Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko terapeutti tehdä isästäni lastensuojeluilmoituksen vaikka olen 19v

Vierailija
15.10.2019 |

Osaako joku sanoa, että voiko terapeutti tms. tehdä isästäni vielä lastensuojeluilmoituksen, jos kerron, että isäni on ollut alkoholisti jo silloin, kun olin ala-ikäinen? En tiedä vaikuttavatko nämä asiat tähän, mutta en ole vuosiin asunut hänen kanssaan ja olen nähnyt häntä vain pari kertaa vuodessa, joten mun arkeen se alkoholismi ei ole vaikuttanut. Lähinnä jos olen ollut hänen luonaan lomalla kylässä, mua on harmittanut ja suututtanut hänen juomisensa.

En löytänyt googlesta vastausta, joten koetan onneani täällä :) Jossain kyllä luki, että lastensuojelussa voidaan suojella myös 18-20 v nuorta, mutta jos en itse halua, että ilmoitusta tehdään, kuunteleeko terapeutti mielipidettäni?

Ja siis vihaan kyllä isääni, mutta haluaisin välttyä ilmoitukselta ihan vaan koska isä todennäköisesti alkaisi syyttää joko minua tai äitiäni sen tekemisestä, ja sitten en ehkä saisi enää häneltä rahaa opiskeluun :D

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja sitten tulee sossut ja ottaa sut huostaan

Vierailija
2/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitus tehdään lapsesta, ei vanhemmasta. Mikä ongelma sulla on nyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Lastensuojeluilmoitus tehdään LAPSESTA eikä aikuisesta.

Vierailija
4/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

What??? Että sut voitaisiin takautuvasti huostaanottaa vai?

Vierailija
5/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin isäs enää sellaisessa iässä on

Vierailija
6/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isäsi on alaikäinen, niin sitten voi tehdä.

Vierailija
7/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa

Vierailija
8/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei

Vierailija
9/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, muotoillaan uudestaan:

Voiko musta tehdä lastensuojeluilmoituksen jos kerron tästä terapeutille? Siis tuleeko isälleni jotain seuraamuksia, jos viranomaiset saa tietää tästä nyt jälkeenpäin?

Ap

Vierailija
10/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, mutta tuskimpa tuossa on perusteita isän huostaanotolle. Riippuu vähän millaisessa perheessä asuu, onko päiväkodissa herännyt epäilyksiä, onko aiempia ilmoituksia jne. Mun äiti otettiin huostaan kun hän oli 32v, nyt taistelen huoltajuudesta.

Vierailija
11/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko musta tehdä lastensuojeluilmoituksen jos kerron tästä terapeutille? Siis tuleeko isälleni jotain seuraamuksia, jos viranomaiset saa tietää tästä nyt jälkeenpäin?

Ap

Riippuu vähän siitä mitä isäsi on tehnyt, ties vaikka joutuisi vankilaan.

Vierailija
12/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, naurattaa aloitus. Vastaus kysymykseen, ei terapeutti tee susta enää mitään lasuja. Rohkeasti vain puhumaan, niin pääset eteenpäin. Noi 18-20 -vuotiaat ovat lastensuojelun jälkihuollossa asiakkaina, joita tuetaan itsenäistymisessä.

Vierailija
13/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onko isäsi tehnyt siis jonkin rikoksen? Huom! Alkoholinkäyttö ei ole rikos.

Vierailija
14/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuosta mitään seurauksia isällesi tule. Suomessa joka toisen vanhempi on alkoholisti (no ei ihan mutta aika monen), etkä edes asu isäsi kanssa.

Vierailija
15/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tossa tilanteessa mitään ilmoitusta tehdä. Ilmoitus tehdään vaan jos alaikäinen asuu sellaisissa olosuhteissa, että esim. alkoholistivanhemmat eivät pysty pitämään huolta lapsen perustarpeista ja on väkivaltaa tai sen uhkaa tai henkistä väkivaltaa. Terapeutti on salassapitovelvollinen eikä puhu sun asioitas isällesi. Terapian idea on ihan vaan se, että sä saat rauhassa kertoa oman näkemyksesi elämästä ja sen jälkeen käsitellä siitä aiheutuneet ongelmat ja päästä eteenpäin kohti tasapainoista aikuisuutta.

Vierailija
16/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet nyt sekoittanut lastensuojeluilmoituksen jonkinlaiseen rikosilmoitukseen. Enää ei ole lasta suojeltavaksi, koska olet täysi-ikäinen. Lasu on lasten suojelua varten. Onko jossain nyt pelastettava lapsi?

Onko isäsi syyllistynyt rikokseen, joka ei ole vanhentunut? Silloin hänen toimistaan voidaan ainakin teoriassa tehdä rikosilmoitus.

Vierailija
17/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D onko aloittaja tosissaan? Lastensuojeluilmoitus tehdään lapsesta eli sinusta. Koska olet täysi-ikäinen, sellaista ei voida tehdä. Lapsille, jotka ovat olleet alaikäisenä huostaanotettuja, voidaan järjestää jälkihuoltoa. Jälkihuolto tarkoittaa siis, että voidaan suojella 18-20-vuotiasta nuorta. Sinua ei mitenkään kosketa enää lastensuojelulliset asiat, joten puhu ihan rauhassa vaan.

Vierailija
18/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot 19v, susta ei voi tehdä enää lasua. Myöskin vaikka kertoisit et oot joutunu rikoksen uhriksi (esim. raiskaus) ja et kuka sen teki ei siltikään siitä voi automaattisesti seurata tekijälle mitään. Terapeutti ei voi toisen puolesta tuoda poliiseja mukaan juttuun. Varmasti siinä tapauksessa toki rohkasis sua ite tekeen rikosilmotuksen mut siltikin voisit kieltäytyä ja antaa olla.

Alkoholismi ei toki oo rikos vaikka onkin paskamainen sairaus josta myös läheiset kärsii. Voit rauhassa kertoo siellä asioista ilman et kukaan saa tietää. Mua pelotti kans alussa et jos jotenki joku saiskin tietää tai joutusin vaikeuksiin.

Vierailija
19/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et taida tajuta että vanhemmasta ei tehdä lasua eikä aikuisesta.

Vierailija
20/30 |
15.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi. Puhu vaan ihan vapaasti :) jos olisi kyse vakavasta rikoksesta niin terapeutilla saattaisi olla ilmoitusvelvollisuus poliisille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä