Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietokone-efektit vievät elokuvalta hohdon

Vierailija
17.10.2019 |

Nykyelokuviin on vaikea suhtautua vakavasti. Vaikka kohtaukset olisivat miten näyttäviä, takaraivossa sykkii aina tieto että tuo on greenscreenin edessä kuvattu ja tehosteet tehty vain tietokoneella. 80-luvulla oli sentään aidot fyysiset mallit, joiden kömpelyyden antoi anteeksi koska ne oli taidolla rakennettu.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ärsyttää nykyisin se että käytännön tehosteita ei enää käytetä vaan kaikki esim ampumiskohtauksissa näkyvä veri on vain tietokone-efektejä, näyttää niin feikiltä verrattuna entisaikojen veripakkauksiin missä käyttivät ihan oikeaa eläinten verta.

Otetaan esimerkiksi vaikka tämä john wick, pahisten ampuminen ei tunnu yhtään miltään kun näkee cgi-veren.

Vierailija
22/29 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen aihe.  

Luulen, että ällistyttävä elokuva "Jurassic Park" vuonna 1993 muutti kaiken.  Sen kuva oli todella aidon tuntuista.   Nykyään väkisinkin joskus tulee ajatelleeksi, että voiko James Bond todellakin juosta korkean nosturin aisalla ja välillä tapella siellä roiston kanssa.   Kun James hyppäsi lentokoneesta ilman laskuvarjoa roiston perään, uskoin, että se tapahtui todella.  

Eihän tällaista pitäisikään miettiä.  Elokuva on kuitenkin vain tarina ja siihen pitää "uskoa" eikä alkaa kaivaa tikulla kohtia ja analysoida.

Tappajahai on silti pelottavampi kököstä haistaan huolimatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tietokone-efekteihin ja suuren rahan kauniisiin naamoihin satsaamisen sijaan isot elokuvayhtiöt kuten Marvel voisivat keskittyä enemmän tarinaan ja oikeasti hyviin näyttelijöihin. Nykyään juoni tahtoo olla aika köykäinen, näyttelijäsuoritukset lähinnä nolottavia ja kaikki on vaan nopeita leikkauksia ja räiskettä. Ikiunohdettavaa. Katsojaan ei luoteta yhtään vaan kaikki pitää alleviivata ja tehdä yksiselitteiseksi. 

Kai se vetoaa lapsiin, jotka eivät paremmasta tiedä ja joiden animaatiosarjat ovat samaa räks boom bang -höttöä nykyään?

Eipä kannata menestyvää reseptiä muuttaa. Kun MCU:lla tahkotaan miljardeja, niin sama kai onko juonet sitä samaa soopaa joka ikisessä leffassa? Ihmiset tykkäävät käydä katsomassa noita cgi-spektaakkeleita, mistä tietää täsmälleen mitä saa. Aivot narikkaan ja popcornia suuhun. 

Luulisi kyllä, että jossain vaiheessa suuri yleisö kyllästyisi. Itse ainakin meinaan nukahtaa, jos katson jonkun noista tekeleistä. 

Vierailija
24/29 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen aihe.  

Luulen, että ällistyttävä elokuva "Jurassic Park" vuonna 1993 muutti kaiken.  Sen kuva oli todella aidon tuntuista.   Nykyään väkisinkin joskus tulee ajatelleeksi, että voiko James Bond todellakin juosta korkean nosturin aisalla ja välillä tapella siellä roiston kanssa.   Kun James hyppäsi lentokoneesta ilman laskuvarjoa roiston perään, uskoin, että se tapahtui todella.  

Eihän tällaista pitäisikään miettiä.  Elokuva on kuitenkin vain tarina ja siihen pitää "uskoa" eikä alkaa kaivaa tikulla kohtia ja analysoida.

Tappajahai on silti pelottavampi kököstä haistaan huolimatta.

Ehkä juuri kökköyden ansiosta Tappajahai ja Alien toimi niin tehokkaasti. Hirviö pysyi pelottavana, kun sitä näytettiin mahdollisimman vähän.

Nykyään taas halutaan, että sitä hienoa tietokonehirviötä esitellään mahdollisimman usein ja monesta kulmasta.

Vierailija
25/29 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei niinkään häiritse cgi, vaan shakycam ja nopeat leikkaukset.

Vierailija
26/29 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä samaa olen monesti miettinyt. Taru sormusten herrasta elokuvien muoviset örkin naamat ei häiritse yhtään. Ne on kuitenkin melko hyvin tehtyjä. Luulen että nämä elokuvat kestää myös aikaa, vaikka tehosteet vaikuttaisivatkin vanhanaikaisilta, kuten joku tappajahaikin. Sitten taas liika tietokoneanimointi, siitä tulee tunne että siirtyikin yhtäkkiä katsomaan piirrettyä elokuvaa. En tiedä miksi se häiritsee niin paljon, kun kuitenkin voin tarkoituksella katsoa pelkästään animoitua elokuvaa. Siitä vain menee jotenkin uskottavuus, kun se animointi ottaa vallan ihmisten näyttelemässä elokuvassa.

Vierailija
27/29 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo nopeat leikkaukset on kyllä kans. Milloinhan ne menee pois muodista?

Vierailija
28/29 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokonetehosteet ovat parempia kuin laadultaan surkeat 80-luvun pienoismallit.

Vierailija
29/29 |
17.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin äkkizoomit ja täällä jo mainitut linssiheijastukset. Esim. uusi Galactica oli katselukelvoton niiden takia, niihin ei voinut sopeutua. Ennen niitä pidettiin kuvausvirheinä, nyt niitä lisäillään keinotekoisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä