Voiko terapeutti tehdä isästäni lastensuojeluilmoituksen vaikka olen 19v
Osaako joku sanoa, että voiko terapeutti tms. tehdä isästäni vielä lastensuojeluilmoituksen, jos kerron, että isäni on ollut alkoholisti jo silloin, kun olin ala-ikäinen? En tiedä vaikuttavatko nämä asiat tähän, mutta en ole vuosiin asunut hänen kanssaan ja olen nähnyt häntä vain pari kertaa vuodessa, joten mun arkeen se alkoholismi ei ole vaikuttanut. Lähinnä jos olen ollut hänen luonaan lomalla kylässä, mua on harmittanut ja suututtanut hänen juomisensa.
En löytänyt googlesta vastausta, joten koetan onneani täällä :) Jossain kyllä luki, että lastensuojelussa voidaan suojella myös 18-20 v nuorta, mutta jos en itse halua, että ilmoitusta tehdään, kuunteleeko terapeutti mielipidettäni?
Ja siis vihaan kyllä isääni, mutta haluaisin välttyä ilmoitukselta ihan vaan koska isä todennäköisesti alkaisi syyttää joko minua tai äitiäni sen tekemisestä, ja sitten en ehkä saisi enää häneltä rahaa opiskeluun :D
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, naurattaa aloitus. Vastaus kysymykseen, ei terapeutti tee susta enää mitään lasuja. Rohkeasti vain puhumaan, niin pääset eteenpäin. Noi 18-20 -vuotiaat ovat lastensuojelun jälkihuollossa asiakkaina, joita tuetaan itsenäistymisessä.
Kiitos paljon! :D
Ja hups, en näköjään tiedä mitään lastensuojelusta kun tulee tehtyä kummallisia lauseita ja esitettyä tyhmiä kysymyksiä. Onnistuin ilmeisesti huvittamaan ainaki muutamaa ihmistä pulmailullani.
Ap
Alkoholistin tytär kirjoitti:
Oot 19v, susta ei voi tehdä enää lasua. Myöskin vaikka kertoisit et oot joutunu rikoksen uhriksi (esim. raiskaus) ja et kuka sen teki ei siltikään siitä voi automaattisesti seurata tekijälle mitään. Terapeutti ei voi toisen puolesta tuoda poliiseja mukaan juttuun. Varmasti siinä tapauksessa toki rohkasis sua ite tekeen rikosilmotuksen mut siltikin voisit kieltäytyä ja antaa olla.
Alkoholismi ei toki oo rikos vaikka onkin paskamainen sairaus josta myös läheiset kärsii. Voit rauhassa kertoo siellä asioista ilman et kukaan saa tietää. Mua pelotti kans alussa et jos jotenki joku saiskin tietää tai joutusin vaikeuksiin.
Kiitos! Nyt on vähän rohkeampi mieli.
Haluat siis hyväksikäyttää isääsi. Huh.
Oikeasti. Haluat pitää isälläsi hyvä maineen jotta saisit rahaa vaikka vihaat häntä. Kaksi naamaisinta IKINÄ!
Vierailija kirjoitti:
Mene hoitoon selvittää pääsi.
Se on suunnitelma. Suosittelen myös sinulle jos koet pakottavaa tarvetta huudella netissä viattomille ihmisille, jotka sattuvat olemaan epätietoisia jostain ;)
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti. Haluat pitää isälläsi hyvä maineen jotta saisit rahaa vaikka vihaat häntä. Kaksi naamaisinta IKINÄ!
Itse olen ajatellut vanhempien rahat epävirallisena vahingonkorvausmaksuna lapsuudesta. Jos olisin lapsena tehnyt heistä rikosilmoituksen, olisi he nykykäytäntöjen mukaan saaneet kenties jopa ehdollista vankeutta tekosistaan. (ei ap)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ajatellut vanhempien rahat epävirallisena vahingonkorvausmaksuna lapsuudesta. Jos olisin lapsena tehnyt heistä rikosilmoituksen, olisi he nykykäytäntöjen mukaan saaneet kenties jopa ehdollista vankeutta tekosistaan. (ei ap)
Vaikka mun tilanne ei noin paha olekaan ollut, ajattelen, että isältä tulevat rahat on jonkinlaista korvausta siitä mitä olen joutunut hänen takiaan näkemään ja kuulemaan. Todennäköisesti isä itsekin kokee, että hänen pitää antaa mulle rahaa sen takia, että hän on ollut huono vanhempi.
Ja totta kai isältä tulevat rahat kelpaa opiskelijalle. En häpeä :)
Ap
Tsemppiä ap 🙂 kun ite sun ikäisenä ja alkoholistin lapsena aloitin terapian, oli hirveän syyllinen olo kun tunsin jotenkin että se terapia on kuin mun vanhempien oikeudenkäynti, siis että jotenkin vedän heidät tilille teoistaan ja että terapeutti punnitsee oliko mulla siihen riittävät perusteet. Ihan hassusti ajateltu näin jälkeenpäin todeten, mutta ehkä saat jotenkin kiinni. Halusin vain sanoa että hyvä kun olet terapiassa, luota terapeuttiin ja kohtaa rohkeasti vaikeatkin tunteet ja muistot siellä. Kaikkea hyvää!
Onko sulla ap nuorempia sisaruksia?
Siis alaikäisiä. Jos on ja he asuvat isäsi kanssa, niin niistä sisaruksista terapeutti tekee vuoren varmasti lasun, vaikka sanoisit, että he pärjäävät hyvin ja asia koskee vain sinua. Ja siis mitkään toimet eivät koske sinua, saat olla ihan yksin traumoinesi, mutta sisaruksiasi koskee, vaikka heillä olisi kaikki mielestään hyvin ja heitä suorastaan vituttaisi aiheuttamasi lasu.
Jos olet ainoa lapsi, et kiinnosta lastensuojelua millään tavalla.
Edellä kirjoittava vierailija on minusta todennäköisesti väärässä nuorempien sisarusten suhteen. En toki tiedä tarkoittaako isäsi alkoholismi väkivaltaisuutta tai lasten selvää kaltoinkohtelua, siis nälässä pitämistä tms. Mutta jos alkoholismi itsessään olisi lasuilmoituksen peruste, kolmasosa suomalaislapsista olisi lasun asiakkaita. Puhu ap rehellisesti terapeutille huolistasi. On hyvin epätodennäköinen skenaario että terapeutilla olisi pakottava lakisääteinen tarve luistaa vaitiolovelvotteesta.
Mene hoitoon selvittää pääsi.