostaisikaan. Niin paljon vääriä käsityksiä on niin velkojen perimisestä kuin lesken perinnöstä.
Jos siinä on rahaa.
Jos ei ole, ja teet perikunnalle laskuja, olet ryhtynyt perintöön.
Jos vainaja on varaton, tulee ennen järjestelyjä sopia mitä esim sosiaalitoimi maksaa. Tai maksaa sitten vain itse.
Jousut maksumieheksi, ellet toimi oikein: kuolinpesä pitää hakea konkurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Muistelen että meillä 20.v sitten kyllä käytiin nämä yhteiskuntaopissa. Eihän nämä vain jää mieleen kun tilanne tulee vastaan vasta vuosikymmenien päästä.
Taas tämä sama, no ei velat periydy.
Jos kuolinpesän tilillä on rahaa, sieltä saa maksaa esim hautauskulut ja myös muita kuolinpesän laskuja.
Normaali koti-irtaimisto harvoin on "miljoonien" arvoinen, eli se laitetaan perukirjaan vaikkapa arvottomaksi, varsinkin jos se sisällä mitään vakuutettuja esim arvotauluja.
Perukirjassa kuolinpesä sitten yksinkertaisesti todetaan varattomaksi ja velkojat kuittaavat luottotappiot.
Perukirjan saa teetettyä edullisesti kaupungin oikeusaputoimiston kautta.
Vierailija kirjoitti:
Jousut maksumieheksi, ellet toimi oikein: kuolinpesä pitää hakea konkurssiin.
Ei vaan, kuolinpesä todetaan perukirjassa varattomaksi, ei tarvitse "hakea konkurssiin
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan sama mitä peruskoulun yhteiskuntaopin tunneilla käsitellään, ketään ei jaksa se siinä vaiheessa kiinnostaa. Vai paljonko itse muistat yhteiskuntaopin tunneista nimen omaan peruskoulussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko itse tarkistaa faktat vai trollaatko? Takaajan vastuu on täysin erillinen kysymys, sitä turha sotkea tähän. Se, että ottaa perinnön vastaan, ei tarkoita sitä, että tulisi vastuulliseksi veloista. Velat maksetaan ennen perinnönjakoa. Ne velat edelleenkin maksetaan kuolinpesän varoista, joista myös maksetaan kohtuulliset hautajaiskulut, ennen perinnönjakoa. Hautajaiskulujen maksaminen on siis kuolinpesän juoksevia kuluja, joten niiden maksu ei siis merkitse pesään ryhtymistä. Pesään ryhtymisellä on merkitys verotuksen suhteen, ei velkojen perimisen suhteen. Eli perintöä ei voi ottaa vastaan, jos haluaa luopua siitä niin, ettei perinnöstä seuraa veroseuraamuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan sama mitä peruskoulun yhteiskuntaopin tunneilla käsitellään, ketään ei jaksa se siinä vaiheessa kiinnostaa. Vai paljonko itse muistat yhteiskuntaopin tunneista nimen omaan peruskoulussa?
Suurimman osan. Lopun voin tarvittaessa tarkistaa muistiinpanoistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko itse tarkistaa faktat vai trollaatko? Takaajan vastuu on täysin erillinen kysymys, sitä turha sotkea tähän. Se, että ottaa perinnön vastaan, ei tarkoita sitä, että tulisi vastuulliseksi veloista. Velat maksetaan ennen perinnönjakoa. Ne velat edelleenkin maksetaan kuolinpesän varoista, joista myös maksetaan kohtuulliset hautajaiskulut, ennen perinnönjakoa. Hautajaiskulujen maksaminen on siis kuolinpesän juoksevia kuluja, joten niiden maksu ei siis merkitse pesään ryhtymistä. Pesään ryhtymisellä on merkitys verotuksen suhteen, ei velkojen perimisen suhteen. Eli perintöä ei voi ottaa vastaan, jos haluaa luopua siitä niin, ettei perinnöstä seuraa veroseuraamuksia.
Eikä ole mitään "perikunnan tiliä", jos pesä on jakamatta, se vainajan tili on kuolinpesän tili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siinä on rahaa.
Jos ei ole, ja teet perikunnalle laskuja, olet ryhtynyt perintöön.
Jos vainaja on varaton, tulee ennen järjestelyjä sopia mitä esim sosiaalitoimi maksaa. Tai maksaa sitten vain itse.
Mitä ihmettä sinä sekoilet? Eihän hautauskustannuksia tee perillinen vaan vainaja, joka on kuollut ja joka pitää haudata. Ei hautaaminen ole perintöön ryhtymistä.
Totta kyllä, että silloin perillinen maksaa itse hautauskulut, jos kuolinpesä on varaton.
Ottakaapa nyt oikeasti selvää, mitä on "pesään ryhtyminen", joka tekee vastuulliseksi myös veloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimman osan. Lopun voin tarvittaessa tarkistaa muistiinpanoistani.
Minä kirjoitin alkuperäisen lainauksen. Peruskoulun yhteiskuntaopin tunneista en tiedä mitään, kun olen käynyt keskikoulua - ja siitä on aikaa! Minulla on yhteiskuntaopin aineenopettajan kelpoisuus, mutta tuntiakaan en ole opettanut. Ehkä siinä on yksi suuri syy tietämättömyyteen, että yhteiskuntaoppia yleensä opettaa historianopettajat ja niillä tunneilla käsitellään politiikkaa ja muuta sellaista.
Asianajaja vastaa:
Velat eivät periydy, kunhan vaan hoidatte perunkirjoituksen ajoissa (3 kk). Jos jotain varoja vainajan tilillä, niin niistä maksetaan hautajaiset + perunkirjoituskulut. Jos ei ole mitään, hautajaiset maksaa omainen tai sos.toimi. Perunkirjoituskustannukset jäävät omaisten maksettavaksi tai sitten tekevät itse perunkirjoituksen. Tätä en välttämättä suosittele, sillä asianajaja selvittää kaikki velkojat, lähettää heille tiedon pesän velkaisuudesta ja toimittaa sitten velkojille valmiin perukirjan, jotta velkojat voivat sen merkitä luottotappioihin. Jos perillinen itse tekee perukirjan, yleensä jää hoitamatta tuo yhteydenpito velkojiin.
Jos pesässä on varoja ja jaetaan pesä hoitamatta velkoja ensin pois, silloin velat siirtyvät perillisille, koska jotta pesä on jakokelpoinen, velat tulee ensin hoitaa. Mutta jos ajatellaan tilannetta, että pesässä velkaa 50 t, varoja 1000, niin tuo 1000 menee kustannuksiin. Velat tappioksi velkojille.
F