Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinulla traumaa, kerro millainen.

Vierailija
15.10.2019 |

?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, eikä ole suurimmalla osalla niistä muistakaan, jotka keittiöspykologeina väittävät kärsivänsä Post-traumaattisesta stressihäiriöstä esim kiusaamisen tai työolojen seurauksena. Oikeasti ptsd vaattii diagnoosikriteeriksi DSM5 mukaan tapahtuman, jossa ihmistä kohtaa ”kuolema, vakava vammautuminen, tai seksuaalinen väkivalta tai näiden uhka”

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5371751/

Vierailija
2/10 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Seksuaalinen väkivalta, seksuaalinen hyväksikäyttö varhaislapsuudessa. Itsemurhan näkeminen(tyyppi hyppäsi kerrostalon katolta ja näin sen ja olin ensimmäinen onnettomuuspaikalla.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin mieheni kuolleena. Kesti kauan päästä tästä yli.

Vierailija
4/10 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, eikä ole suurimmalla osalla niistä muistakaan, jotka keittiöspykologeina väittävät kärsivänsä Post-traumaattisesta stressihäiriöstä esim kiusaamisen tai työolojen seurauksena. Oikeasti ptsd vaattii diagnoosikriteeriksi DSM5 mukaan tapahtuman, jossa ihmistä kohtaa ”kuolema, vakava vammautuminen, tai seksuaalinen väkivalta tai näiden uhka”

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5371751/

Kyllä traumoista puhutaan ihan psykologien ja psykiatrienkin kesken traumana, vaikkei täyttyisi juuri PTSD:n diagnostiset kriteerit.

Vierailija
5/10 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On joitakin traumoja. Yksi niistä on vastentahtoisen debriefingin kohteeksi joutuminen, kun olin lapsi. Oli oikeasti traumaattista, kun tutut ja puolitutut aikuiset jatkuvasti vuosien ajan pakottivat keskustelemaan minua ja perhettäni kohdanneesta menetyksestä. Sen sijaan normaaliin elämääni liittyvistä asioista kukaan ei enää ollut kiinnostunut, vaikka juuri niistähän lapsi haluaa jutella. Vaistosin, että aikuisten todellisena motiivina oli uteliaisuus. Tajusin n. 25 vuotta myöhemmin, miksi minusta kasvoi umpimielinen, aikuisia pelkäävä teini. Sitä ennen olin aina syyttänyt itseäni siitä, etten osannut suhtautua kiitollisuudella minulle tarjottuun viralliseen ja epäviralliseen keskusteluapuun. Sitä varsinaista menetystäni en pystynyt lainkaan käsittelemään tämän henkisen väkivallan tuiskeessa. Se käsiteltiin sitten aikuisena. 

Vierailija
6/10 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, ihan liikaa. Mutta en halua revitellä yksityisasioillani netissä.

Vierailija
7/10 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmeisesti käytöshäiriöiselle naikkoselle pieleen mennnyt oma iskuyritys on aiheuttanut pitkät pitkät traumat.

Vierailija
8/10 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehehehehe

hyvä viihde

Vierailija
9/10 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On joitakin traumoja. Yksi niistä on vastentahtoisen debriefingin kohteeksi joutuminen, kun olin lapsi. Oli oikeasti traumaattista, kun tutut ja puolitutut aikuiset jatkuvasti vuosien ajan pakottivat keskustelemaan minua ja perhettäni kohdanneesta menetyksestä. Sen sijaan normaaliin elämääni liittyvistä asioista kukaan ei enää ollut kiinnostunut, vaikka juuri niistähän lapsi haluaa jutella. Vaistosin, että aikuisten todellisena motiivina oli uteliaisuus. Tajusin n. 25 vuotta myöhemmin, miksi minusta kasvoi umpimielinen, aikuisia pelkäävä teini. Sitä ennen olin aina syyttänyt itseäni siitä, etten osannut suhtautua kiitollisuudella minulle tarjottuun viralliseen ja epäviralliseen keskusteluapuun. Sitä varsinaista menetystäni en pystynyt lainkaan käsittelemään tämän henkisen väkivallan tuiskeessa. Se käsiteltiin sitten aikuisena. 

Tässä muuten ollaan nykyisen terapiayhteiskunnan syvässä ytimessä. Moni on sanonut että itse tapahtuma ei aina ole ollenkaan niin traumatisoiva kuin miltä se saadaan tuntumaan kun halutaan "terapoida". Muistakaa ihmiset jotka olette ympärillä, kun jotain pahaa tapahtuu; olkaa valmiita kuuntelemaan tarvittaessa, mutta osoittakaa ennenkaikkea että elämä jatkuu. Yhdenkään uhrin tehtävä ei ole teidän terapoiminen eikä uteliaisuutenne tyydyttäminen.

Vierailija
10/10 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nytkö trauma on vain ptsd? Eihän siinä ole mitään järkeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän