Jaydess hormonikierukka
Olisi kiva kuulla, millaisia kokemuksia muilla on Jaydess kierukasta. Itse pidin sitä melkein 10kk, ja päädyin lopulta sen poistoon. Ja onko kokemuksia, kuinka nopeasti esim. iho-ongelmat lähtevät hellittämään kierukan poiston jälkeen?
Ensinnäkin kierukan laitto ei ollut paha kokemus, kyllähän se nipisti ja sattui, mutta paljon vähemmän, mitä odotin. Sitä ei ainakaan kannata pelätä, jos kierukkaa harkitsee! Toki onhan se yksilöllistä. Kierukan poisto oli melkein kivuton, ihan pieni nipistys tuntui ja se oli siinä.
Aluksi kierukasta ei ollut mitään ongelmia, mutta 3kk:n kohdalla niitä alkoi ilmetä.. Iho alkoi mennä huonoon kuntoon (ainoastaan poskien alueella, lähes symmetrisesti kummallakin puolella epäpuhtaudet). Menkkakipuja minulla ei ollut ennen, mutta nekin sain kierukan myötä.. Iho-ongelmat tuntuvat aivan hirveiltä, koska ikinä minulla ei ole ollut minkäänlaista aknea, satunnaisia finnejä otsassa enimmäkseen. Posket ovat aina olleet siloiset ja puhtaat. Kierukkahan sisältää ainoastaan yhtä keltarauhashormonia, niin se valitettavasti kauhean monella iho-ongelmia aiheuttaa.
Harmittaahan se paljon, ettei kierukka sopinutkaan. Muuten olisin sen pitänyt, mutta iho-ongelmat alkoivat olla jo niin pahoja, että itseäni häiritsi. Nyt vain odottelen innolla, lähteekö akne tästä helpottamaan! Eräässä uutisessa sanottiin, että 80% on tyytyväisiä kierukkaan :D Harmi, kun en tuohon prosenttimäärään kuulunut.
Kokemuksia? Kysyttävää kierukan laitosta/poistosta?
Kommentit (4)
Mulla taas menkat tuli ihan samanlaisina kuin ennen kierukkaakin. Mutta ihanaa, että akne sulla helpottanu! Jospa ne pakaran finnitkin lähtisi siitä paranemaan. :)
Mulla oli ensiksi kapseli 3 vuotta, sitten laitettiin kolmen vuoden hormonikierukka ja nyt viime syksyllä laitettiin uusi kierukka vanhan tilalle.
Kapselin kanssa painoa tippui muutamassa kuukaudessa 20 kg ja aikasempi akne parani. Viimeisen vuoden aikana kuitenkin tuli koko ajan tiputteluvuotoa.
Kierukan laittaminen ja poistaminen oli minulle ainakin helvettiä. Itkin ja kirosin.
Kierukan kanssa, on kuukautiskipuja, mutta ei niinkään itse kuukautisia. Välillä jotain tiputtelua.
Akne on myöskin pysynyt poissa, mutta olen huomannut, että pakaroihin tulee enemmän finnejä kuin aikaisemmin ja pitäisi tähän varmaan hakea jotain apua. Inhottavaa, kun pakarat ovat näppyläiset ja arpiset.
Muuten suosittelen kyllä kierukkaa. Voi olla, että itsellä oli hormonaalinen akne, joka parani kierukan ja kapselin myötä.