Asiallinen totuus Merja Larivaarasta ja hänen perheensä nepotismista
Merja Larivaara on laukonut väritettyjä totuuksia eräässä naistenlehdessä, kuinka hän kokenut joutuneensa muka työpaikkakiusatuksi. Suosittelen lukemaan hänen miehensä ja todellisuudessa Larivaaran toisena pomona toimimisesta hyvin asiallisen ja avoimen facebook-kirjoituksen, kirjoittajana Oulun kaupunginteatterin näyttelijä
https://www.facebook.com/joose.mikkonen/posts/10157012140807585
Kommentit (36)
Ajattelin heti, kun näin nuo alkuperäiset ulostulot ja otsikot, että äääh, facepalm, ei sata varmasti ole työpaikkakiusattu, vaan työpaikkakiusaaja noilla väitteillään. Olen pitänyt Larivaaraa korkeahkon profiilin taiteilijana, ja sillä tasolla olijat EIVÄT vain kertakaikkiaan avaudu ja nyyhkytä ikävistä kokemuksistaan lehdissä – vaikka niitä olisikin. Olen melko varma, että monilla eturivin julkisuudessa pyörivillä henkilöillä – näyttelijöillä, artisteilla, toimittajilla ja legendoilla on USEITA sellaisia kokemuksia takanaan, jotka ovat varmasti tuntuneet kiusaamiselta. Mutta tarvitseeko heidän itkeä niistä lehtiin julkisuudessa? Ei tarvitse. Jokainen heistä on menestynyt nimenomaan siksi, että a) osaa suhteuttaa asioita, eli vaikka se oma kokemus nyt olikin ikävä, niin se ei ole sen tasoinen, että siitä pitää avautua lehdessä, ja b) pystyy ylipäätään käsittelemään vaikeita ajatuksia, tunteita ja kokemuksia, ja omaa vahvan tukipiirin, omia ystäviä, porukan, jonka avulla käsitellä tällaisia asioita.
On ainoastaan vain todella noloa tulla nimenomaan itsekeskeisen yksipuolisesti syyttelemään lehtien palstoilla anonyymejä ihmisiä siitä, että minä, joka olen todella tunnettu henkilö, toisin kuin omien syytösteni kohteet, olen uhri ja kiusattu. Se ei varmasti pidä paikkaansa, koska kukaan julkkis ei avaudu lehdissä, miten anonyymit kiusasivat. Se ei vain ole loogista millään tasolla.
Eri asia sitten on, jos on todella ja oikeasti tapahtunut jotain, kuten seksuaalista hyväksikäyttöä tai pahoinpitelyä, mutta Larivaaran jutuista (en ole artikkelia edes lukenut, jo otsikko oli niin varman valheen oloinen ilman kovaa ydintä) saa lähinnä sen käsityksen, että hän kertoo omista fiiliksistään, ja hei Merja, ne eivät ole vain mikään faktaperuste kiusatuksi tulemiselle.
t.kristallikissa P.S. Menen tästä lukemaan nyt sen artikkelin
Julkaiseeko lehti vielä jutun painetussa lehdessä? Alkaako joku tutkia asiaa tarkemmin? Mikä kansanedustaja Tuppuraisen osuus? Onko taloudelliset väärinkäytökset kuinka suuria ja tuomittavia?
Vierailija kirjoitti:
Larivaarasta on aina saanut huonot vibat.
Minulle on muodostunut Larivaarasta sellaiset vibat, että hän on narsistinen pomottaja ja määrää myös kaapin paikan perheessäänkin. Luulen vahvasti, että puoliso on ollut vaimonsa kynnysmattona jopa niin, että vaimo on " johtanut " taustalla teatteriakin ja miehen on pitänyt alistua vaimon tahtoon. Noin se menee monissa firmoissakin, joissa on voimakastahtoinen vaimo miehen rinnalla.
"Mikä kansanedustaja Tuppuraisen osuus?" On tästä keissistä niin hiljaa kuin olla vain voi. Huopatossutehtaassakin kuulee neulan putoamisen kovemmalla äänellä.
Vierailija kirjoitti:
"Mikä kansanedustaja Tuppuraisen osuus?" On tästä keissistä niin hiljaa kuin olla vain voi. Huopatossutehtaassakin kuulee neulan putoamisen kovemmalla äänellä.
Kun kansanedustaja Tuppuraisen olemusta katsoo, ymmärtää, miksi hänen kannattaa olla hiljaa.
Heh, ihmisten on helppo muodostaa mielipiteensä Merjasta, Karista ja vastapuolesta (siellä Oulussa) kun kummankin versiot tapahtuneista on saatavilla ja oikein kattavasti seliteltynä. Samoin kummatkin osapuolet ovat olleet kontaktissa useita kertoja (luullakseni ihan face to face), joten koetut asiat eivät varmaan perustu pelkästään kuulopuheisiin tai huhuihin olettaisin? Tämä onkin varsin järkevä tapa muodostaa jonkinlainen kuva ihmisistä kun lähdetäänn oikein analysoimaan luonnetta tai tekemisiä tai tekemättä jättämisiä.
En jaksa itse näitä kattavia selityksiä lukea, kun ei erityisemmin kiinnosta kyseisen parin edesottamukset tai luonneanalyysit sitäpaitsi mieluiten muodostan itse mielipiteeni joistakin ihan oman face to face kokemuksen kautta. En mielellään muodosta mitään tarkkaa luonneanalyysia esim. henkilöistä, joiden kanssa en ole ehkä muuta kun moikannut, puhumattakaan perustuen vain muiden juttuihin. Mutta kukin tyylilläään. Aina löytyy (mielestäni melko tyhmiä suoraansanoen) ihmisiä, jotka ovat valmiit kattaviin luonneanalyyseihin ihmisistä pelkästään huhu puheiden avulla ilman, että ovat kertaakaan keskustelleet henkilön kanssa mistään. Siinä vaan on aina vaarana että, se huhu ei pidä paikkaansa tai on lähtöisin, jonkun sellaisen henkilön näkemyksestä, joka saattaa olla aika eri kun mitä itselläsi olisi, jos oikeasti tietäisit mitä joku ajattelee tai miten käyttäytyy.
Jotkut ihmiset on erittäin helppo manipuloida ajattelemaan jostain asiasta tai toisesta ihmisestä ihan mitä haluaa, että toiset ajattelevat. Se tapahtuu näin: kerrotaan mahdollisimman monelle toistaen puolitotuus tai valhe tai jopa totuus, mutta se esitetään vahvasti manipuloiden, niin että saadaan annettua tietty kuva. Kun se on saatu syötettyä on helppo syöttää "lisää todisteita" sillä helposti manipuloitavat ihmiset saadaan pitämään todisteina asioista, jotka eivät välttämättä olisi edes todisteita mistään, ilman vahvaa ennakkoluulojen istuttamista ja manipulointia toisen mieleen valmiiksi.
Esim. tosissaan toitotetaan, että henkilö ei ole auttavainen, iik, "mä näin se ei nostanut hanskaa maasta" (tod. näköisesti ei huomannut) tai, iik, "mä näin se ei mennyt auttamaan maassa makavaa" (tosiasiassa maassa makaavan ympärillä oli jo monta ihmistä ja apua oli soitettu paikalle, joten ei ollut tarvetta) ta daa, jos henkilöstä on saatu syötettyä jo mielikuva, että ei ole auttavainen tuo voi toimia hieman yksinkertaiselle ihmisille todisteena siitä, että henkilö yksinkertaisesti on itsekäs, joka ei huomioi toisia kun kerrotaan vielä vähän muunneltuna tai jopa valehdeltuna eteenpäin. iik, se on hankala naapuri (kun valitti yöllä tapahtuvasta metelöinnistä, eikä osallistunut talkoisiin) Lisäksi vielä jos kyseessä ei ole aina hymyilevä tuntemattomiakin moikkaava niin avot, sitten vasta onkin ihmisvihaaja kyseessä. Joillekin uppoo kaikki mitä kerrotaan, ilman edes mitään todisteita. Kertoo paljon ihmisestä.
Itse en kokisi erityisemmin kiusaamisena, sitä jos joku levittelisi syviä luonneanalyysia tai omia versioita itsestäni ja tekemisistäni ilman, että on edes keskustellut kanssani ja kuullut oman versioni, tai ollut tekemisissä kanssani. Silloinhan hänen luonneanalyysinsä on vain hänen oma illuusionsa tai jonkun toisen luoma illuusio. Muutenkin hassua puhua kiusaamisesta, kun on aikuiset ihmiset kyseessä. Kiusaaminen on mielestäni sellaista koululaisten ja lasten hommia. Kun aikuiset ihmiset valehtelee tai mustamaalaa tai muuten vaan muodostaa luonne analyysejä toisista ihmisistä tai tapahtumista, ilman että on kuullut toista osapuolta, ilman että on itse nähnyt ja kuullut, se ei ole kiusaamista. Se on vain ääliöimäistä toimintaa aikuisilta typeriltä ihmisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko epämiellyttävältä tyypiltä tuo Larivaara vaikuttaa. Eikä todellakaan anna hyvää vaikutelmaa oman lapsen palkkaaminen päärooliin tilanteessa, jossa omat isä ja äiti ovat tuotannon johtotehtävissä.
Koulunsa suoritti opettajansa sängystä käsin...
Njaah, muistan sen Turkan kanssa tehdyn "kiimaiset poliisit" tai jotain. Kamalaa katseltavaa.
Kerran tavannut ko perheen livenä, ja rouvasta jäi todella ylimielinen kuva.
Tämä oli kaukaisella 90-luvulla kun olin pikkulasten liikuntaharrastuksen ohjaajana. Yhtenä kertana Larivaara & Toivonen kävelivät ohi silloisten lastensa kanssa, ja tulivat sitten siihen liikuntapaikalle osallistumaan touhuun. Kävimme sanomassa että tämä alue on nyt vuokrattu näille ryhmille, on selvästi rajattu, luvat toiminnalle on, jonka lisäksi perheet maksavat tästä. Joten juuri nyt tässä ei voi olla.
Vastaus tuli kuin tykin suusta "me osallistuttiin tähän kaksi vuotta sitten, joten meillä on oikeus olla tässä". Täsmennykseksi vielä, "teidän toiminnalle on ilmaista mainosta kun meidän perhe näkyy tässä".
Vierailija kirjoitti:
"teidän toiminnalle on ilmaista mainosta kun meidän perhe näkyy tässä".
Voi luoja mikä pelle :D Jos Madonna ja Lourdes olisivat osallistuneet tuokioon, niin silloin olisi voinut puhuakin ilmaisesta mainoksesta mutta joku Merja Larivaara...Muistaako muuten kukaan yhtään Merja Larivaaran roolia yhtään mistään tuotannosta? Kiimaisia poliiseja ei lasketa. Minä nimittäin muistan Larivaaran ainoastaan siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja mikä pelle :D Jos Madonna ja Lourdes olisivat osallistuneet tuokioon, niin silloin olisi voinut puhuakin ilmaisesta mainoksesta mutta joku Merja Larivaara...Muistaako muuten kukaan yhtään Merja Larivaaran roolia yhtään mistään tuotannosta? Kiimaisia poliiseja ei lasketa. Minä nimittäin muistan Larivaaran ainoastaan siitä.
En edes siitä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo lasten liikuntaharrastuksen ohjaaminen oli harrastus, ja tapa hankkia lisärahaa opiskelijana. Valmistuttuani siitä parin vuoden päästä olin mm koulutuspäällikkönä kahdessa isossa it-alan yrityksessä. Kun firman sisäisiin koulutuksiin ja muihin haettiin puhujia ja workshoppien vetäjiä, puljut jotka tarjosivat Larivaaraa tai Toivosta puhumaan mm ryhmätyöstä, motivaatiosta, rajojen rikkomisesta jne karsittiin aina pois. Myöskään ensimmäiseenkään UIT:n esitykseen jossa Larivaara esiintyi ei firmojen rahoja käytetty, jos minä olin päättämässä. Ärsytti nimittäin sen verran paljon.
Toivottavasti tuo taikina nousee huomiseksi että saa pitsat uuniin.
Tytär on noita ja hoitaa apua tarvitsevia etänä. En tiedä noitien palkoista, mutta tällä on aika kovat taksat.
Vierailija kirjoitti:
Nostan tätä.
Turhaan, aloituksen linkin postaus ei ole katseltavissa.
Koulunsa suoritti opettajansa sängystä käsin...