Tapailen hoitajaa. Entä jos hän lukee potilastietojani?
Olen tapaillut ihan vasta parisen viikkoa erästä hoitajaa. Keskustelimme yhtenä päivänä leikillään siitå, että hänenhän on helppo "tarkistaa taustani" lukemalla tietoni. Hän vain hymähti. Eihän hän oikeasti saa lukea tietojani, mutta mistä voin tietää, jos on lukenut?
Ei muuten, mutta minulla on taustalla vaikea masennus, jonka kanssa olen taistellut jo pitkään. En ole tästä vielä miehelle maininnut, koska pelkään sen olevan liian raskasta näin alkuvaiheessa. Haluan itse kertoa asiasta, sitten kun olen valmis.
Kommentit (12)
Sähän voit itse tarkistaa onko lukenut sen sijaan että spekuloit vauvassa.
Luokitteli sinut varmaan lievästi vainoharhaiseksi, siitä tuo hymähtely.
Ei hoitajia varmaan naurata, että edes pelleillään potilastietojen urkkimisella.
Ei saa lukea tietojasi. Omakantaan pitäisi tosiaan jäädä merkintä siitä, kuka tietoja on viimeksi katsonut.
Potilastietoihin saa mennä vain oma lääkäri ja hoitaja, joilla on aihe hoidon vuoksi käydä lukemassa tiedot, ja joku muu sinua hoitava ammattihenkilö, JOS olet Kannassa antanut luvan tietojen katsomiseen.
Urkkimisesta jää kiinni ennemmin tai myöhemmin. Sitten menee työ.
Tietojen "katselu" ei ole niin kiinnostavaa kuin ihmiset luulevat. Vaikka olisikin kiinnostusta, normityössä ei ole aikaa kun ei ehdi melkein niitä pakollisiakaan.
Ei kaikki hoitajat edes tee "toimistotöitä", että olisi mahdollistakaan tutkia potilastietoja. Jos tietosi ovat vielä jossain muualla, ei niitä ilman lupaa ja perusteltua syytä pääse näkemäänkään silloinkaan, kun niitä tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Tietojen lukemisesta jää merkintä. Tuskin kukaan lähtee riskeeraamaan työtään tuollaisella.
Näkyykö nuo jossain? Ei ole aiemmin ollut aihetta tällaista miettiä.
https://www.kanta.fi/kuka-nakee-tietoni
Tuskin hän haluaa tosiaan omaa uraansa laittaa vaakalaudalle sen vuoksi, että salakatselisi tietojasi.
Hän ei saa katsoa edes omia tietojaan, vaikka käytännössä pääseekin niihin käsiksi. En itsekään haluaisi pilata omaa uraani tuollaisella, jotkut asiat on parempi jättää mysteeriksi ja muodostaa oma henkilökohtainen käsityksensä ihmisestä.
Turhaan panikoit urkkimisesta, kerro hänelle ajoissa, niin et itse sabotoi uutta suhdetta pelkäämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietojen lukemisesta jää merkintä. Tuskin kukaan lähtee riskeeraamaan työtään tuollaisella.
Näkyykö nuo jossain? Ei ole aiemmin ollut aihetta tällaista miettiä.
Sunko mielestä se, että seurustelet hoitajan kanssa on aihe miettiä potilastietojesi urkkimista? Ystävänäsi loukkaantuisin ja lujaa.
Teidän suhteella ei ole tulevaisuutta, epäilet ystävääsi jo perin viikon jälkeen rikoksesta ja siihen sinulla ei ole mitään aihetta, vaan oman pääsi tuotokset.
Valitettavsti ei jatkoon, avoimemmin mielin seuraavaan suhteeseen.
Hoitajana varmaan hymähtäisin myös asialle, mutta myös lopettaisin suhteen henkilön kanssa joka suhtautuu minuun tuolla tavalla.
Kuulkaapas te vainoharhaiset ihmiset. Meitä ei kiinnosta ne teidän peräpukamat vuodelta 2009 tai edes ne parin vuoden takaiset masennuslääkkeet. Siellä töissä on muutakin tekemistä kuin kytätä muiden tietoja.