Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Evoluutio­psykologi: Vauva­kadon olennainen syy on unohtunut – ”Naiset ovat muuttuneet miehekkäämmiksi”

Kommentit (654)

Vierailija
441/654 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näin otsikon niin arvasin jo että Rantalahan se siellä avautuu. :D Olen hänen luennoillaan istunut vuosia ja ne luennot ovat muuttaneet mun maailmankuvaa melkoisesti. Hän on syy miksi innostuin evoluutiopsykologiasta.

Mutta hänellä on myös tapana hiukan kahistella kaislikkoa. Tuo artikkelin väite vaatisi tutkimustuloksia esim. siitä hormonitaosjen vaihtelusta ennen kuin sitä voi ottaa tosissaan. Vaikken sano ettei asia voisi olla juurikin näin.

Vierailija
442/654 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko tämä aihe tuntuu jotenkin tutulta.

Olen sitä ikäluokkaa, että muistan kun tuli se n.k. seksuaalinen vapaus.

T.s. saatiin E pillerit käyttöön myöskin tuli mahdollisuus aborttiin.

Nytköhän siitä siis maksetaan?

Ne syntymättömät ovat auttamatta pois näistä "talkoista".

Ampiaisvyötäröitä voi tutkailla vanhojen lehtien kansikuvista toki ja tehdä niistä suoria päätelmiä. Nykylehtien kansikuvanaisetkaan eivät edusta meitä tavallisia ihmisiä eikä se ole mikään syy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/654 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos miehistymistä on se, että nykyään nainen saa pankkitilin ilman miestä, saa perustaa yrityksen ilman miestä, voi tehdä palkkatöitä ilman oletusta että jää pysyvästi kotiin kun menee naimisiin, niin ehkä sitten.

Nainen ei ole enää miesten vallan alaisia. Mutta toisaalta yhäkin naisille jää vastuu niin lasgen kuin vanhenevien vanhempien hoivasta. Samalla naisten on oltava töissä täyspäiväsesti.

Lisäksi Suomalaisessa tutkimuksessa todettu että suurin syy on nuorten miesten syrjäytyminen, matala palkkaisuus ja lapsiahaluavien kohtaamattomuus. Eli lopettakaa jo se naisten syyttäminen.

No tuostahan ei ollut kyse. Vaan hormonitasoista ja nimenomaan niistä hormoneista, jotka ohjaavat lisääntymistä. Eikä tuossa jutussa syytetty naisia, vaan todettiin, että länsimainen elämäntyyli vaikuttaa hormonitasoihin ja sitä kautta kykyyn jahaluun lisääntyä. Myös miehillä on sperman laatu huonontunut.

Mutta mun mielestä on aika luonnollista, että evoluutio hoitaa populaation sääntelyä. Tässä tapauksessa homonitasojen kautta vähentää halukkuutta lisääntyä.

Vierailija
444/654 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nii on. Ei saa olla nainen enää, se rakkauden ja hellyyden lähde. Täytyy olla se mahtipontinen voimakas itsenäinen teen kaiken kun mies haluaa vain olla!

En ymmärrä. Mä ainakin naisena saan olla just sellanen kuin haluan?

Vierailija
445/654 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luon jutun mutten kaikkia kommentteja: varmasti naiset pyrkivät nykyään olemaan miehekkäämpiä, koska naiseutta ja naisellisia piirteitä pidetään heikkoutena. Miksi kukaan haluaisi olla hölmö, heikko, autettava kana? Niin, sellaisena pidetään hoikkaa, kaunista ja iloista naisellista naista.

Vierailija
446/654 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nii on. Ei saa olla nainen enää, se rakkauden ja hellyyden lähde. Täytyy olla se mahtipontinen voimakas itsenäinen teen kaiken kun mies haluaa vain olla!

Hienoa sinulle, kuitenkin jos haluaisit olla vaikka kotiäiti joka elää miehen tuloilla ja hoitaa kodin ja lapset niin sinusta se on yhteiskunnalle ja kaikille ihan yhtä ok kun että kävisit töissä?

Vierailija
447/654 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tosi perinteiset roolit parisuhteessa ja koen että siinä kaikki voittaa. Miehelläni on kaunis ja siisti koti, jonka hoitamisesta minä olen päävastuussa. Käyn kuitenkin myös töissä mutta minun taloudellista panostani ei tarvita perheemme elatukseen joten teen lyhennettyä työpäivää ja ehdin hoitaa lasta ja kotia stressaantumatta. Kestän huonosti rahastressiä enkä jaksa kilpailla työmarkkinoilla. Miehelleni kilpailuhenkisyys taas sopii hyvin ja hän tekee pitkää päivää ja tienaa hyvin.

Ylipäänsä koen että kilpailuhenkinen työelämä sopii paremmin miehille, ehkä sitten testosteronin ansiosta. Naisesta se vie mehut ja miehet muuttuu ajatusmaailmassa kilpailijoiksi. Se taas heikentää pariutumismahdollisuuksia kun miehet nähdään kilpailijoina.

Tässä yleistetään yhden pariskunnan tapa toimia ja syyt siihen, koskemaan kaikkia muitakin. Jos yksi nainen ei kestä rahastressiä ja hänen miehensä on kunnianhimoisempi kuin hän itse, ei sitä voi yleistää muihin pareihin.

Ehkä näin, mutta minun tuttavapiirissäni aika moni nainen on tosi stressaantunut köydessään vaativassa työssään ja pyörittäessä perhettä siinä samalla (koska naisten vastuullehan suurin osa metatyöstä yhä jää). Lisäksi ihan seurusteluaikana useimmat tuntemani naiset toivoo, että mies maksaisi treffeillä yms. Minun mieheni tarjoaa aina kaiken, kun olemme yhdessä ulkona ja näin on ollut alusta saakka. Tämä on tosi hyvä, koen että minusta pidetään huolta ja tiedän että moni muu nainen toivoo samaa.

Niin, eli sun mielestä ratkaisu olisi jäädä töistä pois, eikä jakaa niitä perheen vastuita tasaisemmin? Entä jos siitä työstä saa jotain tärkeää, joka jää pois, kun lopettaa työnteon?

Vierailija
448/654 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jos naisten korkea testosteroniarvo vähentää heidän halukkuuttaan saada lapsia, miksi ei korkea estrogeenitaso miehillä nosta heidän haluaan saada lapsia? Sain sen käsityksen, että korkea testosteroniarvo saa miehet haluamaan naisia, mutta artikkelissa ei taidettu mainita sitä, että se vaikuttaisi miesten haluun saada lapsia ja perhe.

Sitä jäin myös vähän miettimään, kun puhuttiin vyötärölihavuudesta ja miesten alentuneista testosteroniarvoista. Japanilaiset ovat tunnetusti hoikkia, mutta heillä miesten kiinnostus naisiin on vähentynyt todella reilusti. Mistä se sitten johtuu?

Jännästi ihan jo tilastojenkin mukaan nimenomaan miehet käyvät nyt hakemassa perhekeskeisistä maista olevia vaimokkeita eivätkä niinkään naiset. Johan tuosta oli tutkimustulostakin etteivät naiset oikeastaan enää kaipaa mitään parisuhdetta.

Perinteiset, perhekeskeiset sovinisti miehet hakevat kotiorjaa itselleen alistettavaksi kehitysmaista, koska suomalaiset eivät ilmaiseksi piiaksi ja panopuuksi suostu. Äitiys on naiselle paska diili, moni jättää sen jo väliin, koska voi. Ihmisiä on ihan liikaa.

Näin ajattelee vain itsekeskeinen nainen jolle elämän pääasia on diilit omalle itselleen. Kerro mitä hyvää diiliä miehelle isyydestä/perheestä on jos pääasia on ”oma olo”? En minä ainakaan mitään naista vaivoikseni olisi edes ottanut ellen haluaisi lapsia, se on ihan fakta. Elämäni syvimpiä tarkoituksia lienee se, että halusin naisen koska haluan lisääntyä.

Vierailija
449/654 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jos naisten korkea testosteroniarvo vähentää heidän halukkuuttaan saada lapsia, miksi ei korkea estrogeenitaso miehillä nosta heidän haluaan saada lapsia? Sain sen käsityksen, että korkea testosteroniarvo saa miehet haluamaan naisia, mutta artikkelissa ei taidettu mainita sitä, että se vaikuttaisi miesten haluun saada lapsia ja perhe.

Sitä jäin myös vähän miettimään, kun puhuttiin vyötärölihavuudesta ja miesten alentuneista testosteroniarvoista. Japanilaiset ovat tunnetusti hoikkia, mutta heillä miesten kiinnostus naisiin on vähentynyt todella reilusti. Mistä se sitten johtuu?

Jännästi ihan jo tilastojenkin mukaan nimenomaan miehet käyvät nyt hakemassa perhekeskeisistä maista olevia vaimokkeita eivätkä niinkään naiset. Johan tuosta oli tutkimustulostakin etteivät naiset oikeastaan enää kaipaa mitään parisuhdetta.

Perinteiset, perhekeskeiset sovinisti miehet hakevat kotiorjaa itselleen alistettavaksi kehitysmaista, koska suomalaiset eivät ilmaiseksi piiaksi ja panopuuksi suostu. Äitiys on naiselle paska diili, moni jättää sen jo väliin, koska voi. Ihmisiä on ihan liikaa.

Näin ajattelee vain itsekeskeinen nainen jolle elämän pääasia on diilit omalle itselleen. Kerro mitä hyvää diiliä miehelle isyydestä/perheestä on jos pääasia on ”oma olo”? En minä ainakaan mitään naista vaivoikseni olisi edes ottanut ellen haluaisi lapsia, se on ihan fakta. Elämäni syvimpiä tarkoituksia lienee se, että halusin naisen koska haluan lisääntyä.

Äityis on naiselle paskadiili. Miehelle isyys tulee helposti kuin koiranpennun haku ja yhtä helppo on jättåä koko vastuu naiselle.

Ja sinuakin miestä ohjaa oma itsekeskeinen oma hyvä vai halusitko lapsen epäitsekkäästi? Ei vaan halusit naisen kun mä haluun ja halusit lapsen kun mä haluun. Älä mies tule ihmisille lässyttämään.

Vierailija
450/654 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa sinulle, kuitenkin jos haluaisit olla vaikka kotiäiti joka elää miehen tuloilla ja hoitaa kodin ja lapset niin sinusta se on yhteiskunnalle ja kaikille ihan yhtä ok kun että kävisit töissä?

Miksi ei olisi? Kai se nyt on sen perheen valinta, miten tämän homman hoitavat? MIksi minulla pitäisi olla mitään sanomista siihen, että joku mies on valmis elättämään kotona olevan puolisonsa? Tai toisinpäin?

Vierailija
451/654 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teinipojilta näyttävät naiset eivät kykene (?) synnyttämään luomuna. Siitä pelko ja sektion vinkuminen.

Ohis.

Mutta vauvojenkin koko on kasvanut.

Toinen ohis.

Vierailija
452/654 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äityis on naiselle paskadiili. Miehelle isyys tulee helposti kuin koiranpennun haku ja yhtä helppo on jättåä koko vastuu naiselle.

Ja sinuakin miestä ohjaa oma itsekeskeinen oma hyvä vai halusitko lapsen epäitsekkäästi? Ei vaan halusit naisen kun mä haluun ja halusit lapsen kun mä haluun. Älä mies tule ihmisille lässyttämään.

Turhaa saivartelua sinulta. Sinä et halua hyvää kuin itsellesi, minä halusin lapsilleni, vaimolleni ja itselleni hyvää. No, ehkä sinä teet vapaaehtoistyötä kaiken sen ajan minkä lastenhoidonlta säästät.

Vierailija
453/654 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun näin otsikon niin arvasin jo että Rantalahan se siellä avautuu. :D Olen hänen luennoillaan istunut vuosia ja ne luennot ovat muuttaneet mun maailmankuvaa melkoisesti. Hän on syy miksi innostuin evoluutiopsykologiasta.

Mutta hänellä on myös tapana hiukan kahistella kaislikkoa. Tuo artikkelin väite vaatisi tutkimustuloksia esim. siitä hormonitaosjen vaihtelusta ennen kuin sitä voi ottaa tosissaan. Vaikken sano ettei asia voisi olla juurikin näin.

Siis kyllähän se on ihan vanhaa tutkittua tietoa että ylipaino muuttaa hormonitasoja, sekä yli- että alipaino ovat haitallisia. Ja toisaalta tiedetään että ylipainoisia on enemmän kuin koskaan.

Toki voisi vielä tutkia onko lastentekohaluissa selvää eroa eri ryhmissä.

Vierailija
454/654 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei olisi? Kai se nyt on sen perheen valinta, miten tämän homman hoitavat? MIksi minulla pitäisi olla mitään sanomista siihen, että joku mies on valmis elättämään kotona olevan puolisonsa? Tai toisinpäin?

Niin ei PITÄISIKÄÄN OLLA, mutta meidän yhteiskunnassa ei kotiäitiyttä pidetään yhtään minään muutakuin laiskan ja tyhmän ihmisen valintana. ”Makaa kotona, loinen joka elää miehen tuloilla.” Kuulostaako tutulta?

Vierailija
455/654 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä sama ilmiö tapahtuu kaikissa korkean elintason länsimaissa. Lisäksi, ei mikään ilmiö koskaan johdu yhdestä syystä. Tämä on yksi teoria. Sitäpaitsi köyhissä maissa ) kehitysmaissa syntyy paljon lapsia monista eri syistä: lapsi on vanhempien turva, joka huolehtii vanhemmista ,kun he ovat vanhoja, ei ole rahaa ehkäisyyn, ei ole tietoa ehkäisystä, ehkäisy ei ole sallittua (uskonto, kulttuuri tms).

Kyllä tähän alhaiseen lapsilukuun vaikuttavat ennen kaikkea useat sosio-kulttuuris-ekonomiset tekijät, joihin pitäisi ensisijaisesti puuttua. Jos esimerkiksi verrataan ns toisen tai kolmannen maahanmuuttajasukupilven lapsilukuja, alenee se, kun muutetaan suuren syntyvyyden maasta alhaisen syntyvyyden korkean elintason maahan. En oikein usko, että evoluutio yhden tai kahden sukupolven kohdalla kerkeäisi muuttamaan naisia niin maskuliinisiksi tai miehiä feminiinisiksi, että tämä olisi syy lapsiluvun alenemiseen, vaan muut syyt, eli nuo sosio-kulttuuris-ekonomiset syyt.

Toisaalta biologia reagoi myös lyhyellä aikavälillä ympäristön muutoksiin. Parissa sukupolvessa on länsimainen elämäntyyli muuttunut aika merkittävästi.

Vierailija
456/654 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo aikojen alussa huomattu seikka kirjoitti:

Aikoinaan kun oli enemmän sosialismia, niin syntyvyyskin oli koholla ja kontrolloitu.

Nyt kun on lisätty oikeistolaista politiikkaa, niin ihmiset ovat enemmän varuillaan.

Jokainen on vastuussa omasta elämästään. Siksi myös huumeiden käyttö on lisääntynyt runsaasti.

Oma elämä ja oma vastuu omasta elämästä. Oman elämän voi vaikka tuhota ja siihen ei ole mitään oikeutta muilla puuttua.

Sitä tarkoittaa yksilönvapaudet.

Onkin ihan normaalia ja väistämätöntä että kun yksilön vastuuta ja vapautta lisätään, niin syntyvyyskin laskee, koska syntyvyys on yhteisöllistä kollektiivista toimintaa.

Eli tavallaan ostovoima voi vaikuttaa hyvinkin syntyvyyteen.

Jos meillä olisi reilu kapitalismi, niin työläiset saisivat työstä kunnollisen korvauksen.

Siksi sosialismi toimii paremmin, koska työläisten edut otetaan väkisillä, kun ei niitä kuitenkaan anneta reiluuden nimissä.

Missähän tämä sosialismi on toiminut? Käytännössä ainoa aatetta toteuttava valtio on Pohjois-Korea.

Sieläkin syntyvyys on sentään hyvä ja luonnollinen.

Sielä ei ole yksilönvapauksia ja huumeongelmaa.

Pohjois-Korean syntyvyys on noin 1.9 lasta per nainen eli myös siellä ihniset päättåvät tavalla tai toisella itselleen sopivan lapsiluvun. Ei sitå valtio määråä

Vierailija
457/654 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ei PITÄISIKÄÄN OLLA, mutta meidän yhteiskunnassa ei kotiäitiyttä pidetään yhtään minään muutakuin laiskan ja tyhmän ihmisen valintana. ”Makaa kotona, loinen joka elää miehen tuloilla.” Kuulostaako tutulta?

Mutta sulla on siltikin mahdollisuus tehdä se valinta.

Vierailija
458/654 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykologilla ei ole mitään asiantuntemusta hormonologiasta.

Mies kun läskistyy, testosteroni vähenee. Se johtuu läskistä. Läski ei johdu testotason laskusta vaan siitä, että syö liikaa kulutukseen nähden. Paljonko istumatyötä tekevä ukko kuluttaa energiaa, ei paljon yli perusaineenvaihdunnan. Ja silti mätetään lehtipihvi yrttivoilla ja ranskikset. Ja sama illalla kotona. Kaikki matkat kuljetaan autolla kun lihaksettomat kintut eivät jaksa.

Ja me naiset, pakko jonkun on asiat hoitaa. Jos miehet tekisivät EDES OMAN OSANSA, meiltä ehkä liikenisi aikaa ja voimia naisellisuuteenkin, jos haluaisimme.

Totta. Huomasin ison muutoksen mielialassa ja seksivietissä kun tiputin painoa. Mutta testotasojen nousu vahvistaa omaa tahtoa sen verran tehokkaasti, että mieli ei tee enää sitoutua tai alistua. Töissäkin esimiehen käskytys on alkanut tympimään.

-M28

Huomasin naisena saman. Väittäisin, että ylipaino vaikuttaa myös naisen seksuaalisuuteen.

Vierailija
459/654 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kanssa sen tutkijan kanssa samaa mieltä, että vähän vaikuttaa siltä, että monilta naisilta on vauvakuume ja pesänrakennusvietti laimentunut tai kadonnut kokonaan.

Minusta on kyse juuri siitä, että naisille ei enää tule sellaista pakottavaa tarvetta löytää joku kumppani ja ryhtyä perheen perustamiseen.

Onko syy lisäaineiden, flataattien tai e-pillereiden tai minkä, en tiedä mutta epäilen sen olevan joku kemiallinen häiriö sillä yhteiskunnalliset olot eivät todellakaan ole huonot. Lapsia on tehty maailman sivu paljon epävarmemmissakin oloissa.

Vierailija
460/654 |
21.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tosi perinteiset roolit parisuhteessa ja koen että siinä kaikki voittaa. Miehelläni on kaunis ja siisti koti, jonka hoitamisesta minä olen päävastuussa. Käyn kuitenkin myös töissä mutta minun taloudellista panostani ei tarvita perheemme elatukseen joten teen lyhennettyä työpäivää ja ehdin hoitaa lasta ja kotia stressaantumatta. Kestän huonosti rahastressiä enkä jaksa kilpailla työmarkkinoilla. Miehelleni kilpailuhenkisyys taas sopii hyvin ja hän tekee pitkää päivää ja tienaa hyvin.

Ylipäänsä koen että kilpailuhenkinen työelämä sopii paremmin miehille, ehkä sitten testosteronin ansiosta. Naisesta se vie mehut ja miehet muuttuu ajatusmaailmassa kilpailijoiksi. Se taas heikentää pariutumismahdollisuuksia kun miehet nähdään kilpailijoina.

Tässä yleistetään yhden pariskunnan tapa toimia ja syyt siihen, koskemaan kaikkia muitakin. Jos yksi nainen ei kestä rahastressiä ja hänen miehensä on kunnianhimoisempi kuin hän itse, ei sitä voi yleistää muihin pareihin.

Ehkä näin, mutta minun tuttavapiirissäni aika moni nainen on tosi stressaantunut köydessään vaativassa työssään ja pyörittäessä perhettä siinä samalla (koska naisten vastuullehan suurin osa metatyöstä yhä jää). Lisäksi ihan seurusteluaikana useimmat tuntemani naiset toivoo, että mies maksaisi treffeillä yms. Minun mieheni tarjoaa aina kaiken, kun olemme yhdessä ulkona ja näin on ollut alusta saakka. Tämä on tosi hyvä, koen että minusta pidetään huolta ja tiedän että moni muu nainen toivoo samaa.

Kyllähän jokainen - myös miehet- toivoo että pidettäisiin huolta.

Ja hyvässä suhteessa pidetäänkin puolin ja toisin.

Mutta realismia on sekin että nainen - ihan kuka tahansa- voi tulla jätetyksi toisen vuoksi.

Silloin naisella pitää olla keinot turvata oma ja lasten toimeentulo jatkossakin.

Miehen mielenkiinto tuossa tilanteessa suuntautuu uuteen naiseen ja uusiin lapsiin.

Tai mies voi kuolla äkillisesti.

Tuttavapiiriini kuuluu tapaus jossa mies perusti perheen. Kun lapsi oli ihan pieni , löysi mies uuden naisen ja jätti vaimonsa ja lapsensa ja perusti uuden perheen.

Sitten mies otti ja kuoli , lapset ( molemmissa perheissä yksi lapsi) ovat vieläkin reilusti alaikäisiä vaikka miehen kuolemasta on jo jokunen vuosi aikaa.

Onneksi nämä naiset olivat kouluttautuneet ja pitäneet urastaan yms huolen.

Ennen vanhaan avioerot olivat häpeä , eikä niitä tapahtunut paljon.

Naista ja lapsia ei jätetty.

Nykyään se tapahtuu hyvinkin helposti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan