Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalainen köyhyys, hope ry ja ”uudet välineet”

Vierailija
17.10.2019 |

Olen toistuvasti lukenut sanomalehdestä esim ”autamme vähävaraisia perheitä lahjoittamalla muodinmukaiset koulureput” tai ”lahjoitamme yhteensopivia laskettelusettejä jotta ei tarvitse käyttää kierrätettyjä”.

Tätäkö on suomalainen köyhyys ja nuoko on lääkettä siihen? Kierrättäminen on vain ja ainoastaan fiksua ja keskituloisena perheenä Kierrätämme ja opetamme lapsille että käytetty pyörä, sukset ym on hyviä kunhan ovat siistejä ja ehjiä.

Keskituloisena esim päivähoitomaksut ovat suuret ja kokopäivätyöstä huolimatta ei todellakaan eletä mitään elämän karnevaalia jatkuvasti matkustellen ja vuosittain uusia laskettelusettejä ostellen, vaan pitää miettiä mitä ostaa jotta rahat riittää.

Ihan älytöntä tämä ”suomalainen lapsiperheköyhyys” ja puhe siitä.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, tämä homma on lähtenyt pahasti laukalle. Mä olenkin pitkään ollut sitä mieltä että paremmin nämä mukaköyhät tukiviidakossaan elää kuin koko elämänsä palkkatuloillaan kustantava työssäkäyvä.

Vierailija
2/9 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa Hopen tarjoamasta tavarasta ja avusta on käytettyä tavaraa. Mun on mahdottoman vaikea ymmärtää miksi perheen huonon taloudellisen tilanteen pitäisi tarkoittaa sitä ettei lapsi voi koskaan saada mitään uutta. Ne uudet reput on keräykseen ihmiset lahjoittaneet. 

Aikuinen ihminen on omasta taloudellisesta ahdingostaan jossain määrin itse vastuullinen, mutta köyhään perheeseen syntynyt lapsi ei ole. 

Toivoisin että olisi hiukan ymmärrystä siihen, miten paljon se voi merkitä että joskus edes on sitä mitä muilla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole noita erityisesti seurannut, mutta kyllä mun nuoremmalle lapselleni on erityistä, kun saa jotain uutta, koska tavallisempaa on se, että saa isoveljen vanhoja (ilahtuu kyllä usein niistäkin, ettei siinä – on sellaista ilahtuvaa ihmistyyppiä). Ihmettelen siis, jos näissä tapauksissa kelpaa vain uusi. Sen ymmärrän, ettei haluta keräyksiä käytettävän roskiksina (niin kuin monet käyttävät). Tarkoituksena on kuitenkin jakaa niille vähävaraisille perheille hyväkuntoista ja käyttökelpoista tavaraa, toki osittain uuttakin. Mutta kyllä ihan tavallisten perheiden lapset saavat vanhempien sisarusten, serkkujen ja perhetuttujen vanhoja tavaroita.

Vierailija
4/9 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole noita erityisesti seurannut, mutta kyllä mun nuoremmalle lapselleni on erityistä, kun saa jotain uutta, koska tavallisempaa on se, että saa isoveljen vanhoja (ilahtuu kyllä usein niistäkin, ettei siinä – on sellaista ilahtuvaa ihmistyyppiä). Ihmettelen siis, jos näissä tapauksissa kelpaa vain uusi. Sen ymmärrän, ettei haluta keräyksiä käytettävän roskiksina (niin kuin monet käyttävät). Tarkoituksena on kuitenkin jakaa niille vähävaraisille perheille hyväkuntoista ja käyttökelpoista tavaraa, toki osittain uuttakin. Mutta kyllä ihan tavallisten perheiden lapset saavat vanhempien sisarusten, serkkujen ja perhetuttujen vanhoja tavaroita.

Taas annettaan väärää tietoa. Hope ottaa pääasiassa käytettyä tavaraa vastaan, KOULUREPPUKERÄYS syksyllä on ollut niin että kerätään uusia koulureppuja. Ketään ei ole käsittääkseni pakotettu tähänkään keräykseen osallistumaan.

Minä olen kahden lapsen töissäkäyvä yksinhuoltaja, en ole Hopen asiakas mutta olen lahjoittanut sinne lapsilta pieneksi jäänyttä vaatetta ja harrastustavaraa.

En voi ymmärtää miten joku voi olla kateellinen siitä että vähävaraisen perheen lapsi saa uuden repun. Haluaisitteko vaihtaa osia?

Vierailija
5/9 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti on kampanjoita joissa juuri kerätään jotain uutta. Esim.ennen joululahjat ja varmasti pikkukoululaiselle uusi reppu on valtavan hieno.

Suurin osa Hopesta jaettu on käytettyä ja ihmisten sinne lahjoittamaan. Ja nykyaikaisella tarkoitetaan, että vaatteet tosiaan kestää koulussa toisten lasten katseen. Suurin osa on juuri pieneksi mennyttä, mutta jotkut lahjoittavat vintiltä löytyvät 70- luvun Vermeet. Melkein kaikille lahjoitetuille löytyy halukas ottaja, ei sen puoleen. Makuja on monia.

Vierailija
6/9 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas annettaan väärää tietoa. Hope ottaa pääasiassa käytettyä tavaraa vastaan, KOULUREPPUKERÄYS syksyllä on ollut niin että kerätään uusia koulureppuja. Ketään ei ole käsittääkseni pakotettu tähänkään keräykseen osallistumaan.

Minä olen kahden lapsen töissäkäyvä yksinhuoltaja, en ole Hopen asiakas mutta olen lahjoittanut sinne lapsilta pieneksi jäänyttä vaatetta ja harrastustavaraa.

En voi ymmärtää miten joku voi olla kateellinen siitä että vähävaraisen perheen lapsi saa uuden repun. Haluaisitteko vaihtaa osia?

Toi kateuskortti on niin loppuunkaluttu. Mutta saahan sillä kätevästi tapettua itselle epämieluisan keskustelun.

Eri

Vierailija
7/9 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa Hopen tarjoamasta tavarasta ja avusta on käytettyä tavaraa. Mun on mahdottoman vaikea ymmärtää miksi perheen huonon taloudellisen tilanteen pitäisi tarkoittaa sitä ettei lapsi voi koskaan saada mitään uutta. Ne uudet reput on keräykseen ihmiset lahjoittaneet. 

Aikuinen ihminen on omasta taloudellisesta ahdingostaan jossain määrin itse vastuullinen, mutta köyhään perheeseen syntynyt lapsi ei ole.

Luuletko että työssäkäyvillä vanhemmilla olisi varaa ostaa bräniköitä laskettelusettejä ja reppuja?

Vierailija
8/9 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät perheet käy myös tuetuilla lomilla koko perheen voimin, esim. viikko täysihoidolla kylpylässä :). On tärkeää, että lapsi ei jää myöskään lomakokemuksissa vaille. Silti samat perheet valittavat kuinka huonosti heitä kohdellaan yhteiskunnassa.

Vierailija
9/9 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen näkee sen, mitä haluaakin nähdä. Eivät vähävaraisten perheiden lapset näe sun lastesi kierrätysvaatteita ja -tavaroita vaan juuri ne vaatteet ja tavarat, jollaisia itsekin haluaisivat. Jos sinä haluaisit kiihkeästi punaisen henkilöauton, alkaisit liikenteessä nähdä aiempaa enemmän punaisia henkilöautoja. Ei niiden määrä olisi lisääntynyt yhtään, mutta sinä vain kiinnittäisit enemmän huomiota juuri punaisiin henkilöautoihin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä