Kuinka moni nainen hoitaa suurimman osan kotitöistä ja lasten asioista? Miksi?
Kommentit (28)
Uliuliuli-u-u-uuuu.
t.palstalla makaava äityli
Vierailija kirjoitti:
Hoidan puolet kotitöistä, vaikka mies käy töissä ja minä en. Miehelle palkkana rento, iloinen vaimo.
Että oikein ihan puolet jaksat tehdä. Huhhuh. Täytyy ihan hattua nostaa sohvaperunalle.
Minä teen. Mies ei kiinnitä huomiota ympäristöönsä tai asioihin jotka eivät liity häneen itseensä. Lapsille aiheutuu miehen kanssa vaaraa, sillä mies ei ennakoi tilanteita. Juuri eilen mies yllättyi, kun 2v ei osannutkaan juosta yksin portaita ja tippui loukaten suunsa portaiden kulmaan. Olisin muuten hakenut lapset hoidosta, mutta töissä palaveri venyi.
Miehen osallistumisesta kotitöihin on enemmän haittaa kuin hyötyä. Tiskeihin jää kuivunutta ruokaa, pyykissä poikkeuksetta joku vaate värjäytyy tai venyy pilalle. Liput, laput, harrastukset ym. unohtuu, jos ne jäävät miehen vastuulle.
Meillä arki soljuu eteenpäin sillä, että minä hoidan lapset ja kodin aamusta iltaan. Oman harrastuksen ja gradun hoidan lasten nukkumaanmenon jälkeen myöhään illalla. Päivät olen töissä. Tämä on kaikille perheessä stressitön ratkaisu, sillä kaikki hommat hoituvat ajallaan (en onneksi tarvitse unta kuin 5-6h/yö).
Mies sitten töittensä lisäksi jynssää pyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Missäs perheen pään työpanos on? Eikö johtajan pitäisi tehdä jotain johtoalueensa eteen? Ja miksi mies saa kaikki kunniat perheessä vaikka nainen tekee kaiken? Miehen sukunimi jatkuu. Miestä ja poikia juhlitaan. Oksetus.
En uskoisi lukevani tätä 2010-luvulla: perheen PÄÄ??? Suomessa?
Haloo, mimmi?
Vierailija kirjoitti:
Koska olin kotona kolmen lapsemme kanssa päivät pitkät ja mies kävi töissä työmatkoineen klo 7-17 + ainakin kerran kuukaudessa 3-4 päivän työmatkoilla ulkomailla. En ole muutenkaan mikään turhasta itkevä ja saamaton ihminen, joten miksi en olisi tehnyt niitä joitakin tavallisia kotitöitä lasten kanssa?
Meillä on kotona aina siistiä ja tavaroita ei ole liikaa, joten siivous on helppoa, ruoanlaitto on mukavaa ja kaupassa käyminen kerran pari viikossa oli mukava pyrähdys kaikille. Meillä jäi kotitöiden jälkeen hyvin aikaa myös leipoa, ulkoilla pari kertaa päivässä ainakin, kyläillä, leikkiä ja askarrella.
En itse ymmärrä joiden naisten saamattomuutta ja nykyään kännykkä vie varmasti leijonan osan ajasta.
Nyt lapsemme ovat jo teinejä ja elämämme on vieläkin tosi leppoisaa ja mukavaa. Lapset ovat osaavia ja tekeviä myös, heilläkään ei varmasti tule koskaan olemaan ongelmia arkisten asioiden kanssa.
Jos sekä naisella että miehellä on työaika 8-16 niin miksi juuri se nainen on sinusta turhasta itkevä ja saamaton, jos haluaa, että kotityöt jaetaan tasan?
Esimerkiksi meillä on ihan samantapainen toimistotyö kummallakin. Kumpikaan meistä ei ymmärrä, miksi vain minun tulisi hoitaa kotityöt ja lasten asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoidan puolet kotitöistä, vaikka mies käy töissä ja minä en. Miehelle palkkana rento, iloinen vaimo.
Että oikein ihan puolet jaksat tehdä. Huhhuh. Täytyy ihan hattua nostaa sohvaperunalle.
Sehän on jo ihan hyvä suoritus. Suurin osa vätysmiehistä ei tee lähellekään puolia, vaikka perheen molemmat vanhemmat käyvät kokopäivätyössä.
Kyllä miehet on kauheita. Niitä pittää vihata!